Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Benzineverbruik Outlander 2.4 2WD

Filluar nga rjhvangemert, Qershor 01, 2012, 03:41:34 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Wat is het gemiddelde benzineverbruik van een Outlander 2.4 2WD?

< 1:10 (>10l/100km)
3 (37.5%)
1:10 - 1:11 (9,1-10l/100km)
2 (25%)
1:11 - 1:12 (8,3-9,1l/100km)
3 (37.5%)
1:12 - 1:13 (7,7-8,3l/100km)
0 (0%)
> 1:13 (<7,7l/100km)
0 (0%)

Shuma e Votuesve: 1

rjhvangemert

Dat gewicht in Autoweek is onjuist voor de 2WD Intro Edition, dat moet namelijk 1465kg zijn. Dat staat ook op mijn kentekenbewijs.  ;D

OutlandEric

Ook even op mijn kentekenbewijs gekeken: 1600 kg

Verschil is in de praktijk dus blijkbaar 135 kg en dat is aardig wat inderdaad.

OutlandEric

Vandaag eens opgelet tijdens het rijden: bij constante snelheid van 120 km/u geeft de toerenteller ± 2700 tpm aan en het balkje van de verbruiksindicatie ± 11 km/l  ::)

robsel

#18
Net terug van 6 weken vakantie door Zuid Frankrijk. Ik heb in deze 6 weken 4835 km gereden in bergen, tolwegen,steden, etc.
Heel precies mijn tankgedrag bijgehouden tijdens deze trip en kom op een gemiddelde over 4835 km van 1:11,2.
Op de tolwegen bij 130km en de wind mee rijdt hij het meest gunstig 7.9/100km maar in de bergen een stuk minder 10.6/100km dat komt mede door zijn gewicht denk ik.
Al met al ben ik daar niet ontevreden over zeker niet voor het extra comfort en weggedrag tijdens het rijden.
Valt mij ook op hoe super sterk de motor reageert op steile hellingen met een beetje gas schiet hij vooruit en geeft hij een super krachtig gevoel (kriebelt in je buik ....)

P.s Wel alle dagen de AIRCO aan kost ook energiedenk ik..... :P maar de benzine is een stuk goedkoper in France heb zelfs getankt voor € 1,47 bij een supermarkt.

Kentekengewicht: Massa rijklaar 1565
                          Massa ledig    1465

Toch zie je de Outlander niet echt veel in France, wel erg veel de Ford Kuga in het wit!

gr

rjhvangemert

Rob, fijne vakantie gehad? Binnenkort ga ik zelf met mijn gezin (5 personen) naar de Alpen en ik ben erg benieuwd wat het verbruik zal zijn. Mijn indruk tot nu toe is dat bij snelheden boven de 120km/u het verbruik snel stijgt, uiteraard te wijten aan de earodynamica van de outlander en natuurlijk de "maar" 5 versnellingen met bijbehorend hoog toerental. Mijn voornemen is dan ook om relaxed Duitsland te doorkruisen want uiteindelijk schiet je er toch maar weinig mee op om hard te rijden. Laatst bij voornamelijk stadsverkeer reed ik volgens de boardcomputer 1:11, binnendoor haal ik vrij makkelijk 1:13.

robsel

Je hebt gelijk als je boven de 120/130 komt kan het verbruik snel stijgen. Wat mijn ervaring is dat ik langzaam doortrek naar de 130 grens, toerental niet teveel opvoeren, dan rijdt hij het zuinigst.
Wat wel een rol speelt is dat ik altijd met 2 personen (en 2 kleine honden) in de wagen zit en de bandenspanning goed controleer ( minimaal 2.6 voor en achter)
Met de Outlander zuinig rijden is een kwestie van een goede afstelling van de wagen, het aanvoelen van het toerental en bewust optrekken. Ik heb toen ik de wagen net nieuw had op de autobaan in Duitsland een heel lang stuk 7,2 /100(!) gereden.

Wat ik mij afvraag is of hij nog zuiniger gaat rijden als je E10 benzine tankt,volgens autobladen rijdt de wagen dan efficienter.

In de Alpen, bij afdalen lekker uit laten rollen......................

Fijne vakantie toegewenst en hou de wagen heel !

rjhvangemert

Eindelijk een "aan de pomp" meting, resultaat 1:11,3 over 450km, stad, snelweg en b-wegen door elkaar. Blijkbaar is de boardcomputer toch iets te optmistisch. Zaterdag a.s. gaan we richting de Alpen, 2500 km voor de boeg. Banden opgepompt tot 2,6 bar op advies van robsel. Ook zal ik eens E10 tanken, kijken of dat nog uitmaakt.

rjhvangemert

#22
Zojuist teruggekeerd uit de Alpen, Zillertal. De Outlander heeft zich goed gedragen deze vakantie. Het enige minpunt wat ik me kan bedenken van deze auto is de 5-bak, dit hadden er 6 moeten zijn, en wat hiermee samenhangt het rumoer in de auto op de snelweg. Wellicht komt dit laatste ook door de banden? Bij mij zitten er de originele Yokohama's g033 op, wieweet leveren andere banden minder lawaai op en hebben ze een gunstig effect op het verbruik.
Nu het verbruik (volgeladen met 5 personen en bagage), bij elkaar een kleine 2 ton aan gewicht:
Snelweg 120-130 = 1:11,2
B-wegen en snelweg 100-120 = 1:13,5
Bergweggetjes met steile beklimmingen/korte ritjes = 1:10,5
In Spritmonitor.de houd ik het verbruik bij, zie het getal in mijn voettekst.

rjhvangemert


robsel

#24
RJH van Gemert,

Een goede vakantie in de bergen gehad en de wagen heel gehouden en toch ook wel zuinig gereden......
wat wil je nog meer !
Ik vind de Outlander juist perfekt geruisloos rijden, zeker de 2.4 uitvoering op de lange afstanden. Je hoort de motor echt niet.
Ik kocht mijn wagen ook met de standaard Yokohama's g033  banden en vond deze banden ook te veel lawaai maken. De dealer gaf aan dat deze Yokohama's g033 banden na 5000 km minder lawaai gaan geven, maar ik heb daar niet op gewacht en er Good Year Fulda zomerbanden onder gezet.
Deze banden voldoen prima alleen op het groffe regen asvalt vind ik ze ook erg veel geluid maken.

Mijn winterbanden zijn van Fulda en voldoen ook goed.

gr.

OutlandEric

Het verbruik tijdens de vakantie ziet er realistisch(er)  ;) uit.

Citim nga: rjhvangemert ne Korrik 08, 2012, 08:00:50 MDHet enige minpunt wat ik me kan bedenken van deze auto is de 5-bak, dit hadden er 6 moeten zijn, en wat hiermee samenhangt het rumoer in de auto op de snelweg. Wellicht komt dit laatste ook door de banden?

Helemaal mee eens, vandaar dat ik ook een CVT heb gekozen. Bij constante snelwegsnelheden draait de motor met CVT ruim 1000 tpm minder dan met een handgeschakelde versnellingsbak (120 km/u = ± 2700 tpm) en dat scheelt veel in motorgeluid. Zelfs de dealer wilde me eigenlijk geen handgeschakelde Outlander meegeven voor een proefrit vanwege het hoge toerental en bijbehorende motorgeluid bij snelwegsnelheden, omdat ik dan wellicht een verkeerde indruk zou krijgen  :o . Als de Outlander niet met CVT leverbaar zou zijn geweest had ik 'm ook niet met 5-bak gekocht.

Het banden-/afrolgeluid herken ik ook. Ook dat is me direct opgevallen bij een proefrit. De wielkasten zijn blijkbaar niet zo goed geïsoleerd  :( . Merk/type band zal daar best verschil in kunnen maken. Ik heb nu Bridgestone Dueler H/P en wil hierna zeker iets anders proberen vanwege het geluid.

Waterkastanje

Op mijn verzoek heeft men van de fabriek uit, Continental Crosscontact 225 55 18" geplaatst en als winter set heb ik de Winterversie van deze band in 16"
Ik vindt dit een "stille" band

rjhvangemert

Ik heb ook ergens gehoord dat je met het "ontdreunen" van de wielkasten/carrosserie ( Zie http://www.akoestiekwinkel.nl/rijgeluid.html) het rijgeluid kunt dempen. Hiervoor kun je speciale matten gebruiken.
@OutlandEric: Bij 120 echte km's (130 op de teller) maakt de motor 3250 toeren. Op dat moment is het niet zozeer het motorgeluid dat overheerst maar eerder de afrolgeluiden van de auto. Windgeruis is op dat moment ook niet overheersend.
Op mijn vorige auto had ik Goodyear Efficientgrip banden liggen, deze zijn door een verminderde rolweerstand meer brandstof economisch. Deze zijn ook in de maat 215/70*16 te krijgen. Ook vond ik deze banden "stil". Nadeel van deze banden was een iets langere remweg bij nat weer.
Groet, Remi

OutlandEric

Je hebt ongetwijfeld gelijk wat het verschil in toerental betreft. Mijn vergelijking is niet helemaal eerlijk, want is t.o.v. een Outlander met 2.0 motor. Aangezien we in eerste instantie geen jonge gebruikte 2.4 naar wens konden vinden hebben we ons gericht op een nieuwe Outlander en een nieuwe 2.4 heeft zichzelf helaas uit de markt geprijsd vanwege het milieulabel. Het zou dus een tweedehands 2.4 of een nieuwe 2.0 worden en die heb ik met elkaar vergeleken voor onze persoonlijke keuze  :-[ ;) . Gelukkig vonden we opeens dé Outlander die we het liefste wilden hebben!  ;D

rjhvangemert

@Eric: Ik heb zojuist nog eens gekeken op de snelweg, 120km/h (op de GPS) is 3500 tpm (en dus geen 3250).
Verder heb ik het gemiddelde verbruik over 2700 km nu op 1:11,6 staan. Dit is dus aan de pomp gemeten. De Outlander is het zuinigst op B-wegen en op snelwegen tot 110/115 km/h. Wanneer je harder gaat rijden wordt hij al snel veel onzuiniger. Binnendoor haal ik tussen de 1:13 en 1:14.