Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

2 DIN radio inbouwen Carisma facelift

Filluar nga GilianvanNeck, Prill 28, 2018, 03:35:17 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

GilianvanNeck

Haha dank je tekkel!


Toch chill om te horen, al voel ik me af en toe wel echt onnozel als ik het forum afstruin  ::)


Ik ben geen domme kerel, maar ik heb gemerkt dat er een hele hoop is dat ik niet weet  ;D

Nobodie14

Foto1: als EXACT dezelfde zwarte stekker (dus alle kleuren kabeltjes op dezelfde plek als in de zwarte stekker van je nieuwe 2-din) al aangesloten zit, dan kun je die stekker gebruiken.
Als dat niet zo is, dan zou ik rode kabelschoentjes aan je nieuwe zwarte stekker knijpen en die stuk voor stuk inpluggen in de auto.

Foto2: dit is de videoplug voor aansturen externe schermen en (waarschijnlijk) video/audio in.
Er zit bij jouw 2-din ook de connector van de microfoon aan deze stekker.
Dat is de 2,5mm vrouwtjes jackplug.
Wat voor label staat er op het roze draadje van deze stekker? Handrem?

Foto3: dit is inderdaad een USB kabeltje je naar je dashboard kastje kunt leggen zodat je daar een USB stick in kunt steken met muziek en/of video bestandjes.
Maar het 2e USB kabeltje begrijp ik niet.
Is dat voor een externe WiFi dongle?

Die gele cinch naar het witte stekkertje kabeltje op deze foto is voor je achteruitrijcamera.

Foto4: dit is het kabeltje voor je achteruitrijcamera. Die moet je van achterin de auto naar je 2-din trekken.

Foto5: dit is het voeding kabeltje voor je achteruitrijcamera.

Je achteruitrijcamera wordt als volgt aangesloten:

De + van je achteruitrijlamp in je achterlicht unit zoeken.
Die (achterin de auto) aansluiten op het rode draadje van het kabeltje op foto4.
Het rode draadje van het voeding kabeltje op foto5 ook hierop aansluiten.
Het zwarte draadje van het voeding kabeltje op foto5 op massa aansluiten.
Daarna de gele stekker van de camera op de gele cinch van het kabeltje op foto 4.
En de plug van van foto5 in de contrastekker daarvan op de camera.
Voorin de auto de gele cinch stekker aansluiten op de gele cinch op foto3.
En nu is het even gissen: het roze zou de ingaande plus van je achteruitrijcamera kunnen zijn.
Maar waar is het blauwe draadje dan voor?

Foto6: je hebt alleen de 'haakse' hoeken nodig.
Je zult wel moeten zagen / vijlen / wegslijpen / boren in deze steunen om de 2-din fatsoenlijk in te kunnen bouwen.
Eerst de haakse hoeken aan de 2-din monteren en het geheel dan in de middenconsole schuiven.
Met een beetje geluk komen de gaten overeen en zit er niets in de weg.
Dan kun je de 2-din met 4 schroeven/boutjes vastzetten aan de middenconsole.
Als je dat geluk niet hebt, dan is het slijpen / vijlen / boren om deze wel passend te krijgen.

Foto7: deze schroefjes/boutjes heb je nodig om de haakse hoeken op je 2-din te kunnen monteren.
Ik denk dat je alleen 4 boutjes nodig hebt: 2 aan elke kant van je 2-din.

GilianvanNeck

#17

De stekker van mijn huidige radio zit op de ISO stekker aangesloten. Ik denk niet dat ie exact hetzelfde zal zijn, het lijkt er vooral heel erg op. Maar ik zal ze nog even naast elkaar leggen om te checken..


k ga de achteruitrijcamera denk ik niet installeren. Is deels een principe kwestie, maar ook vind ik het resultaat dat er behaald wordt de moeite die ervoor gedaan moet worden niet waard. Ik neem aan dat dit geen verdere consequentie heeft voor het gebruik van de radio?


De roze draad in foto 2 geeft "AMP" aan. Ik heb echt geen idee waar dit voor staat. Op foto 1 staat ook een roze draad waar "SW1" op is aangegeven.
Ik neem aan dat de connector voor de microfoon die zwarte is?


Die 2de USB kabel zou ik even moeten uitzoeken, het kan inderdaad zijn dat die voor Wifi is. En anders misschien een verlengstuk voor de USB-kabel?(de eerste USB is niet heel erg lang)


Wat betreft die haakse plaatjes, ik neem aan dat die met de korte kant als het ware de radio uit moeten steken?
Dus de boutjes gebruik ik om de plaatjes te monteren op de radio, en de schroefjes om ze aan het midden console te monteren.

Nobodie14

De achteruitrijcamera is inderdaad alleen een optie en heeft verder geen invloed op het gebruik van de 2-din.

Ik ben gewend dat er een blauwe draad gebruikt wordt voor het aansturen van antenne/versterker. Deze fabrikant kiest ervoor om de kleur roze (foto 2 met label "AMP") te gebruiken.
De roze draad van foto 1 is voor stuurwiel bediening.
De zwarte draad met een vrouwtjes 2,5mm jackplug is inderdaad voor de microfoon.

De USB kabel (die ik altijd naar het dashboard vakje leid) is meestal zo rond de 30 cm.
Meer is ook niet nodig.

Je hebt het helemaal goed dat de korte zijde van de haakse plaatjes als een soort oortjes aan de 2-din vast komen.

Voor het monteren van de 2-din in de middenconsole, zul je nog 4x montage clips nodig hebben.
Die zien er zo uit:  montage clips.

GilianvanNeck

#19
Kijk dan ga ik daar verder mee aan de slag. IK ga straks maar een langs de gamma om een set kabelschoentjes en een knijptang aan te schaffen, hopelijk kan vanmiddag de radio er eindelijk in.


Helaas moet ik verder ook niet iets van een schaar of een tang hebben. Op de duitse site verplaatsen ze het bedieningspaneel helemaal naar beneden.






Bij mij wil dat alleen niet lukken omdat het hieronder aangegeven deel (gele pijl), in de weg zit.



Ik neem aan dat hier een stukje vanaf moet knippen om ruimte te maken? Of creëer ik daarmee een ander probleem?
Ik begrijp in ieder geval niet hoe ze dit op die site voor elkaar hebben gekregen, want bij mij lijkt het echt niet te passen. Ik kan als je wilt straks nog wel een foto posten hoe het er bij mij uit ziet.

En hoe zit het dan met die montageclips? Waar bevestig ik die dan aan? Aan de bestaande schroefgaten?

Nobodie14

Ik denk dat je het bedieningspaneel teveel naar beneden wilt laten zakken om de schroefgaten van het bedieningspaneel overeen te laten komen met de gaten in de middenconsole.
De Duitsers hebben het anders gedaan..

Als ik het goed zie, dan hebben de Duitsers de regelunit iets hoger (iets van 5mm) geplaatst.
Daarna kun je de regelunit vastzetten door een klein gaatje te boren in het plaatje bij de rode cirkel.
En daar een schroefje doorheen die de regelunit vast zet.

Het kunststof van de middenconsole kun je niet met een schaar of (knip)tang bijwerken.
Daar heb je echt wel een dremeltje voor nodig.
Of erg veel geduld / tijd hebben en een vijltje / los zaagblaadje gebruiken.

GilianvanNeck

Hm dat is wel apart. Want in de tekst van de Duitsers staat niks vermeld over een extra gaatje boren, en er staat ook dat je alleen maar een schroevendraaier nodig hebt om het voor elkaar te krijgen. Ook als ik naar de foto kijk, komt het gat waar ze het paneel hebben vast geschroefd precies overeen met hoe het in mijn auto zit, alleen zit bij mij dus dat paneeldeel in de weg.


Ik zal dan even moeten kijken of ik ergens een dremel kan lenen, want ik denk dat vijlen wel erg lang gaat duren.
Maar ik zal even kijken wat ik daarmee kan regelen.


En die montageclips, kom die aan het bestaande schroefgaten te zitten, of moeten die apart vast worden gemaakt?

Nobodie14

Je hoeft niet perse een gaatje te boren, maar dan is er een kans dat het plastic op die plek gaat inscheuren omdat je net op een hoekje zit.
Of er moet al een klein gaatje op die plek zitten.

Die montage clips komen inderdaad op de bestaande schroefgaten.

GilianvanNeck

Oh ja dat zou wel kunnen. Ik zal wel even kijken hoe ik dit (voor mij) het handigste op kan lossen.


GilianvanNeck

Nou het heeft wat passen, meten, vijlen, schroeven, vloeken, schelden en tieren gekost, maar het is eindelikk gelukt om het bedieningspaneel vast te zetten. Het is iets anders dan bij onze Duitse vrienden, maar gelukt is gelukt!



Nobodie14

Mooi dat het gelukt is!

Nu de 2-din erin monteren.
En daarna de bedrading.

GilianvanNeck

Is het niet handiger om eerst de kabels te monteren? Voor het geval dat er iets niet werkt?  Plus zijn de kabels vrij moeilijk bereikbaar als de radio er al in zit toch?

Nobodie14

Omdat het geen recht toe / recht aan inschroeven van de 2-din is, zou ik dat eerst doen.
Je hebt dan alle ruimte om aanpassingen aan de middenconsole uit te voeren.
Als de 2-din er eenmaal goed in past, dan is die met 4 schroefjes er zo weer uit en kun je de bedrading doen.

En als de 2-din (hoop het van niet..) er toch echt niet in gaat passen, dan kun je de boel nog terug draaien.

GilianvanNeck

Oh dat is wel een hele goeie ja! Dan ga ik eerst met het monteren aan de gang. Thanks voor tip!

GilianvanNeck

Ik heb de montage clips binnen. Er staat alleen nergens een gebruiksaanwijzing bij en ik begrijp niet helemaal hoe ik ze precies moet monteren..