Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Carisma 1.8 GDI motor slaat af (knipperend motorlampje)

Filluar nga basjanse81, Janar 14, 2020, 07:31:39 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

basjanse81

Goedemorgen allemaal,


Mijn naam is Bas en ik ben nieuw op dit forum.
Sinds een paar maanden in het bezit van een Mitsubishi Carisma 1.8 GDI uit 1999.
Helaas heb ik al enige problemen ondervonden die inmiddels zijn opgelost, maar nu doet zich het volgende voor:


Bij het accelereren houdt de motor in en slaat deze af waarbij mijn motoronderhoudslampje knippert.
Als ik de auto uitzet en een minuut wacht en weer start dan werkt ie weer.
Het gebeurt wanneer ik tussen de 2500 en 3000 toeren zit en het lijkt erop dat ie dan in z'n versnelling blijft hangen waardoor ie er uiteindelijk uitklapt op bovenstaande manier.


Zelf heb ik al de ECU een reset gegeven door het volgende te doen.
- Minpool los gehaald en 30 minuten loslaten hangen
- Aangesloten en motor 15/20 minuten stationair laten draaien.
- Stuk voor stuk de blower, lichten, achterruitverwarming aangedaan.
- Motor uitgezet en erna weer gestart en 10 minuten laten draaien.


Vanmorgen zag ik dat m'n stationair tussen de 800 en 400 toeren was en sloeg m'n motor af voor het verkeerslicht met een brandend motoronderhoudslampje.
Even een minuut wachten en ik kan weer verder.
Het is natuurlijk zeer onplezierig rijden en erg onbetrouwbaar.


Hopelijk weet een van jullie wat dit zou kunnen zijn en mij zou willen helpen met een oplossing te vinden?


Alvast bedankt voor de moeite.

Eagle1982

Voor het resetten van de ECU staat een uitgebreide handleiding hier op het forum.
Let goed op bij stap 3.
De symptomen lijken op die van een vervuilde gasklep, dus ook in het geval van een mechanische gasklep is het zeker aan te bevelen deze goed te reinigen.Kwaad kan het zeker niet.

Ook is de GDI gevoelig voor het type brandstof dat er getankt wordt, en sinds de overgang van E5 naar E10 op RON95 brandstoffen ben je sowieso aangewezen op brandstoffen RON98 en hoger met max E5.E10 kunnen deze blokken niet verdragen.
Verder is een te dikke olie ook niet goed voor deze motoren, zelf had ik er altijd 10W30 in.
Wat ik zelf ook heb ervaren was dat de motor heel erg kon gaan inhouden bij gas geven, bougies waren nieuw, toen kwam ik erachter dat de schachten onder de bobines uitgedroogd waren en de metalen delen gecorrodeerd waren waardoor ze doorsloegen.Deze schachten zijn voor een paar tientjes bij de dealer nog wel te bestellen.
Hopelijk kun je hier nog wat mee.