Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

vaag stuurgedrag colt

Filluar nga franz, Gusht 28, 2017, 08:22:38 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

franz

ik vindt mijn colt wat vaag sturen vooral bij hogere snelheden ( +-130km/u)of veel wind , blijf je het stuur corrigeren,
ik weet dat dit een beetje hoort bij de colt.
maar nu is mijn vraag helpt het als ik er in plaats van de 15 inch wielen 16 inch wielen onder zet

Entharion

Dit heb ik vaker gehoord over de colts

Omdat ze zo vierkant zijn vangen ze veel wind, en als je dan smalle/hoge banden hebt voelt het wat vaag aan, maar bij 130km/u is wel snel...

Maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om dat te verminderen;
Bredere/plattere banden monteren (wel ten nadele van je comfort/verbruik)
Een veerpootbrug monteren (CZT en CZC hebben deze standaard).
Verlagen d.m.v. andere veren of schroefset (duur en je levert comfort in)

Ik ga er overigens wel van uit dat de banden de juiste druk hebben en dat de schokdempers en veren nog goed zijn, anders is dat sowieso iets waar naar gekeken moet worden...

Wat voor banden zitten er nu onder overigens? De band zelf kan al een groot verschil maken.

Leo

De 16 inch velgen hebben 205/45/16 banden dat helpt zeker tegen zijwind

franz

voor zitten nieuwe banden 195-50-15 viking ,die heeft de garage waar ik de auto gekocht heb eronder gezet
achter toyo in de zelfde maat ongeveer 3mm
schokbrekers zijn in goede staat


ik denk dat ik begin met 16 inch wielen

jankik

Ik weet niet welke bandenspanning je hebt. Ik heb eerder soortgelijke problemen gehad met een Ford Sierra.
Heb toen de bandenspanning op 2.8 bar gezet (op advies van mijn monteur) en toen was het al een stuk beter. Later heb ik toen er nieuwe banden op moesten heb ik er "bestelauto" banden onder gezet. Banden met een steviger zijwang.

Prometheus

De veerpootbrug helpt idd.
Zet onder op voorwielen een setje spoorverbreders van ong. 5mm.
Het is met name die rechtuitstabiliteit die bij dit type Colt minder is.

Entharion

Citim nga: franz ne Gusht 28, 2017, 07:48:50 MD
voor zitten nieuwe banden 195-50-15 viking ,die heeft de garage waar ik de auto gekocht heb eronder gezet
achter toyo in de zelfde maat ongeveer 3mm
schokbrekers zijn in goede staat

ik denk dat ik begin met 16 inch wielen

Viking is geen slechte band, maar ook niet direct de beste, een goede middenklasse.
Als je voor 16" gaat neem dan ook 205/45/r16 bandjes van een goed merk. Ik kan de Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 aanbevelen.

Na het monteren van de nieuwe velgen+banden natuurlijk even uit laten lijnen.
Dan zou je eventueel die veerpootbrug en (goede kwaliteit)spoorverbreders nog eens kunnen proberen mocht het nog niet goed zijn.

franz

ik heb gisteren originele 16 inch wielen gekocht (2e hands), eerste indruk is dat het beter stuurt.
de tijd zal het leren :)

franz

het vage stuurgedrag leek alleen maar erger te worden ondanks de 16 inch velgen en uitlijnen, bij de dealer laten nakijken en kreeg het advies wen er maar aan >:(  alle colts sturen zo
dat is mij niet gelukt en na lang wikken en wegen besloten om de colt maar in te ruilen, het is wel een ander merk geworden en neem ik bij deze afscheid van dit forum
bedankt voor alle info
het gaat jullie goed en wie weet tot ziens

Chaoth

Ik weet dat de Coltjes inderdaad zoekerig zijn in de rechtuit stand. Bredere bandjes resulteert in trekken in het stuur bij het rijden over oneffenheden.

Is een "kwaal" die je wel vaker ziet bij elektronische stuurbekrachtigingen.

Karl

Onze Colt was bij rechtuit ook wat vaag en zoekerig. Ondanks dat de apk geen problemen gaf, heb ik toch de voorste schokbrekers vervangen. Toegegeven, ik wilde ze er toch al afhalen, want de stofhoezen waren al kapot. De oude schokbrekers zagen er nog goed uit, maar zakten toch een beetje in. Nu met de nieuwe schokbrekers is het heel veel beter: de Colt stuurt weer prima.


TS heeft de zijne al weggedaan, zie ik, maar misschien heeft een ander hier nog wat aan.


Gr Karl

Dirk23

Hoi Karl, heb je de schokbrekers vervangen door originele of een merk schokbreker? En wat kost zoiets ongeveer als ik vragen mag?