Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Speakers vervangen Mitsubishi Colt uit 2007

Filluar nga Ricardinho, Maj 30, 2020, 10:44:07 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Ricardinho

Goedenavond,


Ik heb zojuist deze speakers gekocht voor mijn Mitsubishi Colt uit 2007: [size=78%]https://www.bol.com/nl/p/jbl-stage2-604c-16-5-cm-speaker-2-weg-compo-210w-70w-rms/9200000119367536/?bltgh=mruY45vHmDEP0joA-vtJ3Q.1_4.5.ProductTitle[/size]


Kan iemand mij s.v.p. vertellen of ik deze speakers direct kan monteren in mijn auto, of dat ik hier nog additionele spullen voor moet bestellen?


Alvast mijn excuses als deze vraag al behandeld is. Heb even gezocht, maar kon het antwoord niet direct terugvinden.


Ik hoor het graag! Gr Richard

Ricardinho

Oke, ik ben er inmiddels achter dat ik toch echt speakerringen nodig heb om de nieuwe speakers te kunnen laten passen.


Mijn vraag is nu: kan ik ieder formaat speaker(ring) in mijn Colt uit 2007 monteren (zoals 16,5 cm), of is het maximale formaat (bijvoorbeeld) 13 cm?


Ik hoor het graag!

Nobodie14


Hier kun je meer informatie vinden: https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9457.0
Het lijkt erop dat de speaker 13 cm groot moet zijn.
16,5 cm is dan te groot en (JBL kennende) waarschijnlijk ook te diep.
Je zult dus echt pasringen moeten gaan gebruiken.
En waarschijnlijk het gat in de deur iets aan moeten passen en/of de deurpaneel aanpassen.

Ricardinho

Citim nga: Nobodie14 ne Maj 31, 2020, 09:59:01 PD
Hier kun je meer informatie vinden: https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9457.0
Het lijkt erop dat de speaker 13 cm groot moet zijn.
16,5 cm is dan te groot en (JBL kennende) waarschijnlijk ook te diep.
Je zult dus echt pasringen moeten gaan gebruiken.
En waarschijnlijk het gat in de deur iets aan moeten passen en/of de deurpaneel aanpassen.
Bedankt voor je reactie! En weet jij ook heel toevallig wat ''te diep'' in dit geval betekent? Hoe diep moeten ze maximaal zijn? Mvg Richard

Nobodie14


Geen idee wat de afstand tot het raam is bij de Colt.
Ik rijd zelf in een Space Star 2002.
En moest een 8mm dikke pasring hebben om de Focals erin te kunnen krijgen zonder dat het raam geraakt werd.
Aan de passagierskant hoor ik het raam soms toch nog tegen de speaker komen als het raam helemaal naar beneden laat gaan.
Mijn oplossing: niet helemaal naar beneden laten gaan.
Ik ga voor die 0.5mm (had het ijzerwerk gewoon iets naar buiten moeten buigen..) niet weer de boel los halen.

Ricardinho

Citim nga: Nobodie14 ne Maj 31, 2020, 10:14:34 PD
Geen idee wat de afstand tot het raam is bij de Colt.
Ik rijd zelf in een Space Star 2002.
En moest een 8mm dikke pasring hebben om de Focals erin te kunnen krijgen zonder dat het raam geraakt werd.
Aan de passagierskant hoor ik het raam soms toch nog tegen de speaker komen als het raam helemaal naar beneden laat gaan.
Mijn oplossing: niet helemaal naar beneden laten gaan.
Ik ga voor die 0.5mm (had het ijzerwerk gewoon iets naar buiten moeten buigen..) niet weer de boel los halen.
Ik heb ondertussen toch maar andere speakers besteld, namelijk deze: [size=78%]https://www.bol.com/nl/p/jvc-cs-j520x-auto-speaker/9200000026260707/?bltgh=ttHwi5Bm7wk7NtFG32hADg.1_4.5.ProductTitle[/size]


Daarnaast heb ik (mede op jouw advies) speakerringen besteld van 130 mm.


Waar ik verder nog benieuwd naar ben, is in hoeverre dempingsmateriaal echt werkt voor beter geluid? Ik zit nu te kijken naar dit: [/size][size=78%]https://www.caraudioshop.nl/silent-coat-starter-set[/size]


Heb jij (of iemand anders) hier toevallig ervaring mee?


En hoe zit het met versterkers voor in de auto? Gaat het geluid hier echt enorm door verbeteren, iemand ervaring mee?


Hoor het graag!

Nobodie14


Sound deadening werkt. Punt.


De bas klinkt daardoor dieper.
Zonder sound deadening klinkt de bas 'losser' doordat de buitenplaat van de deur mee gaat trillen met de luchtverplaatsing.
Je hoeft niet perse de hele deur aan de binnenkant te bekleden.
Het verschil tussen de hele deur en een klein stuk is (in mijn oren) te gering om zoveel meer geld eraan uit te geven.
Als je het echt goed wilt doen, dan zou je de binnenkant van de deur en alle gaten aan de binnenkant (achter het deurpaneel) van de deur dicht moeten plakken.


Wat ik altijd doe is een rol zelfplakkende bitumen (+- 15 cm hoog) bij de bouwmarkt halen.
En dan een strook ter hoogte van de speaker in de deur plakken.
Een bijkomend voordeel is dat het geluid van de deur zwaarder klinkt.
Alsof je de deur van een premium auto sluit..


Versterker plaatsen is naar eigen smaak, jouw oren en welk soort muziek je beluistert.
Een simpele radio met geweldige boxen klinkt goed.
Door een versterker te gebruiken, versterk je alleen het geluid dat de radio uitstuurt.
Als dat prut is, dan komt er versterkte prut uit.
De boxen krijgen wel een hoger wattage waardoor het geluid krachtiger is.
Een geweldige radio met matige boxen klinkt goed.
Hier een versterker op aansluiten zorgt er alleen voor dat de matige boxen eerder in de stress gaan.
Een geweldige radio met geweldige boxen klinkt geweldig.
Hier een versterker op aansluiten heeft alleen zin als je het geluid niet hard genoeg vindt.


Ik hou zelf van een vol geluid. Van diepe bassen tot mooi hoog.
Dat had ik met de Focal composet in mijn auto gekoppeld aan een 2-din met 2x45w MOSFET versterker eigenlijk al verwacht.
Helaas.
Zelfs na het inspelen van de Focals klonken de midwoofers mij niet diep genoeg.
Wel genoeg luchtverplaatsing EN in de juiste richting, maar toch.
Vandaar dat ik nog een subwoofer (Boss BASS1200 met MOSFET versterker) onder mijn stoel geinstalleerd heb.
Hiermee is het geluid voor mij heel mooi in balans.
Het geheel is zo goed afgesteld (balans, fader, bas, treble, subwoofer) dat menigeen zich afvraagt of ik een centrale speaker in het dashboard gemonteerd heb.

Ricardinho

Dank voor deze uitgebreide reactie. Het is duidelijk dat je weet waar je over praat en hier inmiddels veel ervaring mee hebt!


Ik ben overigens een enorme muziekliefhebber. Ik heb in mijn woonkamer na jaren eindelijk dé perfecte set-up gevonden en het geluid geperfectioneerd.


Wat mijn auto betreft, hoef ik niet per se dezelfde kwaliteit te hebben als in mijn woonkamer, maar de standaard geluidsinstellingen en speakers begonnen de laatste tijd enorm storend te worden. Ook het feit dat ik hier in het Oosten van het land geen normale radio-ontvangst heb, moest iets aan gedaan worden.


Vandaar dat ik gister een nieuwe JVC (DAB+)radio heb besteld met een paar redelijke JVC-speakers (
 
  [size=0pt]JVC CS-J520X - Auto speaker)[/size]
[/t][/t][/t][/t] 
 

[/t] 
 

[/t]      Daarnaast heb ik nu [size=78%]2 keer die Silent Coat Starter Set erbij besteld. Dat zou (meer dan) genoeg demping moeten geven voor 2 deuren. Hoop ik. [/size] ;D



Ik ben benieuwd naar het resultaat na het monteren van dit alles. Anders kan ik altijd jouw (type) set-up misschien een keer uitproberen..


Was je er veel geld aan kwijt om het zo goed te krijgen zoals het nu is? Ik geef zelf overigens niet heel veel om veel bass. Het moet voor mij vooral goed uitgebalanceerd klinken. Dan kan ik uren blijven luisteren.

Nobodie14


Ouch..
DAB+ in het oosten van het land..
Dat zal niet meevallen.
Zorg voor een goede antenne!


Ik rijd al 45 jaar (schrikken!) auto en heb van een simpele radio t/m een full blown audio/video/entertainment setup van Pioneer (DTS 5.1, multi DVD, TV, Videoplayer, Navigatie met stembesturing, handsfree bellen + handset, Playstation, onafhankelijk aanstuurbare schermen in hoofdsteunen voor achterpassagiers met elk hun eigen draadloze hoofdtelefoon).
Dat is redelijk normaal tegenwoordig, maar in 1999 waren er nog maar heel weinig mensen die zo'n setup in de auto hadden.
De kosten waren ook navenant hoog: bijna 15.000 gulden..
Ze zijn er 3 dagen mee bezig geweest en ik ben vaak terug geweest omdat het niet helemaal in orde was..


Ik had de Pioneer composet voor 35 euro gekocht.
Daar gebruik ik de tweeters van in de deuren bij de spiegels.
De midwoofers van die set heb ik in de achterdeuren gemonteerd.
De Focal composet inclusief pasringen had ik nog liggen.
Van deze set heb ik alleen de midwoofers + scheidingsfilters gebruikt.
Ik had 1 tweeter van die set opgeblazen..
De Boss subwoofer en de 2-din (navigatie/TV/bluetooth handsfree & A2DP/SD & USB MP3 - en MP4player/DVD/achteruitrijcamera/internet) en
de bitumen band had ik ook nog liggen.
Weinig kosten dus.


Ik houd ook niet van teveel bas (leeftijd!).
Maar als ik naar de live uitvoering van de Eagles met hun Hotel California luister, dan wil ik de drum in het intro wel goed kunnen horen en voelen.
Dat is een deel van de beleving van muziek.
In de setup van 1999 klonk dat concert (in DTS) overigens GEWELDIG!
Alsof ik tussen het publiek zat. Gejuich en weerkaatsing / echo van het geluid achter me en de band duidelijk aan de voorkant met links/rechts scheiding van de artiesten als op het beeld..
DTS is uit de mode geraakt. Dat is Dolby 5.1 / 7.2 geworden.
Het concert klinkt thuis ook geweldig, maar dan zonder hoofletters.

Ricardinho

Je hebt helemaal gelijk; een antenne is onmisbaar hier in het Oosten. Het is echt bijna niet te bevatten hoe slecht de ontvangst hier is :o


Zo te horen ben je een behoorlijke perfectionist (herkenbaar ;D ) als het aankomt op geluid en gadgets in je auto. Heb je het idee dat je nu het perfecte/gewenste geluid hebt gevonden? Wat de auto betreft, ben ik nog een echte beginneling op dit gebied, dus interessant voor mij om hier meer over te lezen en leren.


Ik heb alle onderdelen inmiddels binnen, en ik ben nu op zoek naar een garage die dit voor een zacht prijsje kan inbouwen. Normaliter zou ik dit zelf proberen te monteren, maar ik heb niet de tijd op dit moment en daarnaast ben ik niet heel handig met dit soort dingen.


Ik heb gister wat garages gebeld om te informeren, en de meeste garages geven aan dat dit rond de 160 euro zal kosten, aangezien het ca. 3 uur zal duren. Eerlijk gezegd lijkt me dit vrij extreem voor het inbouwen van een radio, 2 speakertjes en dempingsmateriaal, maar zoals gezegd heb ik hier zelf (totaal) geen ervaring mee.


Ahaa, The Eagles.. Ik geloof dat ik precies weet welk concert jij bedoelt.. Ik heb dat concert (op DVD) ook thuis liggen en heb hem vroeger, met name ook Hotel California, helemaal grijs gedraaid. Het gevolg is dat ik tegenwoordig bijna niet meer naar The Eagles kan luisteren, haha.










Nobodie14


Het geluid in mijn Space Star is goed.
Als je naar de prijs / kwaliteit kijkt (35 euro en wat overblijfsels van mijn vorige auto's), dan klinkt het zelfs erg goed.
Mijn broertje kon niet geloven hoe goed het klinkt.
Helemaal voor het budget waarmee het gedaan is.
Zou het beter kunnen? Ja zeker!
Maar nu ik niet meer zakelijk met de auto rijd, houd ik het kostenaspect in de gaten.
En ga dan voor de beste prijs / kwaliteit verhouding.


Je kunt in mijn topic over Spacey lezen hoe ik zover gekomen ben en wat ik nog meer aan de auto gedaan heb: https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=11899.0


Het is dat Rijssen zo'n eind uit de buurt is, anders had ik je wel willen helpen.