Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

5 jaar Outlander

Filluar nga Tom84, Maj 04, 2019, 10:22:23 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Tom84

Dit jaar hebben we de Outlander alweer 5 jaar, toen met 44500 km gekocht en nu tegen de 140000 km er bijna 100000 km bijgereden. Bevalt hij nog? Jazeker! Al vroeg ik me laatst wel af of het niet handiger zou zijn om kleiner te gaan rijden omdat de kinderwagen/buggy niet meer mee hoeft en ook vanwege de maandelijkse kosten. We hebben wat rondgekeken en kwamen bij Suzuki Baleno uit omdat we deze mooi vonden en de grootste kofferbak heeft in zijn segment. Maar goed, zoals gezegd, we hebben alleen wat rondgekeken.

Afgelopen Mei vakantie zijn we een weekje naar Normandie geweest, we hebben er nog eens over nagedacht en hebben besloten de Outlander voorlopig nog aan te houden. Waarom? de ruimte die de auto bied voorin, achterin en de kofferbak. De handige achterklep die in 2 delen open kan en waar wij of de kinderen lekker op kunnen zitten. Het vermogen van de motor en last but not least de betrouwbaarheid. Al zal dat bij Suzuki ook wel goed zitten, in het verleden 2 Swift's gehad naar tevredenheid.

Voor de mensen die nog niet weten wat erin past met de kofferbak plat. 10/12 pallets in elkaar gestapeld, 2 persoons bedframe met lattenbodems. Complete tuintafel van 150 x 75 x 100. Mensen staan altijd raar te kijken als ik dat vertel ;D

De auto is van Januari 2009 dus alweer 10 jaar oud. Zijn er defecten geweest? Ja, de versterker van de autoradio had het begeven dus bij de dealer een nieuwe kunnen vinden en zelf in kunnen bouwen. En het slangetje van de ruitenwisservloeistof was opengescheurd welke ikzelf heb gerepareerd met ducttape. Misschien laat ik het nog een keer vervangen maar tot nu toe zit het nog steeds goed.


Worden er ook dingen minder aan de auto? De koplampen vind ik steeds wat minder mooi worden, vaal, krasjes enzo. Nou heb je hier van die restorer kits voor, zou dat helpen? De originele velgen zitten er nog onder en dat is opzich prima maar de laklaag begint er op sommige stukken wat van af te bladderen. Dit is wel een aardige kostenpost om op te lossen zij het met opnieuw stralen en spuiten of nieuwe velgen dus daar ben ik nog niet over uit. Je hebt ook plasti dip om velgen over te spuiten al vraag ik me af hoe strak ik het nog krijg.

Het enige waar wat we ons afvragen, omdat de auto bij de volgende beurt alweer 11 jaar oud wordt laten de auto weer onderhouden bij de Mitsubishi garage of stappen we over naar een andere lokale garage waar de Suzuki Alto van mijn vrouw in onderhoud is waar we ook altijd netjes te woord worden gestaan. Niks ten nadele van de Mitsubishi garage waar we tot nu toe goed zijn geholpen. Zou dit schelen in kosten?

Nobodie14

Het aanschaffen van een Baleno is zeker een optie als jullie kleiner willen rijden.
Alleen al in de belastingen scheelt het (afhankelijk van gekozen uitvoering) 800 euro op jaarbasis.
Dan het verbruik.
Afhankelijk van uitvoering en jullie rechtervoet is 1:20 haalbaar.
Bij 20.000 km per jaar (en een verbruik van 1:10 bij de Outlander), zou je 1.000 liter minder verbruiken.
Bij een literprijs van momenteel 1,70 euro, is dat een besparing van 1.700 euro op jaarbasis.
Een snelle rekensom leert dan dat jullie grofweg 2.500 euro per jaar minder uit geven aan de auto door de Outlander in te ruilen op een Baleno.
Je levert dan wel in op ruimte, iets op kwaliteit afwerking / rijgedrag en de binding die jullie met de Outlander hebben.
Ik denk zelf nog steeds met weemoed aan mijn Fiat Marea Weekend met neerklapbare achterbumper..

Als jullie besluiten toch door te rijden met de Outlander, dan wil je de koplampen en velgen mooier hebben.
De koplampen zijn zeker te herstellen.
Er zijn setjes voor te koop, maar dat zijn (naar mijn ervaring) tijdelijke oplossingen.
Na 2 jaar moet je ze weer behandelen.
Uitbesteden bij een goed bedrijf is dan beter, maar ook een heel stuk duurder.
Goed schuren van 400 naar 1.500 en dan een (gelijkmatig gespoten i.v.m. lichtbeeld!!) 2 componenten blanke laklaag erop.
De kosten zijn dan ong. 75 euro voor beide koplampen.

Ik zou zeker geen plastidip voor de velgen gebruiken.
Het grootste probleem is dat het snel kan beschadigen.
En als de coating beschadigd, gaat het al snel lelijk worden.
Je kunt dan de laag er weer vanaf halen, maar dat is echt een heidens karwei.
Je kunt dan ervoor kiezen om je velgen te laten opknappen, maar dan zit je al weer snel aan prijzen rond de 100 euro per stuk,
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar 2e hands velgen die er goed uit zien van rond de 200 euro.
Je hebt er geen haast mee, dus er komt dan vanzelf wel een aanbieding voorbij.

Het voordeel van de merkdealer is dat de monteurs opgeleid worden voor de modellen / motoren.
Tenminste, zo hoort het te zijn bij een goede merkdealer.
Dat gebeurt echter niet altijd vanwege het kostenplaatje en personeelsverloop.
Daarnaast voorziet de importeur de merkdealers van alle informatie / trainingen, updates aan alle hard- en software en ondersteuning.
Na 5 jaar zijn alle updates op een model wel toegepast en zijn alle 'kinderziektes' er wel uit.
De allround garages hebben dan meestal ook al ervaring opgedaan met die modellen en kunnen de servicebeurten dan ook probleemloos uitvoeren.
De aftermarket heeft tegen die tijd ook de onderdelen ontwikkeld voor het model zodat er daarin ook keuzes zijn.
Mijn advies: na 5 jaar is het OK om naar een allround garage te gaan.
De merkdealer heeft dan geen toegevoegde waarde meer.
Een allround garage hoeft echter niet per definitie goedkoper te zijn dan een merkdealer!
Uurtarief, ervaring van monteur(s), uitrusting van de garage, merk/model bekendheid spelen daarin een rol.