Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Hallo Space Star! En wat vraagjes

Filluar nga Senith, Gusht 03, 2020, 08:49:41 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Senith

Hallo ik ben Sander en zoals wel meerderen ben ik sinds kort in het bezit van een Space Star. Toen mijn Micra uit 1999, niet meer door de keuring kwam door de gigantische hoeveelheid roest, moest er iets anders komen. Ik heb de 1.8 GDI versie en ondanks dat er wat kleine dingetjes zijn met wat lampjes is er vrij weinig mis met de auto. De koplampen zijn vanuit de verkoper gepolijst en vele kleine krasjes zijn toen ook gelijk meegenomen. Hij heeft 170k op de teller en rijd nog erg lekker.

Nu heb ik echter een vraag gezien na een weekje rijden er toch een probleem is ontstaan. Wanneer ik aankomen bij een rotonde, kruispunt, stoplichten of andere situaties waarin ik de koppeling in moet drukken en naar beneden moet schakelen, zak het toerental dusdanig dat de motor uit valt. Ik heb al wat onderzoek gedaan en zie dat het mogelijk kan liggen aan het brandstoffilter wat verstopt zou kunnen zijn. Ik weet echter niet precies waar die in mijn auto zit, en kan dus niet goed beslissen welke ik moet kopen. Daarnaast heb ik gezien dat er een product op de markt is genaamd CRC Intake valve and turbo cleaner (linkje: https://www.amazon.com/CRC-05319-Intake-Valve-Cleaner/dp/B00PHNQKR2). Ik vroeg mij af of er mensen ervaring hebben met dergelijk spul, of dit goed is en of deze een Nederlands alternatief kunnen aanbevelen.

Verder ben ik erg benieuwd waar de Space Star ons gaat brengen en vind ik het tot nu toe een geslaagde aankoop!

Nobodie14

Welkom op het forum.


De 1.8 GDI is 'berucht' om vervuiling van het inlaatspruitstuk waardoor het toerental verloopt.
Deze (laten?) schoonmaken helpt soms.
Zijn er verder geen foutmeldingen in de ECU?
De connectie tussen gaspedaal en inlaatspruitstuk willen ook nog wel eens problemen opleveren.


Er is heel veel op het forum te vinden over de 1.8 GDI motor. O.a. hoe om te gaan met die motor, welke motorolie, welke brandstof etc.


Het brandstoffilter is ingebouwd in de benzinetank als onderdeel van de brandstofpomp.


Ik rijd zelf een Space Star met de 1.6 motor.
[/size]En ik moet zeggen dat die 4G18 motor echt probleemloos is in tegenstelling tot de 1.8 GDI!
[/size]

Senith

Ah, dat is wel balen zeg. Is dit bij iedere Space Star? Want als ik de onderdelen zoek dan vind ik wel gewoon iets wat lijkt op een los pompje voor mijn kenteken. Ook las ik dat sommigen een losse en sommigen een ingebouwde hebben.. Wanneer deze ingebouwd is, is de klus om deze te vervangen een stuk lastiger neem ik aan? Heb jij toevallig ook een mening over het mengsel wat ik had gedeeld?

Ik hoor het graag!

Nobodie14

Zover als ik weet bij elke Space Star / Carisma met de 1.6 of 1.8 motor.
Bijna alle auto onderdelen sites tonen een los filter, maar die is er echt niet..
Het is een ramp om het filter te vervangen. Zoek maar eens op YouTube..


Ik heb meerdere merken toevoegingen om het gasklephuis te reinigen geprobeerd.
Maar er was nauwelijks verschil te merken.
Het beste werkte nog steeds los halen en reinigen.
Als dat teveel werk is, dan luchtfilterslang los halen en de gasklep met carburateur reiniger en een doekje schoon maken.
LET OP: je hebt een GDI met electronische gasklep. Dan kun je dit niet zomaar doen.
Geen idee hoe het wel moet in jouw geval.
Zoek op het forum naar de 1.8 GDI en je komt vanzelf de procedure tegen.


Ik heb de eenvoudige en betrouwbare 1.6 motor.
Die heeft nauwelijks tot geen last van vervuiling van het gasklephuis.
Mijn [/size]gasklephuis heb ik dan ook niet schoon hoeven te maken.

Senith

Ondertussen zijn we alweer een tijdje verder en is het nog niet opgelost met het uitslaan van de motor. Ik heb in ieder geval het luchtfilter en de bak hiervan goed schoongemaakt. Ik bedacht me echter dat er ook nog een kwikfit factuur bij de auto zat en hierop staat ook een additief. Kunnen jullie misschien zien wat voor spul dit is geweest en of de juiste olie gebruikt is? https://ibb.co/HDhbNxc.


Mochten er nog meer gekke dingen op de factuur staan hoor ik het ook graag haha.



Groetjes!

Keezx

Er staan remschijven en wielremcilinders op ter waarde van ruim 500€, IK zou dat nimmer betalen......Heeft een 1.8 uberhaupt wielremcilinders....(die horen IMO bij trommelremmen...)IK heb ook nog nooit een auto gehad waar nieuwe remklauwen op moesten, zelfs niet bij 400000 km op de klok.Het lijkt me een typische Kwik Fit factuur.Overigens laat ik ze daar wel keuren, maar spreek altijd af, geen werkzaamheden zonder overleg...

Senith

Ik heb vandaag toch de motorkap maar eens open gehaald en het lucht filter uit gezogen. Ook heb ik de leiding gevolgd en de gasklep helemaal op gepoetst. Sjonge jonge wat was die ontzettend smerig zeg!! De aanslag zat er gewoon voelbaar op en brokkelde af bij het op poetsen. Na het poetsen heb ik de auto even laten staan en net een test ritje gemaakt. De auto zakt niet meer onder de 900 toeren en hiermee lijkt het probleem opgelost te zijn! Oh wat ben ik blij zeg 😁.

Nobodie14

Mooi dat het toerental niet meer beneden de 900 zakt.
Het blijft echter een GDI. Verkeerde brandstof / olie en het zit er zo weer op.
Een GDI is een mooie techniek, maar het blijft ook een zorgenkindje.
Aftoppen van de EGR kan wat minder vervuiling opleveren..