Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Probleem kilometerteller [OPGELOST]

Filluar nga DennisN, Prill 01, 2020, 09:16:21 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

DennisN


Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn kilometerteller. De naald is op één of andere manier onder het pinnetje terecht gekomen en kan daardoor dus niet meer naar boven om de juiste snelheid aan te geven. Als het contact uitstaat hangt de naald bijna verticaal naar beneden. Wanneer de motor gestart wordt en er wordt gereden, dan wil de naald naar boven, maar wordt tegengehouden door het pinnetje. Op één of andere manier heeft de naald dus een volledige slag gemaakt. Ik weet ook vrijwel zeker wanneer dit gebeurd is, namelijk bij het vervangen van een zekering. De zekering van de autoradio was doorgebrand, waarschijnlijk tijdens het vervangen van de autoradio. Om deze zekering te vervangen, moet je over de motorkap zijn. Hier zitten 3 zekeringen samen in één blokje. Je moet dit blokje in zijn geheel omhoog tillen om de zekering eruit te kunnen halen. Je haalt dus gelijktijdig drie zekeringen los. Ik heb de zekering vervangen en het blokje weer terug geduwd. Daarna heb ik de autoradio getest en die werkte maar behoren. Pas vandaag merkte ik dat de snelheidsmeter dus niet meer goed functioneert. Ik heb het idee dat ik dit probleem al eens ergens voorbij heb zien komen, maar ik heb geen idee wat de oplossing was. Heeft iemand hier ervaring mee? Een soort reset uitvoeren oid? Optie twee is het demonteren van de teller unit en de naald en stukje helpen, of terug draaien.
Het betreft een Space Star uit 2001 (1.6).

Nobodie14


Het topic waar je naar op zoek bent is waarschijnlijk deze: https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9814.0
De oplossing is dus tellerunit even los halen.


Daarna zou ik de auto resetten: wagen starten zonder gas geven, alle stroomverbruikers (geen lichten, geen airco, geen blower, geen radio etc.) uit en 10 minuten stationair laten draaien.
Daarna motor uitzetten / sleutel eruit, even wachten, motor starten, wel de normale stroomverbruikers aan en weer 10 minuten laten draaien.
Hierna is de boel weer gereset.

DennisN

Ik had vandaag even tijd om naar de kilometerteller te kijken. Gewapend met schroevendraaiers wilde ik het dashbaord al gaan demonteren, maar bedacht me dat ik nog eens zou kunnen proberen om dezelfde zekeringen nogmaals los te halen en weer terug te plaatsen en waarempel, het wonder geschiedde, de kilometerteller zat weer op zijn vertrouwde plaats. Ik heb geen idee of deze weer een rondje terug heeft gemaakt, of dat de naald over het pennetje is geschoten. Dat laatste kan ik me trouwens nauwelijks voorstellen, want dat pennetje zit best hoog tov de naald. Maar goed, het is opgelost en dat is het belangrijkste. Ook na een proefrit heb ik geconstateerd dat de aangegeven snelheid weer corrrespondeerd met de gereden snelheid. Daarbij de opmerking dat de snelheid altijd wat hoger wordt aangegeven dan de snelheid via de navigatie, maar dat was voorheen ook zo en dat is bij vrijwel alle auto's het geval (ze willen geen claims).
Bedankt voor het meedenken!

Nobodie14


Hoe is dat mogelijk??!?
Een piekspanning die de naald helemaal rondslingerde?
En dan daar bleef staan als 0 punt?


Goed dat je nog even terug meldt wat de oplossing was!
Heb je de ECU daarna wel overnieuw ingeleerd?

DennisN

Het is voor mij ook een raadsel. Het probleem heb ik wel vaker terug kunnen vinden op internet, ook bij andere type auto's, vaak is er een bepaalde reset procedure, maar dat verschilt uiteraard per merk en type.
Ik weet ik niet precies wat het inleren van de ECU precies inhoudt. Is dat wat je vertelde over 10 minuten stationair onbelast en daarna belast? Ik ondervind namelijk verder geen problemen, dus ik weet niet wat ik daarmee zou oplossen?

Nobodie14


Als de ECU losgekoppeld is geweest, dan gaat deze weer terug naar de default waardes.
Tijdens het rijden, 'leert' de ECU steeds weer bij.
Door de procedure te volgen kan de ECU de waardes in 10 minuten instellen.
Eerst onbelast zodat er een basislijn ontstaat van temperatuur, zuurstofgehalte, benzinedruk etc.
Nadat de basislijn er is, de motor belasten zodat de ECU daar rekening mee kan houden vanaf de gelegde basislijn.
Hierna is de ECU optimaal ingesteld.
Dit kan resulteren in een beter verbruik / betere prestaties dan de default waardes.


Er zijn fanaten die elke winter en zomer de ECU overnieuw inleren..

Spacestarretjes02

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de toerenteller en de snelheidsmeter, ik heb het probleem opgelost door te handelen zoals Dennis omschrijft; Onder de motorkap zit de zekeringendoos, haal zekeringen 21/22/23 los (deze vallen op omdat ze samen in een geel omhulsel zitten). Deze loshalen en weer opnieuw verbinden. Hierdoor is het probleem opgelost. (Garage schatte de kosten op €200)

Ook heb ik gelijktijdig een probleem gehad met mijn linker knipperlicht, deze bleef constant branden. Ik heb de lampen losgehaald en later weer vastgezet. Het probleem was een vast gesmolten relais, deze is los komen te zitten door te rijden (hobbels etc), hierdoor is heeft het probleem zichzelf ook weer verholpen. Maar geen garantie op dat het nu nooit meer gebeurd.