Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Super Top's C52 Colt Super Top -- Out with the old and In with the older --

Filluar nga Super Top, Mars 23, 2012, 11:17:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Super Top

Hallo allemaal,

Ik heb hier ooit een topic gehad over mijn Colt maar die kan ik nergens meer terugvinden.
Het hele verhaal heb ik ook nog op een ander forum staan. Zal de stukken knippen en plakken vanuit dat forum.
Want om het hele verhaal opnieuw te typen gaat me héél veel tijd kosten.

Ik kocht de Colt ergens in Maart of Mei 2007.

Het verhaal kan soms een beetje vreemd vervolgen. Maar dat komt dan door het knippen en plakken.
Weet niet of ik het helemaal in 1x erop zet of in etappes.

Groeten Tjalling


De posts zijn gekopieerd van het Mitsupowerforum.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#1
Nou hier komt ie dan. Mijn C50 model Colt GLXi Super Top.

De meeste foto's zijn met de oude zomerbanden, nadat ik de auto gewassen heb. Ik heb nu de winterbanden om de stalen velgen liggen en zomerbanden om de lichtmetalen velgen die afkomstig zijn van een 6G Galant VR4 (zijn ook leverbaar geweest op de GTi uitvoering van de Galant maar de mijne komen van een VR4).

Eerst een paar foto's van hoe ik de auto op autotrader te koop zag staan. Bij een bedrijf in Friesland (nabij Leeuwarden) die naast auto's verkoopte ook deed aan autodemontage. Mijn Colt stond daar al meer dan een half jaar te koop. Voor mij was de keuze niet moeilijk toen ik daar op een zaterdag ging kijken. Heb gelijk mijn zwarte Opel Astra F 1.6si GT achtergelaten. Met de trein terug gegaan, kenteken papieren in orde gemaakt en gelijk maandag weer terug gegaan naar Veenwouden om de Colt op te halen.

Foto's AutoTrader:








Het interieur zag er niet uit. Heel grondig schoon gemaakt. Er zat wel een deuk in de voorbumper, waar ik mij aan ergerde maargoed ik ben erg blij met de auto. Auto een paar keer grondig schoon gemaakt en wat dingen ingebouwd. Toen zag de auto er al weer een stuk beter uit.

Foto's na een paar keer wassen en schoonmaken. En repareren verlichting midden console.










En hier dus zichtbaar de deuk die in de bumper zat bij aankoop. Ondertussen is de bumper ook aan de andere kant grondig beschadigd door een stuk ijs in België. Daarom komt er dus een andere bumper op. Was ik al van plan met de deuk die er al in zat en nu dus al helemaal.




Een paar foto's van het interieur:








Ik heb een andere motor gekocht (ook een 4G15 maar dan een 12 klepper) in Hellum (in de buurt van Groningen). De eigenaar had deze motor over omdat hij een 4G63T blok uit een 6G Galant VR4 frontclip in de Colt wilde hangen. Hij kreeg het blok niet aan de praat in de Colt en hij ging een EVO II over laten komen met een defect motorblok om daar het 4G63T blok in te hangen. Ik heb wel foto's van het VR4 blok in de Colt. Bij de frontclip van de Galant VR4 zaten ook 4 velgen. Deze heb ik ook gelijk meegenomen voor een klein prijsje. Dus met een Colt vol motor, versnellingsbak en velgen weer terug gereden naar Oosterbeek.

Hier 2 foto's van mijn Colt met de VR4 velgen. Hier heb ik ook de stadslichten al naar de knipperlichten verplaatst, zodat die nu branden en knipperen op de amerikaanse manier. (fel-zwak-fel-zwak etc. als de lampen aanstaan, en gewoon aan-uit-aan-uit als de lampen uit staan)




Sommige foto's zijn wat onscherp, dit komt omdat ik alle foto's met de 2 megapixel camera heb gemaakt van mijn telefoon.

Als ik meer foto's heb van mijn project dan zal ik die zeker weer hier posten.

Nog even een fototje van mijn doelstelling. De japanse Mitsubishi Mirage C50.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top


Vandaag (20-01-2008) op de nieuwjaarsmeeting geweest. Was weer erg gezellig. En het is gelukkig droog gebleven. Helaas waren er maar 2 C50's (die van Cor en die van mij) en een Lancer C60 (wie daar bij hoort weet ik nog steeds niet) stond verderop. Uiteraard stonden mijn auto en zijn jongere broertje de GTi van Cor naast elkaar. De foto's.





Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#3
Vorige week maandag (10-03-2008) voor het eerst bezig geweest met de motor.

We hebben onderandere de bak eraf gehaald en de drukgroep en koppeling gedemonteerd. Komt er allemaal nieuw op.

Liepen een beetje vast op de krukas poelie die kregen we er niet af.
Blijkt dat ik nog de nodige spullen daarheen moet meenemen. Zoals ondermeer een compressor.

Hier zijn 2 foto's van vorige week maandag. Zal proberen in het vervolg meer foto's te maken.



Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Ik weet niet of het nieuws jullie ook bereikt heeft.
Afgelopen zondag (22-06-2008) heeft het rondom Arhem (dus ook in Oosterbeek) behoorlijk gespookt. Een hevige regenbui die in een hagelbui over ging van ongekende proporties (gardameer tafrelen). De hagelstenen waren zo groot als ping pong / golf ballen.

Zelf was ik op de terugweg van een weekend in noord groningen met het busje van mijn ouders volgeladen met verkenners en hun bagage met de aanhanger van onze scouting groep erachter. Heb alleen bij zwolle een stevige regenbui gehad. Toen ik bij Arnhem de A50 af ging reed ik een dikke mistbank in en alle wegen waren groen en glad van de naar beneden geslagen takken en bladeren. Onderweg kreeg ik al een telefoontje van mijn ouders.

Helaas bleef de schade niet alleen beperkt tot de natuur. In Heteren schijnen de hagelstenen dwars door de achterruit van een splinternieuwe Mercedes te zijn gegaan. En bijna iedere auto in de omgeving zit onder de hagelschade. Ook mijn Colt zit onder de deuken.

Was ik maar met mijn eigen auto naar het noorden gegaan.

Ik zal de foto's uploaden. Ben ze nu van mijn telefoon op de computer aan het zetten. Hoop dat er een beetje te zien is wat voor golfplaat er van mijn motorkap is geworden.

Edit: Foto's toegevoegd.

Het is op de foto niet zo duidelijk zichtbaar als wanneer je er naast staat. Ik zal kijken of ik morgen betere kan schieten.





Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Even een update.
De hele handel staat nu weer gewoon bij mij thuis om elke keer 10 km te rijden en weer terug bleek toch niet zo handig. En het weer is nu een stuk beter dan in de winter. Ben er nu toch maar mee begonnen.

Motor heb ik helemaal schoon gemaakt met motorreiniger. En ziet er nu weer een stuk beter uit.
De distributie riem, spanner en waterpomp zijn vervangen.
Versnellingsbak ook aan de buitenkant schoon gemaakt (eigenlijk onnodig bleek later, maar dat later).

Wat foto's. Van mijn werkplek (thuis onder de carport m'n vader is er ook bezig met de motoren).









Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Hier nog een paar foto's van het vervangen van de distributie riem en de waterpomp.

Alles netjes schoon gemaakt op merktekens gezet en distributieriem en spanner eraf gehaald.




Waterpomp eraf gehaald. Foto gemaakt en daarna koelsysteem grondig doorgespoeld. Zodat alle smurrie eruit is.




Oude en nieuwe waterpomp naast elkaar. Rara welke is de nieuwe.  :D




Nieuwe waterpomp, distributieriem en spanner erop.




En dan de schoongemaakte kapjes er weer op.

Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#7
Gister en vandaag (27/28-7-2008) bezig geweest met de 8V motor die nog in de auto zit.

Gister:
Begonnen met dingen te demonteren.
- Accu + accubak eruit gehaald.
- Luchtfilterhuis eruit gehaald.
- Expansievat koelsysteem weg gehaald.
- Ruitensproeier vat weg gehaald.
- Kabelboom labelen en losmaken.
- Koelsysteem aftappen en slangen losmaken.
- Hydraulisch koppelingsysteem aftappen en slang losmaken.
- Schakelkabels losmaken.

Vandaag:
- Voorkant auto op bokken gezet.
- Wielen eraf gehaald.
- Fuseekogel moeren losgedraaid.
- Uitlaatspruitstuk verwijderd.

Toen liepen we vast. De fuseekogels wilden met het gereedschap wat ik tot de beschikking heb niet los komen. Heb nu een fuseekogel trekker besteld a 60 euro netto ex. dus daar kan ik morgen pas mee verder. Wilde eigenlijk vandaag al het blok eruit halen maar dat gaat dus niet. Want zolang de fuseekogels nog in de fusee's zitten kan ik de assen niet uit de bak halen.

Morgen eerst voor de keuring van de brandweer. Daarna gelijk langs de automaterialen zaak. Trekker en andere onderdelen halen. Zit toch op het zelfde industrieterrein.

Foto's van zoals de auto er nu bij staat.

Waar we gisteravond opgehouden waren.


2 van de 3 bakken (nummer 3 zit nu nog in de auto). Allebij netjes schoon gemaakt.


Colt op bokken voor de garage.




Uitlaatspruitstuk ook weg.





Het is druk onder de carport. Beide motoren van mijn vader, mijn 12V blok, tafel met onderdelen, motortakel en 2 versnellingsbakken etc.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#8
Vandaag (30-07-2008) een flink stuk verder kunnen komen.

Fuseekogels hebben we eindelijk los weten te krijgen. (toch maar op de manier van Cor gedaan) (hoop dat je moeilijk zult zitten met al die veren in je reet :twisted: )
Een goede vriend van me is vandaag langs geweest. Vind het ook leuk om er mee bezig te zijn en hebben zo best wat kunnen doen.
Nadat de fuseekogels los waren hadden we de assen er ook zo uit.
Motorsteunen los, takel eraan en hijsen.

De foto's












Een lege motorruimte achterlatend.




Het 8V motorblok met bak in een kruiwagen gezet om alle onderdelen die overgezet moeten worden naar het andere blok te demonteren. Dit met betrekking tot de stuurbekrachtiging die mijn auto wel heeft maar de auto waar het blok uit komt kennelijk niet. Poellie, motorsteun etc. moet worden omgezet. De bak eraf gehaald zodat ie wat beter in de kruiwagen paste.










Zoals je kunt zien op de foto's lekt ie op diverse plaatsen langs de koppakking. Het blok en de bak zijn dan ook boter-vet. Er is menig liter olie langs gestroomd. Gelukkig heb ik het "nieuwe" blok schoongemaakt het 8V blok ziet er niet uit vergeleken bij het 12V blok.

Het blok kocht ik zonder verdeler. Die heb ik via Hans (van het MOC forum) uit Friesland laten komen. We kregen eerst het ding niet op het blok. Nog met een witte markeerstift mogelijke punten aangestipt om te kijken waar het op vast stuitte. Maar uiteraard helemaal niets. Alle markeringen weer weggewist. Maar weer verder prutsen. En toen vlak voordat we er helemaal ramgek van werden... floep en hij zat er helemaal in. Weten nog steeds niet waarom het eerst niet wilde.

Verder nog de nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd.
Maargoed. Het is weer een flink stuk opgeschoten. Het plan voor morgen is. 8V kabelboom eruit halen, motorruimte schoonmaken, 12V kabelboom erin zetten. Druklager in bak vervangen en de bak die ik zaterdag bij Colt Dokter heb gehaald aan het blok hangen. En de motorsteunen op de motor zetten.

Dan kan hopelijk vrijdag de 12V motor in de auto gehesen worden.


- Ik sta zelf op geen van de foto's. Ik heb de foto's gemaakt.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

(Post van 01-08-2008)
Ik heb weer nieuws over gisteren en vandaag.

Eerst over gisteren.
Gisteren heb ik de 8V kabelboom uit de auto gehaald. Wat een !@#$%&* werk. Het zit net met een heel klein lullig bochtje achter het kleppenhuis van het ventilatiesysteem wat je met geen mogelijkheid aan de kant krijgt. Heb het halve dashboard uit elkaar moeten halen alleen al daarvoor. Daarna heb ik de motorruimte grootendeels schoon gemaakt (de mierenneukers onder ons zullen hier en daar nog wel wat zien zitten). Mijn vader vond het onderblok er niet uit zien en bood aan om het met een soort van hammerite te verven. Het ziet er echt super de luxe uit. We zullen wel zien hoelang het er op blijft zitten... Later zijn er nog meer delen die wat roestig waren met die hammerite geverfd zoals luchtfilterhuis, servopomp etc. tevens de roest plekjes in de motorruimte behandeld van de zeer weinige roest die mijn auto heeft. En daar is het enkel oppervlakkig. Dat staat ook nog een keer op de planning dat ook te behandelen.

Even een paar foto's.













En natuurlijk de schone motorruimte.




Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#10
(Post van 02-08-2008)
Ik wilde het eigenlijk gisteravond er nog op zetten maar dat is er niet meer van gekomen.

Dus hierbij even de vorderingen van gister.

Gister hebben we de bak aan het blok gemaakt, motor in de takel, bak eraan koppelingscilinder erop. Alles even nagetrokken. en toen konden we beginnen met takelen. Dus met andere woorden de 12V motor hangt in de Colt! Nieuwe borgveertjes om de assen heen gedaan en toen kon alles aangesloten worden.

Even een paar foto's.








En hier hangt het blok er in. (lijkt me duidelijk ;) )






Tot zover de gebeurtenissen van gisteren. Vandaag kijken of we het af kunnen krijgen. Maar dat zal ik vanavond wel posten als dat gelukt is (of niet).
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Vandaag (03-08-2008) de motor verder aangesloten en dingen als de steunbalk die onder de motor door loopt er weer onder gezet. Luchtfilter, accubak en accu weer op de plaats gezet. Nieuwe olie in motor en bak gedaan, filters vervangen, koelvloeistof vervangen. Nieuwe bougies erin. Uiteindelijk fuseekogels weer vast gemaakt. En toen getest. Uiteraard was het brandstof systeem leeg gelopen omdat ik het brandstoffilter los heb gehad. Dus moest wel even doorstarten. Maar op een gegeven moment rook ik al wel benzine maar de motor wilde nog niet aanslaan. Met een stroboscoop gekeken... Wat blijkt? Geen vonk.

Morgen kijken waar dat in kan zitten. Bobine en verdeler doormeten dus...
Ecu uitlezen zal denk ik weinig helpen. Heeft nog geen kans gehad om zich in te leren omdat ie nog niet heeft kunnen lopen. Als iemand ideeën heeft dan hoor ik die natuurlijk graag.

Even wat foto's zoals het er nu uit ziet.

Motor er in en alles op zijn plaats.


Dashboard gedemonteerd vanwege de kabelboom. Ecu zit al wel op zijn plaats maar moet de kabelboom nog even netjes terug leggen op zijn plaats. Ziet er nogal kaal uit dus het interieur. Want het dashboard ligt...




...Hier.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#12
Hierna kwam een lange discussie, meten en proberen. Ideeën en mogelijke oorzaken.


Uiteindelijk bleek de bobine in de verdeler kapot te zijn.
Maar bleek ook de ECU stuk te zijn.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top


(Post van 08-08-2008)

Hoera!!! Hij loopt!!

Gisteravond bij de Brandweer een tip gekregen van collega brandweerman die een garagebedrijf heeft dat hij die zelfde dag een C60 Lancer naar een lokale sloop had gebracht. Was ook een 1500 12 klepper. Vanochtend ben ik gelijk naar die sloop gegaan. ECU eruit gehaald. Eigenaar van de sloop begon een heel verhaal over dat ie onlangs nog iemand 300 euro moest betalen voor een ECU van een nieuwere auto. Daar heb ik maar niet op geantwoord waarop ik de vraag kreeg wat ik ervoor wilde geven. Ik zei 75 euro. Als reactie daarop: 300 euro dit en dat. Waarop ik zei dat die ECU's vaker gingen en ik het niet voor 100% zeker wist of het de ECU was bij mijn auto (vooruit 99% zeker dan). Uiteindelijk 75 euro voor de ECU betaald.  :D

Deze ECU is nog nooit aan geknoeid de auto waar hij uit kwam had nog maar 74.000 gelopen (zegt natuurlijk niets voor de ECU). Die behuizing van de printplaat zie je gelijk of er vinger afdrukken op zitten en bij deze zaten er geen vinger afdrukken op.

Als deze ECU gaat kan ik deze altijd nog laten reviseren en niet dat gehobbyde exemplaar. Bovendien zou ik zowiezo een week verder zijn als ik de ECU zou laten reviseren. Nu ben ik er 75 euro voor kwijt geweest en de auto loopt nu. Weet alleen niet voor hoelang kan een week zijn dat ie gaat maar voor het zelfde geld over 3 jaar. Dat zien we dan wel weer.

Ik ben in elk geval enorm blij dat het voor elkaar is nu. Alleen nog even de blower en de rest van het interieur terug bouwen. En de kleppen stellen. Ontsteking e.d. heb ik al gedaan maar werd overvallen door een hoosbui dus ben ik maar even mijn topic gaan updaten.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#14
(Post van 12-08-2008)
Toen ik bij de Colt Dokter (Frank) was ben ik met meer spullen terug gekomen dan ik in eerste instantie voor ogen had. Één van de dingen die hij had liggen was een reflector plaat voor de C50. Ik was al een poosje op zoek naar zo'n ding, maar was nergens te vinden. Die Frank had liggen was wel erg verkleurd maar daar wist ik wel een oplossing voor.

Ik heb helaas geen foto's van hoe erg hij verkleurd was.

Eerst de reflectorplaat uit elkaar gehaald reflectoren eruit. Alles goed schoon gemaakt want er zat de nodige rotzooi tussen. Er zat nog een laagje over een deel van de reflectoren waardoor dat deel niet kon reflecteren (hoorde geloof ik origineel zo) maar dat vond ik niet mooi dus dat eraf gehaald met brasso en commandant 4 reflectoren ook helemaal spiegel glad.

Bus met rode achterlicht spray gehaald (zwart wordt het meest verkocht om de achterlichten donker te maken maar er is ook rood). Daarmee de verkleurde plaat gespoten zodat het de zelfde kleur heeft als de achterlichten van de Colt. Dit heb ik afgelopen weekend gedaan.

Vandaag nieuwe kentekenplaten opgehaald. Reflectoren weer in de plaat gezet. Reflector plaat op de achterklep gemonteerd met witte montage kit, 2 schroefjes waarmee ook de kentekenplaat houder vast zit en de originele beugeltjes waarmee die om de achterklep klemt.

Hier de foto's.






Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top