Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Lancer wagon - klimaatregeling blaast altijd in je gezicht

Filluar nga intense, Shtator 28, 2017, 08:01:05 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

intense

Ik heb het volgende probleem met mijn Lancer wagon uit 2007. Ik heb de uitvoering met de automatische klimaatregeling (Ik denk dat dat standaard is bij de nieuwere modellen?)

Bijna alles werkt perfectm de airco doet het, temperatuursregeling werkt, de ventilatie kan van zachtjes tot krachtig geregeld worden. Het enige wat niet werkt zijn de zones.

De klimaatregeling blaast altijd in je gezicht, het maakt niet uit op welke stand die staat. Als je hem op de voorruit wilt richten komt het nog steeds uit de normale roosters, en het maakt niet uit op welke stand die staat, als je met je handen voelt bij het rooster onderaan de voorruit, dan komt daar nooit lucht uit.

Ik heb wel een technische achtergrond, en van wat ik gelezen heb en begrijp is dit waarschijnlijk een probleem met een regelklep, of een stappenmotor/servo (die typisch de kleppen aanstuurt in zo'n systeem?), in het kachelhuis. Is dat aannemelijk, of kan het ook in de knop/controle-unit in het dashboard zelf zitten?

Extra informatie of diagnoses zijn welkom. Maar vooral, waar vind ik deze regelkleppen in de Lancer? Dit klinkt als iets wat ik zelf wil repareren, maar ik weet niet waar in de auto ik moet zijn. Kan ik daar ergens meer info over vinden?

ronald_nl

Ik kwam hier eigenlijk een oplossing zoeken voor exact ditzelfde probleem, maar kon geen antwoord vinden dus ben uiteindelijk zelf nog maar een keer verder op onderzoek uit gegaan... Bij mij bleek (zoals blijkbaar wel vaker) het knopje op de witte plastic hefboom afgebroken te zijn, hier zit de kabel (die vanaf de regelknop / luchtstroomknop in het dashboard loopt) normaliter omheen geklikt. Je kunt hiervoor een nieuw plastic onderdeel kopen, maar ik heb simpelweg een klein gaatje gemaakt waar eerst het knopje zich bevond en hier twee kleine tiewraps doorheen getrokken en zo de kabel vastgezet. Werkt prima. Je moet je wel in onmogelijke bochten wringen onder het dashboard aan de bestuurszijde om er een beetje bij te kunnen komen (tip: verwijder eerst de dashboard plaat onder het stuur, die zit vast met 2 schroeven (1 links, 1 rechts) en 1 bout achterin bij het zekeringskastje... en als je de plaat helemaal uit de weg wilt hebben dan nog 2 schroeven voor de bedieningshendel van de motorklep).


Op deze youtube video  is bij 05:32 te zien waar dit onderdeel zich exact bevindt. Het is niet de grote hefboom waar deze youtuber mee bezig is, maar de kleinere iets erboven waar de paarse kabel aan vast geklikt zit.