Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

benzine lucht in auto bij eerste start in de ochtend

Filluar nga samv, Prill 05, 2019, 10:29:54 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

samv

Hallo Allemaal,

Sinds vorige week heb ik een colt CZC turbo.
Wat me opvalt is dat tijdens de eerste start van de dag, het binnen in de auto naar benzine gaat ruiken. Na een paar minuten is de lucht weg en de rest van de dag tijdens het starten komt het ook niet terug.

pas de volgende dag weer tijdens de eerste start in de ochtend is de lucht er weer.
Is dit een bekend fenomeen bij deze auto? of lekt er ergens iets en heeft een rit naar de garage zin?
Groet,
Sander

Entharion

Citim nga: samv ne Prill 05, 2019, 10:29:54 PD
Hallo Allemaal,

Sinds vorige week heb ik een colt CZC turbo.
Wat me opvalt is dat tijdens de eerste start van de dag, het binnen in de auto naar benzine gaat ruiken. Na een paar minuten is de lucht weg en de rest van de dag tijdens het starten komt het ook niet terug.

pas de volgende dag weer tijdens de eerste start in de ochtend is de lucht er weer.
Is dit een bekend fenomeen bij deze auto? of lekt er ergens iets en heeft een rit naar de garage zin?
Groet,
Sander


Heeft je auto beide katalysators nog? De 1e kat is hoofdzakelijk voor de uitstoot bij koude start, als die vervangen is kun je wat benzinelucht ruiken bij een koude start.
Anders zou het nog een lek in de uitlaat kunnen zijn. (spruitstuk waarschijnlijk)

samv

goede vraag, ik zal er eens onder kruipen om te kijken.

dat van die lekke spruitstukken is een colt dingetje nietwaar?  is er een manier om dat te controleren?

Entharion

#3
Citim nga: samv ne Prill 05, 2019, 02:54:32 MD
goede vraag, ik zal er eens onder kruipen om te kijken.

dat van die lekke spruitstukken is een colt dingetje nietwaar?  is er een manier om dat te controleren?


De 1e kat zit direct onder de motor met een lambdasonde aan de zijkant.
De uitlaatspruitstukken worden te heet bij de collector en daardoor scheuren ze bij het afkoelen.
Als het spruitstuk lekt hoor je dat wel, klinkt zo: https://www.youtube.com/watch?v=ZHV1K0q4BtM

samv

De kat zit er nog onder.  waarom zitten er eigenlijk 2 kats onder een colt?  kan er 1 onderuit en kom je dan nog door de apk keuring heen?

mijn colt klinkt niet zo als die in de video.  Ik heb het hitteschild er even afgehaald en na een koude start even mijn handen langs  het spruitstuk gehouden maar ik voel verder ook niets lekken ( als je dat uberhaubt kan voelen )
Ook zie je geen scheurtjes zitten maar ik kan me voorstellen dat die te klein zijn voor het blote oog.

heb ook nog even gekeken of ik rondom de injectoren wat zie qua lekkage of bij de benzineslangen maar zo op het eerste gezicht lijkt daar ook niets aan de hand. 




Entharion

Citim nga: samv ne Prill 09, 2019, 04:24:23 MDDe kat zit er nog onder.  waarom zitten er eigenlijk 2 kats onder een colt?  kan er 1 onderuit en kom je dan nog door de apk keuring heen?mijn colt klinkt niet zo als die in de video.  Ik heb het hitteschild er even afgehaald en na een koude start even mijn handen langs  het spruitstuk gehouden maar ik voel verder ook niets lekken ( als je dat uberhaubt kan voelen )Ook zie je geen scheurtjes zitten maar ik kan me voorstellen dat die te klein zijn voor het blote oog. heb ook nog even gekeken of ik rondom de injectoren wat zie qua lekkage of bij de benzineslangen maar zo op het eerste gezicht lijkt daar ook niets aan de hand.



De 2e kat is voor de uitstoot, deze is hoofdzakelijk nuttig bij een koude start omdat ie sneller warm wordt omdat deze wat dichterbij de motor zit.
Daarna draait de 2e kat na het opwarmen goed mee... Het kan zijn dat de eerste kat niet lekker meer werkt, maar je hebt geen motorstoringslampje dus dat betwijfel ik...


Als je niets hoort of voelt rond de collector van het spruitstuk zal deze niet ernstig genoeg lekken om de geur te veroorzaken, dat is hem dus niet.


Is de geur echt alleen bij het starten? Of ook daarvoor en erna nog? Het zou nog de ontluchting van je benzinetank o.i.d. kunnen zijn.

samv

dus 1 van de twee kan er tussenuit?  ik lees vaak verhalen over decat van bijvoorbeeld de 1e kat.  maar als ik bij sportuitlaten kijk dan is het juist weer de 2e kat die er tussen uit gaat.

ik wil na de zomer graag gaan (chip) tunen en de standaard uitlaat vervangen door een ander systeem. maar er zal toch minstens 1 kat onder moeten blijven zitten?

ja hij ruikt alleen naar benzine bij het starten.  dan komt het via de ventilatieroosters naar binnen. zet ik de ventilator uit, dan ruik ik ook niets bij de start.

staat de ventilator aan dan ruik ik het een paar seconden na de start, na een minuut of twee is de lucht dan ook wel weer weg.
er branden geen storingslampjes, hij loopt 1500 toeren stationair bij een koude start en ongeveer 850 als hij warm is.  verder rijdt hij goed en stottert niet.



Entharion

Citim nga: samv ne Prill 10, 2019, 10:13:50 MD
dus 1 van de twee kan er tussenuit?  ik lees vaak verhalen over decat van bijvoorbeeld de 1e kat.  maar als ik bij sportuitlaten kijk dan is het juist weer de 2e kat die er tussen uit gaat.

ik wil na de zomer graag gaan (chip) tunen en de standaard uitlaat vervangen door een ander systeem. maar er zal toch minstens 1 kat onder moeten blijven zitten?

ja hij ruikt alleen naar benzine bij het starten.  dan komt het via de ventilatieroosters naar binnen. zet ik de ventilator uit, dan ruik ik ook niets bij de start.

staat de ventilator aan dan ruik ik het een paar seconden na de start, na een minuut of twee is de lucht dan ook wel weer weg.
er branden geen storingslampjes, hij loopt 1500 toeren stationair bij een koude start en ongeveer 850 als hij warm is.  verder rijdt hij goed en stottert niet.


Het gaat er om dat je in elk geval 1 kat overhoud voor de keuring, de meeste decat pijpen zijn voor de 1e kat, daar zit een sensor achter die je dan even moet "foppen", de andere zit inderdaad in de catback pijp en kun je er niet zomaar vantussen halen.


Als het via je ventilatiesysteem komt zou het een benzinelek in de motorruimte kunnen zijn... Als je voor het starten de motorkap opent, ruik je dan ook benzine?

samv

als ik voor het starten de motorkap open maak dan ruikt het niet naar benzine. er lijkt dus geen lek te zitten.

Sommige auto's hebben een absorbtievat ( aktief koolstoffilter) om dampen van de tank op te vangen en te neutraliseren. als dit verzadigd is kan de auto naar bezine gaan ruiken bij het starten.

zit er in de colt czc ook zo'n koolstoffilter toevallig?  dat is dan iets waar ik nog wel naar zou kunnen kijken, anders gaat ie terug naar de garage en moeten ze daar maar kijken.

jankik

Om lekkage te vinden doe ik meestal even een doek voor de uitlaat om wat extra druk op te bouwen. Niet dichtstoppen maar het beste met zijn tweeën, 1 doek andere luisteren/voelen.

samv

de benzinelucht is inmiddels overgegaan in uitlaatgas lucht. en dan ook helaas echt zo veel dat de ramen open moeten om niet vergast te worden..



Entharion

Hoi Samv, heb je al geprobeerd wat jankik heeft aanbevolen?

samv

Ik heb zojuist even het hitteschild eraf gehaald ( prutswerk!!)  en het hele spruitstuk rijkelijk ondergespoten met zeepsop.  daarna gestart en zo waar een hele mooie bellenblazer op het spruitstuk!  er zit dus toch een scheur in.   Gezien de garantie die er nog op de colt zit ga ik ervan uit dat de verkoper het op gaat lossen.

Deze spruitstukken zijn niet te lassen toch? tenminste niet als lange termijn oplossing.  Ga wel even met de verkoper in overleg of ik met eventueel wat bijleggen niet meteen een aftermarket spruitstuk kan laten plaatsen.



Entharion

Citim nga: samv ne Maj 11, 2019, 11:26:06 PD
Ik heb zojuist even het hitteschild eraf gehaald ( prutswerk!!)  en het hele spruitstuk rijkelijk ondergespoten met zeepsop.  daarna gestart en zo waar een hele mooie bellenblazer op het spruitstuk!  er zit dus toch een scheur in.   Gezien de garantie die er nog op de colt zit ga ik ervan uit dat de verkoper het op gaat lossen.

Deze spruitstukken zijn niet te lassen toch? tenminste niet als lange termijn oplossing.  Ga wel even met de verkoper in overleg of ik met eventueel wat bijleggen niet meteen een aftermarket spruitstuk kan laten plaatsen.


Staal is te lassen hoor, maar je hebt kans dat het dan blijft scheuren.
Scheuren in het spruitstuk van de turbo uitvoering is een veel voorkomend issue en het beste kun je deze vervangen, ik weet niet hoe het zit met de ongeblazen 1.5.

samv

aangezien de mijne een turbo is en ik geen zin heb om elk half jaar het spruitstuk opnieuw te moeten lassen, gaat er een nieuwe in.  toch eens kijken voor een aftermarket model met het oog op toekomstige tuning.