Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Blokkeren van de koppeling

Filluar nga philip, Maj 11, 2018, 10:31:57 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

philip

Beste mensen,

Ondanks 70 jaren toch een kekke Colt 1.5 aangeschaft (10 jaar oud).
Deze dame heeft eigenaardige grillen, waar de garages geen duidelijk antwoord op hebben.

Wat is het geval?
Als de motor warm is - zeg na een minuut of 10 rijden - en ik stop in z'n 1e of 2e versnelling, gaat de pook in alle versnellingen (ook z'n 0) muurvast zitten (koppelen is dus niet mogelijk).

Maar nu! Raadsel, raadsel, raadsel. Ik zet de motor uit en wacht een (halve) minuut en hij doet het gewoon weer (ik kan dan weer schakelen) en de blokkade is weg.

Als de koppeling blokkeert zit het koppelingpedaal heel even op de bodem, uit zichzelf. 
En krijgt weer druk vanzelve binnen de halve minuut als de motor uit is.

Ik ben benieuwd wie me kan helpen, de garage tast in het duister,

hartelijke groet,

Philip

Entharion

#1
Denk dat je koppeling gewoon niet meer werkt, iets mis met de hoofd/koppelingscylinder denk ik zo.
Is je remvloeistof wel op peil? Want dat maakt gebruik van dezelfde vloeistof.

Nobodie14

Er zijn verschillend plekken waar het fout kan gaan:

  • Leiding van remvloeistofreservoir naar hoofdkoppelingscilinder verstopt / geknepen
  • Leiding van koppelingscilinder naar hoofdkoppelingscilinder verstopt / geknepen
  • Lucht in het hydraulische koppeling circuit
  • Niet goed werkende hoofdkoppelingscilinder
  • Niet goed werkende koppelingscilinder

Wat je zelf kunt doen:

  • Controleer het remvloeistof reservoir of er genoeg remvloeistof in zit zoals door Entharion geadviseerd. Eventueel bijvullen tot MAX niveau. Als deze onder het minimum is, dan is er meer aan de hand. Ergens verlies je dan remvloeistof in het rem- of koppelingscircuit
  • Bekijk de kleur van de remvloeistof. Als deze niet doorzichtig is, laten verversen. Ze moeten dan ook de koppeling ontluchten!
  • Laat iemand het koppelingspedaal intrappen terwijl je zelf naar het remvloeistof reservoir kijkt. Gaat die omhoog, omlaag of blijft deze gelijk?
  • Kijk of er ergens vocht/remvloeistof te zien is bij de hoofdkoppeling- of koppelingscilinder. Dat zou dan de boosdoener kunnen zijn
Veel meer kun je op straat niet zelf doen.

Persoonlijk zou ik een nieuwe hoofdkoppelingscilinder en koppelingscilinder laten monteren.
Tegelijk de remvloeistof laten verversen waarbij zowel het rem- als koppelingssysteem ontlucht moet worden.
De onderdelen zelf kosten zo'n 100 euro + de kosten voor een beetje remvloeistof.
De montagekosten zullen hoger zijn dan 100 euro..

Je kunt ook een gokje wagen en eerst alleen de hoofkoppelingscylinder laten vervangen ipv beiden.
Dat onderdeel kost ong. 25 euro en is relatief eenvoudig (2 boutjes aan de carrosserie, 1 boutje aan koppelingspedaal, leiding naar remvloeistof reservoir, leiding naar koppelingscilinder, ontluchten / bijvullen remvloeistof) te vervangen door de garage.

philip

Beste mensen/ reageerders/meedenkers,

Zo'n  snelle reactie had ik niet verwacht, waarvoor hulde.
Nu maar aan de slag !  groet,

philip

camilo

philip,
Zijn je problemen met het blokkeren van de versnellingen al opgelost en zo ja wat was de oorzaak.Ik vraag dit, omdat ik soortgelijke problemen heb met mijn Colt CZ5 uit 2008 en de garage het nog niet heeft kunnen oplossen.
mvg, camilo