Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Spacey, mijn Space Star uit 2002

Filluar nga Nobodie14, Maj 09, 2017, 08:40:57 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 3 Vizitore po shikojne kete teme.

Remco

Leuk steeds die updates, ziet er goed uit allemaal.


Was het veel werk om de kachelknoppen te verhogen zodat er een 2Din geplaatst kan worden?

Nobodie14

Het is niet veel werk om de kachelbedieningsunit te verplaatsen.
Dat was een kwestie van 4 schroefjes los halen, naar boven verplaatsen en bovenin 2 langere schroeven erin draaien.
Dan zit de kachelbedieningsunit echter niet helemaal naar voren.
Er zit dan een kiertje van 2mm tussen de onderkant van de kachelbedieningsunit en de middenconsole.
Deze had ik met een zwarte tochtstrip gecamoufleerd.
Zo heb ik ruim een jaar rondgereden.
Het werkt, het ziet er OK uit, maar het zit niet echt mooi.
Om het echt mooi te plaatsen moet er onderaan de bevestigingen van de kachelbedieningsunit een 1,5cm x 2cm weg geslepen worden.
Daar had ik bij inbouw nog geen geschikt gereedschap voor.

Ik heb een half jaar terug een dremel voor een andere klus gekocht, maar had geen zin om alleen daarvoor de middenconsole los te halen.
Nu was het een kleine moeite om die stukjes uit de onderkant van de bevestingingspunten te slijpen.
Het was veel meer werk om het slijpsel uit de auto te krijgen..

Remco

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga nog eens rustig kijken of dat bij mij ook zo werkt.
Ik zit met een klepje dat je over de radio kunt doen en een klepje dat je over een opbergvakje kunt doen.
Model 2003.


Vind het bij jou erg netjes staan in ieder geval!

Nobodie14

Ik denk dat je de regelunit in jouw auto moet laten zakken zodat je daarboven de 2-din kunt inbouwen.
De regelunit zal hoogstwaarschijnlijk aan de zijkanten aangepast moeten worden om op die nieuwe plek te passen.
De boel weer in originele staat terugzetten zal dan echter een probleem zijn.
Alleen jijzelf kunt bepalen of het je dat waard is.

Remco

Hoewel ik het als hebbeding erg graag wil zie ik deze operatie niet zitten.
Dan maar doortuffen met de 1din radio  :D

Nobodie14

#20
@Remco: ik kan het goed begrijpen dat je zo'n project niet ziet zitten.

Ik heb de laatste hand gelegd aan het 'moderniseren' van het interieur.
Je ziet in de tegenwoordige interieurs steeds vaker chrome accenten in dashboard en deuren.

De Mitsubishi Space Star is daar ook geschikt voor:






De chrome accenten zijn gemaakt met een rol van 10 meter chrome trim die ik via eBay (4,65 euro) gekocht heb.
Deze accenten trekken mijn eerdere interieur updates bij elkaar.
Het saaie interieur is hiermee een beetje up-to-date zonder dat het meteen overdone is.
Dat is tenminste mijn mening.

Hiermee is de auto voor 90% zoals ik deze wil hebben aan de binnen- en buitenkant.
Technisch en mechanisch is de auto voor 95% in orde.
De laatste stukjes van 10% en 5% zou bij elkaar enkele duizenden euro kosten voor o.a. overspuiten en uit voorzorg flushen van de automatische versnellingsbak.
Zoveel geld wil ik niet in deze auto steken.
Als ik goedkoop aan High Gloss zwarte folie met luchtkanaaltjes kan komen, dan ga ik nog wel het dak doen.
Voor de rest alleen ermee blijven rijden en reguliere onderhoudsbeurten uit laten voeren.

Mocht je je afvragen wat dat groene poppetje is dat voor het info display staat: het is een groene alien die een gitaar bespeelt.
Dit speeltje heb ik op straat gevonden toen ik de wagen net een maand had.
Het was zo toepasselijk bij de auto dat ik deze meegenomen heb.
Groen: de wagen is groen, Alien: verwijzing naar Space Star, Gitaar: ik heb jarenlang in een band gespeeld en muziek/goede geluidsinstallatie spelen een belangrijke rol in mijn leven, een beetje beschadigd zoals de wagen ook een beetje deukjes rondom heeft.
Alsof het zo heeft moeten zijn..

Ik heb een dun, hard plastic stukje onder poppetje gelijmd, een anti-slip matje op maat geknipt voor de ruimte voor het info display en een gaatje gemaakt in het matje zodat deze erdoor kon.
Op deze manier blijft het poppetje op z'n plek.
In het donker schijnt het licht van de info display door het poppetje heen, waardoor het net lijkt alsof deze middels een LED verlicht is..

SpaceW

Ziet er super mooi uit zeg die chrome trim.


Gelijk even spieken of we nog ideeën van jou kunnen lenen :)


Remco

Ook dit weer een mooie aanvulling hoor.

Nobodie14

#23
Dank jullie wel voor de complimenten!

Ik zei dat ik klaar was met het interieur, maar het volledig zwarte stuurwiel stoorde mij toch teveel.
Nu niet meer:



Het was even wat werk om het rubber flapje van de Chrome trim af te snijden, maar daarna was het een makkie. Met ammonia de inkeping schoongemaakt, een paar druppeltjes secondelijm en een fohn.

Ik zou de Mitsubishi diamantjes in het stuurwiel nog felrood willen maken en het claxon icoontje wit, maar ik weet dat het mij niet mooi genoeg gaat lukken.
Dat laat ik dan ook maar zo.

Nobodie14

#24
Door het inbouwen van een aftermarket radio, wordt het info display niet meer aangestuurd.
Je kunt dan alleen instellen wat je wilt zien en dat is het.
Met de originele radio, kun je 'scrollen' door de board computer gegevens.

Er is een Rus geweest die uitgevogeld heeft hoe je dat middels een extra knopje en een weerstandje, bij een Mitsubishi Carisma ook kunt doen.
Dat stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar het leek me een hachelijke operatie omdat ik niet zeker wist of dit ook zo bij de Space Star werkt.
De info display lijkt wel hetzelfde, maar wat als dat niet zo is?
En ik daardoor de info display of (wat erger zou zijn) de ECU ontregel?
Het risico was mij te groot..

Nou kwam ik een topic op een forum tegen waarin een Duitser het wel gedaan heeft, samen met een uitgebreide fotoreportage.
Boardcomputer steuern ohne originalradio
Hiermee was het risico nihil en heb ik een knopje ingebouwd.

Ik heb echter een microschakelaar gebruikt die ik naast het 'Set' knopje op het info display geplaatst heb zodat het lijkt alsof het daar hoort.
Dat microschakelaartje heb ik uit een kapotte computer muis gehaald.
En het 6K8 Ohm weerstandje (0,32 euro) bij de electronica boer gekocht.
Verder 2 draadjes, wat solderen, gaatje boren voor microschakelaar, wat secondelijm en het werkt.

Er zijn 2 extra informatie items te zien als ik op het knopje druk:
- Hoeveel kilometer ik nog met de huidige tankinhoud kan rijden gebaseerd op het huidige verbruik
- De gemiddelde snelheid van de auto sinds de laatste tankbeurt
Een beetje teleurstellend omdat het informatie is waar ik niets aan heb omdat ik op LPG rijd..
Maar goed, het knopje zit erin.

Ik liep gisteren door de Action (voor iets anders) en zag daar een kwasten setje liggen voor 0,99 euro waar hele dunne kwastjes bij zaten.
Daarmee zou ik wel kunnen proberen om het logo op het stuurwiel in te kleuren.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb het logo + hoorntje ingekleurd.
Het logo in het fel rood zag er niet uit, dus heb ik deze zilvergrijs gemaakt.
Dit is het resultaat:


GilianvanNeck

Dat zie er wel tof uit! Leuk projectje om te doen, lijkt me.


Misschien dat ik ook zoiets gaat proberen in m'n Carisma. Ik heb sinds de aankoop al geen fabrieksradio gehad, dus ik heb de volledige boordcomputergegevens nooit echt ter beschikking gehad. Dat heb ik nu opgelost met een ELM327.


Het nadeel daarvan is, dat de ELM via Bluetooth niet wil "connecten" met m'n 2 din radio. Dit moet dus via m'n smartphone, wat wel jammer is, want ik heb die 2 din radio zodat ik m'n telefoon niet hoef te pakken in de auto.
Gelukkig zijn de apparaatjes niet heel duur, dus ik denk dat ik het eerst eens met een andere ga proberen. Misschien dat dat z'n vruchten afwerpt. En zo niet, dan ga ik wel weer kijken naar andere oplossingen.


Wat betreft dat logo, zoiets wil ik ook gaan doen. Ik weet nog niet in welke kleur, maar dat zou ik nog wel uit. Het lastig voor mij is dan mijn logo niet naar binnenvalt, maar uit steekt. Ik weet dus niet hoe netjes dit zal lukken en hoe goed de verf zal binden.

Nobodie14

Ik herken het probleem met het niet kunnen connecten met de ELM327 Bluetooth adapter.
Het probleem zat bij mij in de telefoon.
Na het weggooien van gepairde devices, het leegmaken van de cache en het overnieuw opstarten kon mijn telefoon de adapter wel vinden.

Voor het verven van het logo heb ik zilvergrijze Wheelpaint van de Action gebruikt. Daarvan een klein beetje in een plastic dop gespoten. En met het kleinste kwastje van het setje ingekleurd in 2 laagjes.
Het zou makkelijker zijn geweest als het logo uit zou steken omdat ik nu heel goed moest oppassen de randjes van de 'krater' niet mee te schilderen.
Wel eerst HEEL goed ontvetten met ammonia!

Het is al weer een 1,5 maand verstreken sinds mijn vorige bericht.
Er is dan ook niet zoveel te vermelden.
De auto rijdt nog steeds probleemloos.

Ik hoorde een paar weken terug een rammelend geluid aan de achterkant van de auto toen ik op een klinkerweg reed.
Verontrustend en heel irritant!
In eerste instantie dacht ik dat het een stabilisator stang of iets dergelijks was.
Het werd me echter al gauw duidelijk dat het iets met de uitlaat was.
Waarschijnlijk weer een hitteschildje..

De volgende dag ben ik naar de garage gegaan.
Ze hadden de tijd en mogelijkheid om de auto even de brug op te rijden.
Het was niet een hitteschildje, maar een doorgeroeste ophangsteun.
Deze hebben ze meteen even vastgelast voor me.

De wagen is, gezien de kilometerstand van 195.000 km, toe aan een grote servicebeurt.
Deze beurt stel ik echter uit.
De grootste kostenpost van een servicebeurt is het verwisselen van de motorolie met bijbehorend oliefilter.
Ik las al vaker dat de tegenwoordige motorolie van een dusdanig goede kwaliteit is, dat de interval van de fabrikant makkelijk verdrievoudigd kan worden als er hoofdzakelijk snelwegkilometers gereden wordt.
Hier is een artikel in het AD over dit onderwerp te lezen: Waarheid en onzin over olie verversen.

De motorolie is nog als nieuw: kleur, reuk en viscose zijn nog steeds dik in orde.
Alle ander vloeistofniveaus (rem-, stuurbekrachtigings-, koelvloeistof en automatische versnellingsbakolie) zijn nog goed van kleur / geur en op maximum peil zonder bijgevuld te zijn sinds de vorige servicebeurt.
De bougies zien er nog zeer goed uit: mooi van kleur, geen verkleuringen op porselein door doorslaan en nog steeds met de juiste electrodenafstand.
Er zijn geen foutmeldingen van de ECU.
Het luchtfilter ziet er, op wat blaadjes en zand in het filterhuis na, nog als nieuw uit.
Het filter element heb ik uitgeklopt en het luchtfilterhuis schoon gemaakt.
De remblokken aan de voorkant zullen binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden.
De voorste remschijven zijn nog in goede staat. Waarschijnlijk zijn die nog niet zo lang geleden vernieuwd.
De achterste remblokken en - schijven zijn OK voor nog een 15.000 km.
Daarna zullen zowel de blokken als de schijven waarschijnlijk vervangen moeten worden.
De multisnaar ziet er goed uit.
De banden zien er goed uit: geen vreemde slijtage, geen cuppen van het profiel en geen beschadigingen.
Ook de distributie snaar ziet er goed uit.
Die hoeft, volgens onderhoudsschema, dan ook pas bij 250.000 km of in 2023 vervangen te worden.
Alle lampjes en knopjes werken naar behoren.
De ruitenwisserbladen zijn ook nog steeds in orde.
De auto rijdt probleemloos: geen problemen met starten / stotteren / inhouden / geluiden / vibraties van de motor, gelijkmatig verbruik en geen vibraties / rammeltjes / overmatige speling van het onderstel / banden.
De (nog steeds) goede staat van de auto komt waarschijnlijk omdat ik hoofdzakelijk filevrije snelwegkilometers rijdt.
Het interieurfilter heb ik overigens wel vernieuwd.
Dat was wel nodig..
En het smeren van alle scharnierpunten, sloten en dergelijke doe ik het hele jaar door.

Dit is geen pleidooi voor anderen om zomaar een beurt over te slaan!
Het is een weloverwegen beslissing op basis van de staat van mijn auto en de manier waarop mijn auto bereden wordt.
Een grote servicebeurt (waarbij ik zelf de bougies, luchtfilter en interieurfilter vervang) komt toch altijd nog op ongeveer 180 euro uit.
Daar zit ongeveer 100 euro voor de olie en het oliefilter bij inbegrepen.
De rest is arbeidsloon voor de controle van de punten zoals hierboven omschreven.

Het LPG filter zal wel binnenkort vervangen moeten worden.
Aangezien ik dat zelf ga doen, zullen de kosten mee vallen.
Ik verwacht zo rond de 14 euro in totaal.

Als ik de remklauwen aan de voorkant toch al los heb i.v.m. het vervangen van de remblokken, dan ga ik die gelijk hoogglans zwart spuiten.
Zilvergrijs wordt te gauw zwart / vies.
Ik heb even overwogen om deze rood te spuiten, maar dat hoort niet bij dit type auto.
Dan zou geel een betere keuze zijn omdat blauw geen gezicht is bij de groene kleur van de auto.
Als ik de remklauwen geel zou spuiten, dan zou ik de achterste remklauwen ook gelijk moeten spuiten.
Dat is me teveel onnodig werk.
Het zou wat anders zijn als ik de remblokken en schijven achter nu ook zou moeten vervangen.

GilianvanNeck

Goed om te horen dat je Spacey in zo´n goede staat is!


Laat ook maar weer zien wat voor een degelijk merk we rijden ;D


Ik zal het trouwens eens proberen met het verbinden van mijn radio. Aangezien de radio min of meer gewoon een Android tablet is, kom ik daar wel uit :D

Hal

Klasse dat je alles zo mooi bijhoudt hier, dank je !!

Nobodie14

#29
Je hoeft me niet te bedanken hoor!

Ik houd sinds 1999 een logboek bij van al mijn auto's om op die manier bij te houden wat er aan de auto's gedaan is, waarom dat gedaan is, wat mijn ervaringen ermee zijn en hoeveel het me gekost heeft.
Anderen kunnen dan lering trekken uit mijn ervaringen of ideeën opdoen voor hun eigen auto.
Daarnaast houd ik in een Excel sheet de uitgaven bij, het brandstofverbruik met de bijbehorende brandstofkosten alsook het onderhoudsschema van de auto zodat ik weet wat er tijdens de servicebeurten gedaan is, wat er de volgende keer moet gebeuren en wanneer de volgende beurt plaats moet vinden.


Wat ik op dit forum schrijf, is een uittreksel van het logboek van Spacey.
In het logboek van Spacey staan nog veel meer hersenspinsels waarvan ik alleen degene die ik daadwerkelijk uitgevoerd heb hier vermeld.

De ideeën zijn overigens ook niet altijd van mij.
Sommige ideeën komen van Russische -, Poolse - en Duitse forums.
En de inspiratie krijg ik van tegenwoordige 'premium' auto's.