Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Probleem Half automaat CZ3

Filluar nga Robbert Jan, Janar 02, 2018, 06:32:55 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Robbert Jan

Hallo,


Het volgende;


Mijn Colt CZ3 1.3 uit 2008 is voorzien van een half automaat, dus normale schakelbak voorzien van een schakelrobot en een actuator.
Naar ik begrijp zijn deze twee laatste aparte onderdelen naast de versnellingsbak.


De auto start goed en rijdt goed, ook schakelen van de half automaat gaat lange tijd goed. Echter zodra ik een aantal kilometers rij en ik voor bijvoorbeeld een stoplicht de auto laat uitrollen, de half automaat schakelt dan keurig terug naar uiteindelijk de 1e versnelling, komt het voor dat de auto zwaar stottend weg rijdt. Het lijkt er op dat bij iedere versnelling de half automaat meerdere keren de koppeling heel snel indrukt en weer los laat. Ongetwijfeld een zware aanslag op de koppelingsplaten.


Lastige is dat het probleem zich soms wel en soms niet voordoet. Er branden geen controlelampjes en naar dat de auto is afgezet met de contactsleutel, inclusief het openen en dicht doen van de deur (geen idee het verband hier tussen) is het probleem weer voor onbepaalde tijd weg.


Ik verdenk de actuator als ik het forum en meerdere site's nakijk.


Iemand een ander idee. Kan er sprake zijn van een software issue? Aangezien het systeem zich reset na het uitzetten van de auto. En nog belangrijker een oplossing naast het vernieuwen van de actuator?


En een idee van kosten indien de actuator vervangen moet worden?

[/size]Alvast bedankt voor een reactie![size=78%]

Robbert Jan

Voor de gene die het interesseerd:


De actuator was de boosdoener, zoals ik zelf al verwachtte.


Deze is inmiddels door de Mitsubishi dealer in Utrecht vervangen.


De Colt rijdt en schakelt weer zoals het hoort!


Vind het overigens jammer dat er geen enkel response is gekomen op de vraagstelling, ook al zijn dat verwijzingen naar eerdere situatie's.


Hier is het Forum in de vorm van het geven van tips en tricks volgens mij wel voor bedoeld.




Chaoth

Beste Rbbert Jan,

Ik denk dat er geen reacties zijn gekomen, omdat het een vrij specifiek probleem betreft. Je wilt als medeforummer ook niet dat iemand onjuiste suggesties maakt en zo onnodige kosten kan veroorzaken.

Actuator volgelopen met olie? Gebeurt bij de automaatbakken van Fiat regelmatig.

Robbert Jan

Hi Chaoth!


Volgens de dealer was de electronische aansturing van de actuator stuk. Oorzaak onduidelijk en de oplossing bestond alleen uit het vernieuwen van het gehele apparaat. Ik heb de oude actuator gezien en deze was verder geheel droog.


Dank voor je reactie over hoe en wat voor wat mijn opmerking over het uitblijven van een reactie betreft.


Niet gerealiseerd. Hoop natuurlijk op een gouden tip - lees goedkopere tip. Want vervangen is goed maar in dit geval -vind ik ook kostbaar!


Wellicht tot een volgende keer. Zal ongetwijfeld weer iets hebben of zelf een tip kunnen geven op een andere vraag.




Nobodie14

Het is jammer dat dit topic mij niet eerder opgevallen is.
Anders had ik je inderdaad een tip kunnen geven.
Het was mij meteen al duidelijk dat het in de elektronica moest zitten.
De actuator werkte namelijk prima omdat het deed wat het moest doen: koppeling intrappen.
Alleen gebeurde dat ook op momenten dat het niet gewenst was.

Omdat het openen en sluiten van de deuren / contact aan uit een verandering teweeg bracht, zou ik het in de massa aansluiting zoeken. En ook de connectoren naar de schakelrobot loshalen en met contactspray inspuiten.
Dit zijn dingen die je zelf uit had kunnen proberen.
Maar dit is achteraf..

In het uiterste geval zou ik naar Wout Bouwman gegaan zijn.
Daar heb ik eens een Opel Meriva met een schakelrobot/automaat gebracht met een, naar mijn gevoel, te abrupt schakelen van de bak.
Ze zijn er een paar uur mee bezig geweest om alles na te lopen en hebben de nieuwste software erin gedaan.
Het was daarna beter en precies zoals de bak volgens Opel hoorde te schakelen.
Maar ik kon er niet aan wennen en ben overgestapt naar een andere auto met normale automatenbak.

Robbert Jan

Hi Nobodie,

Voor mij komt de info net te laat maar hoop dat iemand die mee leest of nog eens zoekt op het Forum bij deze reactie's uitkomt.

Mocht het probleem zich wederom voordoen, wat ik mag hopen van niet nu de actuator vernieuwd is, dan zal ik de tips van jouw zeker volgen.

Ook Wout Bouwman heb ik direct 'opgeslagen'!

Dit zijn de tips & Tricks die we hier nodig hebben!

Thanks.

Nobodie14

Het is inderdaad te laat om te voorkomen dat de dealer de complete actuator vervangen heeft.
Dat is het enige dat zij kunnen doen. Het zijn tenslotte geen elektronica specialisten.

Maar ik raad je aan om de massakabels van de auto na te lopen / schoon te maken.
Ik vermoed dat dit een onderliggende oorzaak van het probleem was.
Even los halen, aansluitingen schoonkrabben, weer vast zetten en iets van blanke lak of blanke tectyl erover spuiten.
De massakabels lopen naar het chassis bij de accu, naar de motor en vanaf het chassis naar het inlaatspruitstuk. Tenminste, wel bij mijn Space Star.
Baat het niet, het schaadt ook niet.

Robbert Jan

Ga ik zeker doen.

Ook al is het nu voor mij preventief.

Karl

Hoi,


Toevallig heb ik net gereageerd op je welkom-topic. Toen zag ik dit topic nog niet.


Wij hebben precies zo'n zelfde auto uit 2004. Soms geeft die automaat ook problemen. Met name als de auto net gestart is, wil die soms niet in z'n achteruit. Op het dashboard, waar normaal gesproken N of A of 1 wordt weergegeven, blijft dan een 0 knipperen. Na even wachten (soms een seconde, soms een minuut, meestal er tussenin) gaat'ie alsnog in zn achteruit.


Volgens de dealer is dat een beveiliging. De auto meet het verschil in toerental tussen de motor en de versnellingsbak. Als dat verschil te groot is, schakelt'ie niet in z'n achteruit. Er is ooit een software update geweest, waarin ze dat toerental-bereik groter gemaakt hebben en het probleem dus minder vaak zou moeten voorkomen.


Ik moet nog een keer de auto laten uitlezen om te checken of die update er wel in zit. Ik ben de 3e eigenaar in 14 jaar en niet de hele onderhoudshistorie is erbij. Zo ja, dan zou de enige oplossing zijn om de koppeling te vervangen. Dat vind ik een beetje onzinnig, want de auto rijdt, schakelt en koppelt prima en heeft ook pas 186.000km gereden. Ik vraag me ook af of dat probleem niet te omzeilen is. Die "beveiliging" zou er wat mij betreft uit kunnen: misschien is er wel ergens een draadje door te knippen waardoor er geen verschil in toerental meer gemeten kan worden. Ik verzin maar wat hoor.


Nu komt het probleem niet zo vaak voor, dus ik heb er geen haast mee gemaakt, maar ik zou het ook graag opgelost zien. Ik had een probleem met de beveiligingscode van de radio/navigatie, maar daarop kreeg ik 0 reacties en dus had ik nog geen moed gevat deze vraag te stellen. Misschien hebben ze het niet zo op nieuwelingen die alleen maar op het forum komen als ze een probleem hebben. Dat zag ik vroeger ook een beetje op het motor-forum.


Het goede nieuws is wel, gisteren is de Colt door de apk gekomen. Geen enkel probleem, geen enkele aanmerking. Binnenkort ga ik een onderhoudsbeurtje doen, inclusief v-snaar en stofhoezen van de voorste schokbrekers. Eén van mijn vrienden heeft wat handigheid opgedaan daarmee, dus hij kan me helpen. Zelf ben ik niet erg handig, dus voor de minder simpele klusjes ben ik aangewezen op de garage.


Gelukkig zijn de problemen met jouw automaat opgelost. Mag ik vragen wat dat kostte? Het is maar uit nieuwsgierigheid hoor, dus als je dat vervelend vind, geen punt.


Groeten, Karl

Robbert Jan


ElNegro10

Hallo mensen,


Welkom..! Ik ben sinds vorige week ook in het bezit van een colt uit 2005, dit betreft een semi automaat..
Hij stottert alleen af en toe, geeft verder geen foutmeldingen en een dag erna is het weg, en vervolgens een paar dagen later weer een stotterende auto..
Uit laten lezen hier in de buurt, en men wil de koppelingsactuator vervangen, heeft iemand dit eerder laten doen?
Is het probleem daarna verholpen en schakelt de automaat dan ook beter?!


Alvast bedankt

Robbert Jan

#11
Hoi,


Ik heb de auto, om andere redenen, kort na het vervangen van de koppelingsactuator verkocht.


De auto reed uiteraard na de reparatie weer goed. Maar met "stotteren" bedoel je echt de schakelmomenten neem ik aan. Anders zou ik de oorzaak elders zoeken.


Daarnaast zou ik zelf ook even de moeite nemen om de bedrading van de koppelingsactuator na te lopen. Dit kan -soms- ook de oorzaak zijn en bespaart je een hoop euro's..


Succes!