Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

condens binnenkant voorruit

Filluar nga surfdj, Dhjetor 13, 2013, 10:20:35 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

surfdj

Sinds de intrede van de kou is mijn voorruit aan de binnenkant drijfnat.
Afzemen en dan de airco aan en het probleem lijkt opgelost. De volgende morgen weer alles kletsnat.
Vooral rechtsvoor is het natter dan links.
Zit er iets verstopt? Straks heb ik net zoveel ijs aan de binnenkant als aan de buitenkant.
Wie heeft voor mij een bruikbare oplossing?

Bedankt John

4Koen63

Hallo John


Wat noem jij drijfnat? Hangen de druppels echt aan de binnenkant van je ruit?


Paar tips & tricks:


- Afwatering van de parafaan checken. Die afwatergaatjes kunnen verstopt raken door vuil, of zelfs als er al wat blaadjes op liggen.
- Een stuk rijden met de verwarming op MAX en een klein beetje je raam open wil ook wel zorgen dat er wat vocht verdwijnt uit je auto.
- Voor een aantal dagen een vochtvreter in je auto zetten.


Als de ontwaseming door middel van de airco gewoon naar behoren werkt zou ik me persoonlijk niet al te druk maken.

Super Top

Ik weet niet of je veel met de airco uit rijd.
Zorg er in ieder geval voor dat wanneer je de airco NIET aan hebt staan. Je de ventilatie op buitenlucht circulatie hebt staan.
Dat je nieuwe lucht in je interieur krijgt.
Als je de airco uit hebt staan en de ventilatie op binnenlucht circulatie zit je de hele tijd in de zelfde lucht te ademen die naar van loop van tijd steeds vochtiger wordt.
Als je dan de auto weg zet en deze koelt af dan zal dat gaan condenseren tegen de koude oppervlakten (de ruiten).


Controleer ook of de condens afvoer van je airco systeem niet verstopt zit.
Als die verstopt zit hoopt het water zich daarin op en komt het via de ventilatie openingen in het interieur uit en helpt dat ook niet met de vochtigheid in de auto.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

robsel

Controleer ook of de condens afvoer van je airco systeem niet verstopt zit.

- Waar zit deze afvoer........................????

Ik heb met mijn Outlander ook  last gehad van vocht binnen op het voorraam. Ik vermoed dat de dikke geluid isolatie onder de matten veel vocht vast houden. Leg maar eens een krant onder je matten dan zie je het snel genoeg. Vooral in de winter met sneeuw aan de schoenen krijg je natte vloermatten. Daarom doen veel rijders rubber matten in hun auto.

In de winter heb ik altijd een vochtvreter in de auto staan die veel vocht uit de lucht haalt.

gr

Super Top

Doorgaans zit deze afvoer onder de auto ter hoogte van je dashboard of schutbord.
Het komt nogal eens voor dat ze dit wegwerken achter het hitteschild van de uitlaat en je het niet direct kunt zien.
Dan moet je vaak het hitteschild een stukje aan de kant halen om erbij te komen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Busje

Dit kan ook een gevolg zijn van het buiten staan, in combinatie van veel korte stukjes rijden. Rij eens een langer stuk minsten 20 minuten waarbij de motor goed op temperatuur (90 graden) komt. Parkeer op het zuiden indien mogelijk. Dan staat de auto in de zon, als die schijnt. Zet het raam een paar mm open zodat er circulatie is.
Vocht komt vaak voor bij vooral wat oudere auto's. Wij hebben een Civic van 1991 die heeft het ook.

surfdj

Bedankt voor alle bijdragen.
De hoeveelheid condens is zodanig dat er druppels op de voorruit staan.
De paravaan loshalen is veel werk dus daar wacht ik even mee.
Ook het zoeken naar de airco afvoer kon niet ivm de regen bij ons.
Gisteren wat langer gereden met de verwarming op maximaal. De ramen iets open en circuleren maar.
Het is nu niet koud genoeg om te checken of het geholpen heeft.
Rubberen matten in combinatie met een vochtvreter is een goede optie.

Nogmaals dank
John

Super Top

Rubber matten en een vochtvreter is een oplossing voor het gevolg.
Daar heb je de oorzaak nog niet mee verholpen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Eagle1982

Condensvorming heb je in oudere auto's maar ook in auto van 2050.
Dit "probleem" zal altijd blijven bestaan zolang er oppervlakken zijn die koud opgeven.
Condens is namelijk afzetting van vocht die in lucht zit.
Zodra je in een auto gaat zitten adem je zelf al lucht uit waar mee watermoleculen inzitten en help je dus als lichaam zijnde al mee om vocht in je wagen te brengen.

Leg maar eens een hygrometer in je wagen, zul je zien dat die een behoorlijk hoog percentage aan zal geven wanneer de luchtvochtigheid buiten iets hoger is.
Als het een paar dagen goed gevroren heeft zul je zien dat het over is, de lucht is dan droog.
Ook 's zomers heb je er veel minder last van met name als je lange tijd een oostenwind hebt gehad ( oostenwind geld ook voor de winter trouwens ).

Het verschijnsel is met name in het voor en najaar.


Als vochtvreter kun je een pantykous gevuld met kattengrid onder je stoel leggen, werkt perfect.

Verder je luchtcirculatie zoveel mogelijk op buitenlucht zetten.
Ventileren in een voertuig is net zo belangrijk als ventileren in een woning ;)


HarryOv

Tip van de poetser van mijn garage, is om de auto even met de ramen (iets open) te laten staan als hij warm geweest is van binnen.
Dit nadat ze bij mij de de voorruit vervangen hadden en ik door geen enkel raam nog maar iets kon zien en dat waren ook verdraaid dikke druppels.


En gelijk had hij. In mijn geval heb ik zelfs de deuren gewoon open gezet. Sinds dien geen last meer van (noemenswaardige) condensvorming.

Busje

Zijn rubber matten eigenlijk wel zo'n goed idee. Die nemen geen vocht op dus zou het probleem alleen maar groter kunnen worden.
Als je dan toch een vochtige auto hebt kun je beter iets gebruiken dat de vocht opneemt.

Tom84

Bij onze vorige auto heb ik de voorruit ingesmeerd met een dun laagje wasmiddel, sindsdien had ik geen last meer van beslagen voorruiten.
Bij ons was de voorruit ook best wel zeiknat, en het rook muf. Dus op zoek gegaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dus tijdens het schoonmaken ook de ruimte van het reservewiel schoongemaakt en daar stond een beste plas water in. Dit kwam omdat ik een trekhaak had en de stroom/verlichting voor de trekhaak van beide achterlichten werd afgetapt. De rubbers waar de stroomdraden door heen liepen moesten toen een stukje ingesneden worden voor de stroom en hebben we toen netjes dichtgeplakt maar na verloop van tijd hoopte zich er vuil op waardoor het water/vocht niet goed weg kon stromen en daardoor naar binnen kwam. Alles opnieuw en goed afgeplakt en geen last meer van het vocht gehad.