Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

standaard 4G63 blok ombouwen of swappen met 4G63T?

Filluar nga van_den_berg, Nentor 10, 2013, 08:37:31 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

van_den_berg

Hallo,


Omdat mijn vrouw niet blij is met de verkoop van de Audi 2.8 V6 en aankoop van onze huidige Mitsubishi Lancer 2.0 S Wagon ga ik eens kijken wat ik kan doen met het huidige 4G63 motorblok.
Iemand hier ervaring mee qua tuning?
Ben benieuwd of er iets mee te doen is qua vermogen.
Heb al gekeken vandaag naar een 4G63T motor maar weet niet of dit wel past in een standaard wagon sport. (en ja, mocht de tuning of iets dergelijks van komen wordt het belangrijkste, lees remmerij, niet vergeten! heb een gezin vandaar de wagon ook.)


Groeten Geert.

Super Top

#1
Hoi Geert.


Als je het goed wilt doen kun je denk ik het beste een swap maken naar een 4G63T blok. In plaats van je huidige blok om te bouwen naar turbo.
Een n/a blok heeft hele andere compressie verhoudingen dan een turbo blok. Ook zul je dan een standalone ecu moeten draaien.
Daarom lijkt mij dan een complete 4G63T swap de beste optie inclusief kabelboom en ecu. Alleen zijn die motoren erg duur en dan heb je nog niet de upgrades van je remmen en dergelijke erbij.


Of het past ben ik niet zo bang voor. Ook van de Evo9 zijn originele wagon versies gemaakt. En in de basis is het nog steeds een 4G63 blok dus als het goed is moet het met je bestaande motorsteunen passen.
Ik weet niet wat je budget is hiervoor.
Er staan Evo Wagons te koop. Niet hier in de buurt daar zul je een importeur naar moeten vragen.
De Evo Wagon heeft de zelfde goodies als een normale Evo 9 zoals 4WD, AYC, tarmac-gravel-snow mode en dergelijke plus de ruimte van een wagon.
Op dit moment kan ik alleen de GT-A versies te koop vinden, met automaat.


http://www.tradecarview.com/used_car/japan%20car/mitsubishi/lancer+evolution+wagon/


http://www.tradecarview.com/used_car/japan%20car/mitsubishi/lancer/13722655/


http://www.tradecarview.com/used_car/japan%20car/mitsubishi/lancer/13843478/
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

kaya design

het ombouwen naar turbo kan wel, maar je kan er nooit zoveel uithalen als een originele turbo motor.


eigenlijk wat je nodig heb van de 4g63t is:
- uitlaat spruitstuk
- turbo
- carterpan (i.v.m. olie retour, of zelf maken)
- kabelboom (omdat de 4g63t andere/meer sensoren heeft, is wel bij te maken in de huidige kabelboom)
- ecu
- intercooler (front- of side mount) persoonlijk zou ik side mount doen omdat je dan niks ziet aan de buitenkant van de wagen


met dit zou je een turbodruk kunnen zetten van ong. 0.4 - 0.5 bar veilig (gelezen op amerikaanse forums)




persoonlijk zou ik eerder gaan voor de 4g63t compleet met kabelboom en ecu
scheeld je heel erg veel tijd en moeite, dan het zelf te gaan bouwen en hopen dat het goed blijft.


mijn ervaring (gezien bij vrienden) met N/A blokken gebouwd naar turbo is dat ze niet egt betrouwbaar zijn.
door de extra druk in het blok gaan de krukas lagers nog weleens naar de kl*te, wat een hele leuke ratel tot gevolg heeft

van_den_berg

Kijk dat is nog eens info.
Bedankt alvast Supertop, moet er nu vandoor maar zal snel eens de links goed bekijken!


Zien er wel goed uit trouwens die evo stations! Jammer dat zulke koplampen niet zitten/passen in een "gewone"wagon!!!!


Nogmaals bedankt, ik kom er op terug!

van_den_berg

Kaya design,


Moet nu echt weg, bedankt voor je reactie, lees ik vanavond even.


Thx

trancedrift

#5
Wat ze hebben gemist is een extra dikke koppakking in de waslijst te gooien, dat helpt met verlagen van statische compressie (incl. sterkere bouten) :) Op mijn lijst staat ook Evo X nokkenassen - dat is voor verlaging van dynamische compressie. Ik heb zin in z'n project met mijn Lancer. 4B10 naar 4B10T ombouwen met 4B11T onderdelen maar het hangt af of ik alle spullen uit de VS in een keer kan halen. Met de nieuwe generatie kan men gewoon Evo X rom op de ecu flashen maar je krijgt wel een fout door een ontbrekende O2 sensor en dus geen MIVEC. Wat mensen doen is een ECU uit een Amerikaanse Evo X GSR (5 M/T). In eerste instantie zou ik je aanraden om informatie in Engels te gaan zoeken, autosport in Nederland is "niet echt goed ontwikkeld" (had eerst "dood" geschreven, maar er zijn wat Subaro's en Toyota's, super rijke mensen met super- en ultra- auto's tel ik niet mee)  :P


Andere mogelijkheid is een Fuel-Injection-Controller unit aanschaffen. Die zorgt dat jouw originele ECU blijft werken en denken dat dit nog steeds een NA auto is, maar de FIC regelt brandstof injectie, MAP sensor en AFR ratios.


Ik maak een snelle lijst voor jouw, alleen als een soort van begin punt.


Na het motor:
- Evo (td05) of Ralliart (td04) turbo, meer originele manifold, o2 housing en downpipe (alles kan gebruikt, maar turbo moet relatief "jong" zijn).
- HiFlow cat en cat-back uitlaat met juiste plekken voor sensoren (hetzelfde principe, oude cat's doen niks dus RDW zal niet blij zijn)


In het motor:
- Dikkere koppakking 1.2mm + en bouten
- nieuwe bougies (koudere spec, nieuw Evo)
- andere injectoren (groter 500cc + kan ook gebruikt Evo inj. zijn, ik weet niet hoe het met oude Lancer-Evo kabels is, huidig model zijn dezelfde)
- water en olie slangen (uiteraard met de carterpan mod)
- (optie, moet je checken) Evo zuigers


Voor het motor:
- grotere gas klephuis
- compleet nieuwe inlaat voor de turbo, denk aan sport cone filter met juiste sensor montage plek
- Evo map sensor
- Intercooler met piping, stock Evo is het beste, past direct.
- BOV - stock Evo
- meer lucht in motor ruimte :)
- (optie) complete inlaat manifold
- sterkere brandstof pomp (Evo fuel rails?)
- boost solenoid/MBC
- Boost en AFR gauges

Andere aanpassingen - sterkere remmen, stugger veren of direct coilover set, bredere banden, dus misschien andere velgen.

- TUNING, dit is het meest belangrijk onderdeel, ECU is heel makkelijk te tunen, FIC ook, maar je moet wel weten wat je doet. Denk aan tuning garage met dyno. Timing moet vors omlaag, mivec en AFR tabellen hebben veel modificaties nodig ook.




* Sorry, ik ben iets belangrijk vergeten :) Als je iets op je auto verandert dat lijdt tot verandering van gewicht en/of vermogen moet je de auto bij RDW laten controleren en opnieuw keuren, dus je krijgt ook nieuwe papieren, nieuwe belasting en nieuwe verzekering. En dan ook, je moet bij RDW langs voordat je met ombouw begint. Het is niet veel, maar kost ook extra geld, moet je niet vergeten.


* Laatste verandering - ik beloof het - je moet jouw motor voor detonaties monitoren vanaf dag 1. Ik heb zelf Tactrix, ook in standalone, maar ook andere ODBII readers werken - knock, knocksum, enzv moet je altijd in de gaten houden. Dat is een "must" zelfs als je de auto aan iemand professioneel laat tunen. Timing is octaan afhankelijk.

van_den_berg

Trancedrift bedankt!!
Echter zakt de moed nu wel in mijn schoenen. En verder whahaha.


Ik zal alles eens even laten bezinken. vind de originele evo wagon ook nog mooier, zeker qua voorkant!


Nogmaals bedankt.

Robbert G

Leuk om dit als nog eens een keer te lezen. Ik ben ook aan het kijken of ik van de Wagon een Wagon Evolution kan maken. Hoe ik het echter wil doen is een EVO blok te kopen om deze vervolgens te renoveren/upgraden in de schuur en dan over te plaatsen in de Wagon. Dit lijkt mij de 'makkelijkste' en veiligste manier om het te doen. Zeker omdat ik niet wil dat het N/A blok uit een spat als je er extra druk op gooit me de turbo.

trancedrift

Andere motor inbouwen is altijd het makkelijkste en veiligste optie, je moet het alleen op lagere turbo druk laten draaien. 220 tot 260 pk's op de wielen zou moeten probleemloos kunnen, maar verder dan dat en je loopt de risico dat een drijfstang breekt of differentieel kapot gaat.

Super Top

Citim nga: trancedrift ne Mars 05, 2014, 03:03:38 MD
je loopt de risico dat een drijfstang breekt of differentieel kapot gaat.

Ik neem aan dat je bedoelt aandrijfas of differentieel. De drijfstang zit in de motor als je een origineel 4G63T blok erin hangt is dat op elkaar berekend.

Het kan inderdaad zijn dat je versnellingsbak het vermogen van de 4G63T niet zo leuk vind. Maar zolang je er met beleid mee om gaat zat het wel meevallen. (Geen drag/sprint wedstrijden mee rijden)
En een zwaardere koppeling/drukgroep erin zetten anders kan je koppeling gaan slippen met het extra vermogen.

En onthoud extra vermogen is leuk. Maar het moet ook weer tot stilstand komen. Dus een uprade van de remmerij moet je ook overwegen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

trancedrift

Sorry, ik bedoelde aandrijfas inderdaad, maar in principe het gaat om alles achter de koppeling, en de koppeling zelf uiteraard.


Grote, sterke en aggressive remmen zijn ook aan te raden. Ik ben ontzettend blij mijn sport remmen. Je zou niet geloven van een groot verschil het maakt voor dat je het zelf ervaart in je auto.

4Koen63

De drijfstangen zijn wel een zwak punt van de 7-bolt 4G63T's dus daar mag je ook best forged internals inzetten.
Stock kan het tot max 1,2 bar aan geloof ik.

Super Top

Citim nga: 4Koen63 ne Mars 06, 2014, 12:36:11 MD
De drijfstangen zijn wel een zwak punt van de 7-bolt 4G63T's dus daar mag je ook best forged internals inzetten.
Stock kan het tot max 1,2 bar aan geloof ik.

Dat gaat toch alleen om de Evo 1,2,3 en 1G RVR 4G63T's die "andersom" liggen.
Vanaf de Evo4 is dat toch niet meer zo'n issue.
Met de 7bolt in de RVR moet ik ook in de toekomst met de drijfstang lagers bezig.

Lancer van 2006 heeft de distributie voor nederlandse begrippen aan de passagierszijde zitten. Dus moet je een Evo 4,5,6,7,8 of 9 motor hebben.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

van_den_berg

Hmmmm,


Blijft toch kriebelen!


Als ik nu eens al mijn toekomstige parkeerboetes ga vermijden en deze opspaar. Wie weet.  ;D