Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Super Top's C52 Colt Super Top -- Out with the old and In with the older --

Filluar nga Super Top, Mars 23, 2012, 11:17:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Super Top

Vandaag na 30.000 km de Valeo koppeling van de Colt weer vervangen.
Voor de genen die de moeite nemen om terug te lezen zullen zien dat ik nog niet zo heel erg lang geleden de koppeling had vervangen omdat er een veer uit de Valeo koppelingsplaat was gebroken na zo'n 50.000 km.

Vandaag de koppelingset maar weer vervangen omdat deze al een poosje veel lawaai maakte. Waarvan ik het druklager van verdachtte. Maargoed als ik dan toch de rotzooi los heb vervang ik gelijk alles. En daar ben ik achteraf wel blij om dat een complete set heb besteld.

Eerst maar even een weg naar de bak sleutelen. Luchtfilterhuis weg, aanzuigbuis weg, accu weg en accubak weg.


Zoals je kunt zien is de nieuwe koppeling niet van Valeo. Heb gelukkig een exemplaar van LUK kunnen vinden.

Bak eraf, even een slinger geven aan het druklager gaf al gelijk een hoop gerammel.


Dan kijk je naar de drukgroep en zie je dat het druklager al behoorlijk aan het inslijten is geweest op de diafragmaveer van de drukgroep.

Ook klopte ik even tegen de drukgroep en doen hoorde ik ook al meteen een metalig gerammel wat me niet beviel..... Het zal toch niet....

En ja hoor.... Weet niet of ik er nog 20.000 km mee gered had.
De veren lagen al los en rondom waar de veren in de plaat zitten waren barsten te zien. Het was een kwestie van tijd tot er weer en veer zou ontsnappen.
Dus ben wel blij dat ik nu gewoon alles heb vernieuwd door een set van LUK. Daar stond bovendien "AISIN" in gestanst het zelfde merk als dat de originele Mitsubishi onderdelen staat.

Hier de Valeo plaat die ik er vandaag uit heb gehaald. Met de rammelende veren. 30.000 km oud.


Hier de Valeo plaat waar een veer was uit gebroken. 50.000 km oud.


Dus hierbij een bindend koopadvies. Koop GEEN koppelingen van Valeo. Zij moeten het gewoon bij ruitenwisserbladen houden.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Duidelijk advies Tjalling! Zou eigelijk toch wel wat langer mee mogen gaan :-\

Super Top

Ja inderdaad Koen, een koppeling zou met normaal gebruik toch wel minstens 200.000 km mee moeten kunnen gaan.
Die Valeo dingen halen nog niet eens een kwart van die afstand.
En dan zou de voering zo ongeveer op moeten zijn niet de veren eruit liggen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Chaoth


Super Top

#109
Toch was de bak niet helemaal stil meer ondanks een nieuw druklager en drukgroep en koppelingsplaat.
Lagers van de bak zijn toch niet zo best meer. En dat terwijl zo'n 70.000 km geleden de bak gereviseerd was. Grr.
Ook begon hij uit de versnelling te schieten de rijdbaarheid liep steeds verder achteruit.
Gelukkig had ik nog een goede reserve versnellingsbak liggen dus die er 18 september er maar onder gezet. Toen weer een hele stille auto. Wat een verademing.





Gisteren (29 november) de winterbanden er weer onder gegooid en even een paar koppelstangen van de stabilisatorstang vervangen.
Ik had nog ergens nieuwe stabilisatorstang rubbers liggen maar kan ik nergens meer terug vinden. Komen wel weer boven water.




Bij de weg: Koppelingen/sets van Kavo kun je ook goed hebben. Kavo zijn over het algemeen de originele merken die fabrikanten monteren. Zo zijn de riemen die ik besteld heb voor de Colt van Mitsuboshi (originele montage van Mitsubishi) en heb ik een koppelingsset voor de RVR dat is gewoon een Exedy koppeling en drukgroep.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

EnnoE34

Interessant verhaal over de Valeo koppelingen, made in Korea zie ik wel staan.....


Dat betekent dat onder druk van kosten er lekker in het verre oosten wordt ingekocht.


Leuk........maar niet leuk als dit het vroegtijdig einde van je koppeling betekent.


Die wieldopjes die je hebt komen me erg bekend voor, die zaten op mijn 1984 Coltje, een 1200EL.

4Koen63

Mooi dat je nog een tweede bakkie had liggen! :)

Smitsuart

#112
Super Top, ik zie op je laatste foto dat je van die zilverkleurige velg-ringen hebt gemonteerd.
Staat lekkah retro en dus goed bij dat type Colt  :D
"Mooi retro is niet lelijk" haha.
Ik neem aan dat het de kunststof variant is die destijds ook veel werd gebruikt op de velgen van de VW Golf Manhattan...
Hoe kom je eraan ?
Of horen die bij de wieldopjes waar Enno het over had...
Ben ook al een tijdje op zoek naar zulke velg-ringen :P

Super Top

@ Enno
Nee idd die koppelingen lekker laten liggen. Heb er toen voor de 2e keer er één van Valeo in gezet omdat de automaterialen zaak op dat moment niet één van een ander merk tijdig kon leveren.
Dus Valeo heeft een herkansing gehad, maar heeft zich niet kunnen bewijzen.
Als er nou grote vermogens uit het blok van de Colt zouden komen of sprints mee gereden zouden worden had ik me er nog iets bij voor kunnen stellen. Maar dat is niet het geval.

Die doppen komen inderdaad van een C10 model Colt vandaan. Kwam ze nieuw tegen op marktplaats. Ziet er toch even iets anders uit dan helemaal zwarte velgen.

@ Koen
Ja zeker en wist dat deze bak nog goed was. Want hij komt uit de witte Colt die ik gesloopt heb en die heb ik zelf van Ruurlo naar Heteren gereden.
Toch wel handig zo'n onderdelen voorraad.

@ Smitsuart
Dat vond ik ook. Ziet er net even iets strakker uit dan zo'n kale velg het laat ze net wat dieper lijken.
Dat heb je goed gezien. De velgringen zijn van kunstof (de doppen van staal). De ringen zijn 13" en komen van een Skoda Felicia die ze op m'n oude werk hadden staan als sloper.
Nog wel een set 14" ringen liggen.
Doppen zijn van een Colt C10 model, het model dat voor de mijne kwam.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Chaoth


Smitsuart

#115
Citim nga: Super Top ne Dhjetor 03, 2014, 06:09:55 MD

@ Smitsuart
Dat vond ik ook. Ziet er net even iets strakker uit dan zo'n kale velg het laat ze net wat dieper lijken.
Dat heb je goed gezien. De velgringen zijn van kunstof (de doppen van staal). De ringen zijn 13" en komen van een Skoda Felicia die ze op m'n oude werk hadden staan als sloper.
Nog wel een set 14" ringen liggen.
Doppen zijn van een Colt C10 model, het model dat voor de mijne kwam.
Nou... zowat goed, Skoda is tenslotte van Volkswagen haha.
Maar het geeft de velg idd wat meer diepte, ik houd wel van die 'retro look'.

14 inch is helaas te klein... ???

Super Top

Even een update. De nodige van jullie weten al wat er de afgelopen periode zich heeft afgespeeld.
Maar ik zal het hier nog even onder elkaar zetten.

De Colt begon af te takelen. Koppakking lek, schokbrekers rondom aan vervanging toe remschijven voor + wiellagers en een distributie die er aan zat te komen. Allemaal reparabele dingen zou je zeggen wat ook wel zo is. Maar de roest begon er op steeds meer plaatsen in te vallen en ook aan de buitenkant zichtbaar te worden. Was al wel eens een stukje in gelast maar om het goed te doen moesten er grote stukken vervangen gaan worden.
Wat nu verder met de Colt? Begon door m'n hoofd te spoken. Hij reed verder nog prima. Begon steeds vaker te veel druk in het koelsysteem op te bouwen en de koelvloeistof via de radiateurdop eruit te gooien.
Lange ritten maar zo veel mogelijk vermijden dan.

Ondertussen de Lancer 4x4 bij m'n ouders onder de carport vandaan gehaald en naar m'n oude werk gebracht. Want had het besluit al min of meer genomen dan de Colt maar langzaam uit te faseren en met de Lancer en de RVR te gaan rijden terug naar 2 auto's. Bij m'n oude werk opdracht gegeven de Lancer te repareren en van een nieuwe apk te voorzien wanneer ze daar tijd voor hebben had geen haast. Werk zelf tegenwoordig in de Takel en Berging van auto's dus heb er zelf niet zoveel tijd voor.

Toch zat het me niet lekker om straks/ooit zonder Colt Super Top verder te moeten. Hij reed nog altijd zo fijn en met het dak open rijden. Het vele daglicht in de auto.
Toen plotseling kreeg ik bericht van Jim alsof hij wist waar ik mee zat. Zei hij dat hij een andere auto gekocht had en dat hij 1 of beide Colt's wilde verkopen.
Had hem een poos geleden al verteld dat als hij de grijze Super Top ging verkopen dat hij aan mij moest denken. En zo is dat gebeurd.
Als ik er een Colt als 3e auto bij zou willen dan moest het wel een Super Top zijn anders was ik gewoon met de RVR en de Lancer verder gegaan.
De blauwe Super Top begon zijn aftakelingsproces te versnellen (steeds vaker koelvloeistof bijvullen e.d). En heb ik op 15 april de grijze Super Top automaat van Jim gekocht.

De grijze Super Top is bijna helemaal precies het zelfde als de blauwe toen ik die kocht. Zelfde interieur (ook blauw), zelfde bekleding, zelfde uitvoering het enige verschil is de grijze is een automaat en de blauwe hand geschakeld. Nu zul je denken maar die blauwe is een 12 klepper en de grijze heeft er maar 8. Dat komt omdat ik het 12 klepper blok zelf in de blauwe heb gelegd.
De grijze is 3 jaar ouder dan de blauwe. Bouwjaar 1988 t.o.v. 1991. Maar heeft veel minder gereden. 83.000 km t.o.v. 275.000 km die er op dat moment op de teller van de blauwe stonden.





De komst van de grijze Super Top heeft het lot van de blauwe bezegeld. De komende tijd zal ik af en toe nog met de blauwe rijden en de nodige spullen die ik door de jaren heen heb in gebouwd eruit halen.
Begonnen met de velgen en de zwarte spatlappen.



Door problemen met de automaat van de grijze heb ik toch nog een poosje met de blauwe op en neer naar het werk gereden.
En met de vakantie in zicht iets meer vaart achter de Lancer 4x4 gezet. Zodat ik wel een goede auto heb om mee op vakantie te kunnen.
De diagnose aan de automaat bak van de grijze was dat ie aan revisie behoeftig is. Lage kilometer standen willen niet zeggen dat je dit soort problemen niet hebt. Tja het is toch 27 jaar oud.

2 weken geleden de Lancer weer in ontvangst kunnen nemen met een verse koppakking en apk. De blauwe Super Top uit de verzekering gehaald en bij m'n ouders neer gezet om de laatste spullen die wil wilde bewaren te demonteren.
Mark Sanne had ondertussen lucht gekregen dat ik de blauwe Colt eruit ging doen. En vertelde mij over z'n plan om een Super Top dak in de Colt van zijn zus te bouwen en of hij het dak van mij over mocht nemen.
Vanwege het mooie plan en juist het dak voort zal blijven bestaan. -1 van de redenen waarom ik zo van die auto hield- Heb ik besloten de hele (rest) auto aan Mark te doneren.

Gisteren was het de dag van het definitieve afscheid.
De laatste rit gemaakt met de ZB-37-NS. Weliswaar niet op eigen kracht (starten rijden doet ie nog wel gewoon) maar de lange rit naar Gouda durfde ik 'm niet aan te doen.
Dus met een oprijwagen van het werk de Colt naar Mark gebracht.





Heb nog moeite met de gedachte dat de Colt niet meer in mijn bezit is en straks definitief met pensioen gestuurd wordt. Dan blijkt toch wel wat 8,5 jaar en 115.000 kilometers als auto/mitsubishi liefhebber met je doet.
Z'n bijzondere dak zal in ieder gevalt voort blijven bestaan.

De TR-60-ND zal je taken vanaf nu waarnemen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Mooi verhaaltje Tjalling! De ziel van je blauwe Super Top gaat, als het goed is, voortleven in een andere Colt.


Rijdt de grijze Super Top inmiddels weer, of nog niet? Mooi dat je Lancer weer rijdt :)
Ik denk dat die wielen van de blauwe Super Top goed zullen staan op de grijze.


Hoe staat het verders met de RVR?  :D

Super Top

Ja ben blij dat het dak van de blauwe een goede bestemming krijgt. Het zal nog wel een hele klus worden voor Mark.

De grijze staat nu bij MD-Performance. En de bak ligt bij de specialist. Zodra die tijd heeft is mijn bak aan de beurt.
De velgen die ik altijd onder de blauwe Colt had zitten onder de grijze. Zoals je kunt zien op de onderste foto van de grijze Colt.
Verder heb ik de trekhaak van de blauwe overgezet. En de JDM hoek lichten die ik op de blauwe had. Maar misschien dat die op de Lancer komen.

De velgen op de blauwe Colt waar beide Colts op staan zijn de velgen van de Lancer 4x4 die momenteel nog op winterbanden staat.

De status van de RVR is nog steeds stabiel. Nog steeds in afwachting van een versnellingsbak uit engeland. *zucht*
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

EnnoE34

Mooi verhaal, leuk dat je weer een Super Top hebt gevonden. En ja, Mitsubishi blijft een leuk merk, met speciale modellen.