Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Even voorstellen..

Filluar nga Bino1983, Gusht 26, 2017, 01:04:53 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Bino1983

Hoi medeforummers, Ik ben dus Bino, 33 jaar en sinds vandaag voor de 4e keer eigenaar van een Mitsubishi Colt. Laten we bij de eerste beginnen...
Naast mijn zomer/hobby auto, een Alfa Romeo 33 1.5 QV uit 1985. Een 'pekel-gebakje' moest er dus bij komen. Omdat het én goedkoop én betrouwbaar moest zijn kwam ik snel op een Colt uit. Een zilvergrijze 1.6 GLXI uit 1992. Dat ding bleek met zijn 113 pk veel leuker dan verwacht, helemaal omdat werkelijk niemand iets verwacht van zo'n grijs saai hokkie. Na 30.000 km (bij zo'n 210.000km) ging de radiator stuk. Mijn garage had daar toevallig een Coltje staan waar hij mij op wees. (Specialist in italiaanse auto's, een Colt was dus daar best vreemd). De auto was daar ook in onderhoud, van de eerste eigenaresse en deze was overleden. Met zo'n 50.000 km op de teller reed dat ding als nieuw. 750,- aftikken en deze 1.3 gli uit 1996 mocht mee. Inclusief de nieuwe banden, grote beurt en 13 maanden apk. De tweede Colt was een feit. De eerste ging na reparatie naar de buurvrouw. Inmiddels weer verkocht maar zie m nog regelmatig rijden. Doordat ik ineens veel meer ging rijden moest er een diesel komen. LPG was eigenlijk voor mij geen optie maar ik dacht, als er een Coltje met lage km stand en alle opties die ik wens nu te koop staat doe ik het. Toeval of niet, er stond een 1.3 GLXI SE automaat uit 99 te koop, op LPG met net een ton op de teller. De proefrit duurde 30 seconden en zo'n 200 meter. De verbaasde verkoper ging emigreren. De andere Colt hielden we ook maar gewoon aan. Te goed om weg te doen en geld opleveren deed t toch niet. Als gevolg 5 auto's op de oprit (beiden dagelijks vervoermiddel, beiden een hobby auto en de 1.3 gli op reserve. Na dik 100.000km zonder problemen wilde ik echt van de 1.3 glxi af. Automaat icm een 1.3 met enkel autoweg en snelweg km's was geen succes. Ook om de dag tanken was ik klaar mee. Er kwam een diesel (Golf) Vervolgens verhuist en er kwam weer een benzine auto (5 serie). Sinds vandaag weer een Colt, voor tijdelijk maar toch. Dit keer een 1.6 GLXI SE uit 99. Beslist niet moeders mooiste, al staan de originele vijfspaaks 15inch velgen wel erg goed. Ik zal deze auto houden tot ik de auto vind waar ik al even naar zoek. In die tijd wil ik wel de motorkap vervangen, daar is denk ik een bijtend middel overheen gevallen. Nu onverwachts er een 4e Colt is gekomen vond ik dat ik me nu hier maar eens moest aanmelden. Ondertussen toch wel een bijzonder goed gevoel bij dit merk en met name de Colt.


Tevens een ander vraagje:
De Colt IV (het rondere model van de begin jaren 90) heeft 113pk, de CJO maar liefst 23pk minder. Ik meen nu aan het blok te horen dat dit wel hetzelfde blok is. Is dit ook zo? Waar zit dat verschil in? Vooral benieuwd of ik redelijk eenvoudig die 23pk 'terug' kan halen. Het is nét het verschil tussen gewoon redelijk vlot en best pittig.