Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

tik bij remmen

Filluar nga surfdj, Maj 23, 2014, 11:43:20 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

surfdj

Beste forumleden,

Wanneer ik rem hoor ik een tik of beter een knak geluid bij het voorwiel. Eerst alleen rechts nu ook steeds vaker links. Moet ik me zorgen gaan maken?
De remfunctie is normaal, dus goed.
Maar na het loslaten en opnieuw remmen knakt het 9 van de 10 keer weer opnieuw
Wie weet raad (behalve de dealer)

Bedankt John

robsel

Ik heb dit ook gehad nadat er nieuwe remblokken in zijn gegaan. Het probleem is na enige weken van zelf weer verdwenen.
Heeft mogelijk te maken met het "zetten" van de blokken op de vaak ingebrande remschijf.

Ik weet niet of dit ook bij jou de oorzaak is?

gr
Rob

surfdj

Rob, dank voor je reactie.
Remblokken zijn naar mijn idee oke.
Zitten er op vanaf het begin dat ik deze super Outlander heb. Het kan dus niet aan het zetten liggen.
Het lijkt/voelt alsof er iets kantelt. Zou dit een losse remklauw kunnen zijn? Of anders een plunjer die met lawaai uitzet.......? Het gebeurt alleen aan het begin van het remmen.

robsel

Een losse remklauw ?
De remklauw zit met 2 heel lange bouten vast, daar kan je eenvoudig bij om vast te stellen of zij los zitten.

Verder is dit moeilijk om dit nader te verklaren het meest voor de hand liggend volgens mij is dat het in de remblokken zit. Wat ik ook al eens meegemaakt heb is dat er imitatie blokken ingezet zijn die iets speling veroorzaakten of dat er een van de klipjes ( om de blokken te centreren) ontbrak.

gr
Rob

surfdj

Dan haal ik de wielen er af en check die gote bouten. Kan ik gelijk op zoek naar de eventueel ontbrekende clips.
Bedankt maar weer Rob.

Mvrgr John

surfdj

wielen eraf gehaald en remblok bekeken. Ik zie geen ontbrekende clips. Er zit minimaal speling op het remblok. (zie foto 2)


wel ontdekte ik een ingedroogd rubber. Wat moet ik daar mee? Of is dit de oorzaak misschien> (zie foto 1)


Bedankt voor de reacties












Eagle1982

Dat rubber is echt ver heen, en zou best eens de oorzaak van het tikken kunnen zijn.
Dit is trouwens ook een APK afkeur.


Bij het afremmen gaan de krachten richting de voorkant van het voertuig werken, alle onderdelen waar dan ruimte op zit kunnen geluid gaan geven als in een tik of een knak.


Sowieso het rubber vervangen en de spelingen op andere delen van de stuurinrichting ook meteen ff checken.


surfdj

Eagle 1982 bedankt.
Is dit een stabilisatorstangrubber en kan ik dit zelf vervangen?
Vond op Ebay al geschikte maar weet niet zeker of het de juiste zijn.
[size=78%]http://www.ebay.de/itm/181419117696?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT[/size]


Is er ergens een onderdelen lijst met code te verkrijgen?
Kan wel zien of de andere rubbers ook in slechte staat zijn. Hoe check ik de speling op de andere rubbers? Met een breekijzer of iets dergelijks.


Graag nog wat advies

J@@p

#8
stabilisatiestang connector rod is makkelijk te vervangen kost iets van 30 euro bij brezan
links/rechts zijn het zelfde eerst goed inspuiten met wd40 na half uurtje
met dop 14mm eerst de moer die aan de draagarm zit losdraaien misschien draait de kogel mee,
als dat zo is dan met inbus op de kop van de bout tegenhouden en met steeksleutel de moer eraf, daarna de moer eraf boven de stabilisatorstang nieuw deel erin monteren omgekeerde volgorde. succes

mogelijk zijn de rubbers van de draagarm op, dit kan ertoe leiden dat bij het remmen de draagarm iets naar achteren beweegt wat de knak veroorzaakt ga je daarna weer rijden dan komt de draagarm weer naar voren met hetzelfde resultaat.

robsel

J@@p,

Een goed en behulpzaam advies, zien wij graag op dit forum! :D

gr

J@@p

#10
graag gedaan 8) heb toevallig gisteravond zelf deze connector rod  vervangen

surfdj

Bedankt J@@P
Ga er het weekend mee aan de slag.

surfdj

#12
Geprobeerd om de rubbers te vervangen.
Het lukt me maar niet om de schroeven los te krijgen, ondanks wd40. Alles draait mee en de inbus knalt er steeds weer uit. Ik word er moedeloos van  >:(
Zal toch naar de garage moeten en ik had dit zo graag zelf gedaan. :'(
Iemand nog een tip?
Wel ontdekt waar de tik vandaan komt, denk ik. Er zit wat speling tussen de remschijf en de schroefas van het wiel. De gaten lijken heel iets te groot en als ik de remschijf snel draai, tikt het daar. Wat te doen? Is dit gevaarlijk?
Tips zijn welkom.

Bedankt John


tekkel

slijptol slijp je de boel zo door.
wat bedoel je met schroefas?aandrijfas?

surfdj

#14
Bedankt voor je reactie

Kan ik die bouten met een slijpschijf er af slijpen? Ben benieuwd of ik er bij kan. Dacht zelf er aan om een boutensplijter aan te schaffen, maar als de slijpschijf kan, dan doe ik dat.

Schroefas is de bout waarop je de velgmoeren schroeft. Zoals te zien is op bovenstaande foto zit er speling tussen de bout van de wielmoer en de remschijf. Als ik aan de remschijf draai tikt die vanwege het kleine beetje speling op die wielmoerbout. Het gat is iets te groot. Gaat dit uitlubberen of kunnen hier opvulbussen in?
Bovendien viel het me op dat de remschijf er "los"  op zat. Moet dat niet ergens vastgezet worden met boutjes?