Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Project Shinall Colt Cao

Filluar nga Shinall, Mars 09, 2012, 11:15:34 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Shinall

Hoihoi,


Ik wil mijn colt gaan opknappen. Ben daar al een eind mee, maar nu komen de wat meer ingewikkelde dingen die ik wil gaan doen.


Ik wil namelijk mistlampen gaan installeren, maar ik kom erachter dat de stekkertjes niet aanwezig zijn, oftewel ik zal zelf een draad moeten leggen.
Maar ik wil ze niet parallel aansluiten op mijn dimlichten, maar via de aparte mistlampen voor schakelaar. deze haal ik dan ook van de sloop ;)
ik zat te denken om gewoon een voeding te pakken vanaf ergens bij de accu, via de schakelaar, en dan naar de mistlampen, en dan 1je massa natuurlijk.
maar ik weet niet of het zo simpel is. heeft iemand daar misschien wat meer info voor?


Verder wil ik mijn dak en een spoiler in de kleur van mijn lak gaan spuiten, maar ik kan de kleurcode niet vinden, weet iemand waar die staat? in de B stijl, en motor ruimte kon ik hem niet vinden.  :-\


Oh en ik wil blauwe tellerplaat leds kopen, maar weet niet welke ik daarvoor nodig heb.


Foto's van interieur volgen nog  ;D


Omdat ik overgestapt ben naar een nieuwe 1.6 Colt Cao, volgt op pagina 3 een nieuw project daarvan.

DannyColt12v

onder de motorkap of bij het schutbord dacht ik de kleurcode


Willyv

Mistlicht voor altijd via je standlicht, anders kunne de mistlicht alleen branden en dat mag niet. dus je zal ergens moeten afnemen aan je achtermistlicht.

Eagle1982

Mistlicht mag inderdaad alleen ingeschakeld kunnen worden als de stadslichten (tegenwoordig parkeerlichten) ingeschakeld zijn.
Om deze lampen te kunnen schakelen moet je gebruik maken van een relais, het schakelaartje kan de hoge stroom die door de lampen getrokken wordt niet trekken + het brengt de veiligheid in het geding.
De enige plaatsen in het interieur van de wagen waar hoge stromen lopen zijn in de zekeringkast (mits deze intern aanwezig is) en op het contactslot.
Het is dus niet een kwestie van simpel even een draad vanaf de accu trekken.
Daarbij komt ook nog dat je een verklikkerlampje in je schakelaar of dashboard dient te hebben die voor de mistlampen aan de voorzijde groen van kleur moet zijn.


De blauwe LED's voor in je tellerplaten kan ik wel leveren.


Stuur anders even een PM met de aantallen en fittingtypes (T10 T5)
Dan kan ik je wel een prijsje geven.


Space Star 1.6

blauwe leds zijn echt mooi  :D  ik heb ze ook van Eagle. ;)


Shinall

Bedankt voor de reacties!


Helaas waren de mistlampen op de sloop al verrot en de schakelaar had diegene ook zelf in mekaar gebeunt, dus dat gaat hem niet worden.
Misschien weet iemand nog mistlampen te liggen op een sloop of iets? anders ga ik voor universele.


Eagle bedankt ik heb voor mezelf een schakeling getekent, ik weet niet in hoeverre hij klopt, maar gaat om het principe :P


hier de schakeling van stadslicht:




en hier de schakeling zoals ik in gedachten had voor de mistlampen:




Oh en voor de tellerverlichting, die van Space Star is precies wat ik in gedachten had, weet alleen niet welke maten ik nodig heb  :-[  zoveel verstand heb ik er niet van hehe
ik heb wel een foto van de achterkant, kan je daarmee zien welke ik nodig heb misschien?



Verder nog wat plaatjes van de voortgang voor de liefhebbers  ;D





Spoiler komt nog, moet eerst de kleurcode zien te vinden, op 't schutbord kan ik niks vinden... misschien aan de onderkant van de motorkap? zal zo ff kijken, daarna werken voor me centjes :P


Werd gister trouwens voorbijgescheurd door Djochum, phoee die trekt op! hahaha

Grtz Shin  8)





Space Star 1.6

volgens mij tel ik 3 T10 en 1 T5...

Ik had 10 T5 stuks  :D  dat geeft mooie gelijkmatig licht.

Bij jou is volgens mij wat minder. Zoals ik heb gezien bij andere topic van colts moest je iets aanpassen.

Chaoth

#7
Doe het dan meteen goed:

http://www.ebay.com/itm/220464510872?item=220464510872&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item3354b57798&vxp=mtr
8)

Wel ff checken of het overeenkomt met jouw tellerplaatjes.

ps. Hoe maak je links ook alweer korter?

Eagle1982

Citim nga: Chaoth ne Mars 10, 2012, 01:06:56 MD
Doe het dan meteen goed:

http://www.ebay.com/itm/220464510872?item=220464510872&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item3354b57798&vxp=mtr
8)

Wel ff checken of het overeenkomt met jouw tellerplaatjes.

ps. Hoe maak je links ook alweer korter?


Hmmm is natuurlijk wel een optie, alleen een heel stuk duurder dan LED.
Hoeveel heb ik destijds voor jou gemaakt Kim, het gaat hier om precies hetzelfde dashboard, dus de aantallen zouden overeen moeten komen.




Verder even over die schema's, het principe dat je daar hebt getekend lijkt gebaseerd op transistoren en niet op relais.
Ik zal wel even een schema voor je in elkaar knallen voor het schakelen van relais.
En heb je een bepaalde bedoeling met het in serie schakelen van je mistlampen?
Op deze manier geven ze nog niet eens de helft van hun mogelijke lichtopbrengst  ;)


Shinall

#9
ooh haha jaa klopt die moeten eigenlijk parallel staan idd
ja klopt dit zijn transistoren, wist niet hoe relais eruit zien, maar  d8 zelfde principe


Citim nga: Chaoth ne Mars 10, 2012, 01:06:56 MD
Doe het dan meteen goed:

http://www.ebay.com/itm/220464510872?item=220464510872&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item3354b57798&vxp=mtr
8)

Wel ff checken of het overeenkomt met jouw tellerplaatjes.

Haha ja wel heel vet idd, maar wat te duur voor mij ;)
maar ik zou verder niet weten welke lampjes ik nodig heb haha xd


Eagle1982

Hier heb ik even een schemaatje van hoe het zou moeten zijn.



Je moet als je een eigen schakelaartje gaat gebruiken ook achter het schakelaartje vandaan een draad trekken ergens achter het dashboard voor een indicatielampje of LED met een groene kleur.


Eagle1982

Het kan trouwens zo zijn dat de stadslichten niet relais geschakeld zijn, dan kan dat relais gewoon vervallen en kan het relais voor de mistlichten geschakeld worden aan de plus van je stadslicht.

Shinall

Oke! dat is duidelijk bedankt! ik heb dus een zekering van 20A nodig, en waar zou ik dat relais kunnen vinden voor de stadslichten? als deze er zit ;)
Gewoon daar boven de zekeringen doos of?

Super Top

Stadslichten zijn niet relais geschakeld.


Ik heb het in mijn Colt als volgt gedaan.


De voedingsspanning voor de spoel heb ik afgetakt van het stadslicht met een schakelaar ertussen om het relais te kunnen bekrachtigen. Massa van de relais-spoel gewoon aan massa van de carrosserie.


De voedingsspanning voor m'n mistlampen komt rechtstreeks van de accu met een 10 of 15A zekering ertussen en gaat naar het relais. Van het relais gaat het naar m'n mistlampen. De massa van de mistlampen gewoon aan de carrosserie.


Heb er geen schema voor gemaakt.




Het schema voor de wig-wag installatie die ik in m'n binnenste grootlichten heb is een heel ander verhaal. Dat is een vrij complex schema.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Shinall

#14
Okee bedankt!, dan ga ik nu maar eens achter een setje aan, met kabels, schakelaar en relais ;)
zometeen nog een poging doen om achter de kleurcode te komen :P
Edit:
Hij zat op de onderkant van de motorkap verstopt, helemaal vies, dus viel totaal niet op :P
T88 Moonlight Blue, maar kan op het internet geen voordelige site vinden die spuitbussen mengt...
Iemand aanbevelingen?