Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

outlander sport 2.4 op LPG

Filluar nga Jerryx, Dhjetor 26, 2018, 08:27:32 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Jerryx

Goedenavond,
Ik zal mij voorstellen, ik ben Jeroen uit Groningen en ben mij aan het oriënteren.Momenteel heb ik een lancer comfort 1.6. Ik wil echter graag een outlander sport aanschaffen op LPG.
Nu heb ik vandaag proefgereden in een hele nette sport 2.0. Ik vond echter dat die wel wat pit en koppel mist.. Daarom mijn vraag:Is de 2.4 ook geschikt voor LPG?
Ik heb het dan over de 160 pk versie die in de modellen t/m. 2007 is geleverd.Moeten de kleppen daarvan ook regelmatig gesteld worden?Verder ben ik uiteraard benieuwd naar jullie ervaringen met beide types qua verbruik en soort gas installatie.Alvast bedankt voor de reacties!

Nobodie14

Hallo en welkom op het forum.

Er zijn enkele berichten op het forum te vinden omtrent een Outlander 2.0 2.4 op LPG.
De 2.4 motor (4B12) is, wat ik zo vluchtig gelezen heb, niet zo geschikt voor LPG als de 2.0 (4B11) motor.

170 pk zou genoeg moeten zijn.
Bij 4.100 tpm is het volle koppel van 232 nm beschikbaar.
Wat ik zo vluchtig las, is dat het gemiddelde verbruik 1:6 op LPG is..

Tik in de zoekbalk een 'Outlander LPG' in en lees alle berichten even door.
Wellicht vindt je zelf nog meer tips.

CvW

#2
Nou, de Outlander op LPG gebruikt geen 1:6 hoor, da's een beetje teveel van het goede. Wel als je 1300 kg aan de haak hangt en de bergen in gaat. Dat geldt in ieder geval voor de 2.0 versie die zeer geschikt is om op LPG te draaien. De 2.4 kan er veel slechter tegen. Met regelmaat kleppen laten stellen en bij de 200k een koprevisie heb ik al meerdere keren gehoord.

Aan het pit en koppel van een 2.0 kan ik niet veel voor je veranderen. De kracht die in het blok zit komt er uit vanaf ongeveer 3000 tpm en hoger. In mijn 2.0 Outlander Sport ligt een Vialle installatie waar ik zeer tevreden over ben. Gemiddeld verbruik op LPG ligt rond de 1:9. In de zomermaanden hang ik er met regelmaat een caravan achter van ruim 1300 kg, dan stijgt het verbruik naar rond de 1:6,5 op LPG.

Voordeel van de Vialle installatie is dat het een LPi is; vloeibare injectie van het gas. Levert iets meer vermogen op laten testen met regelmaat zien. Nadeel is dat er in de tank een pomp zit die kapot kan gaan en dat er wel eens problemen zijn met de uitstroompijpjes in het spruitstuk en/of de o-ringen in de injectoren. Vaak zie je dit soort issues rond de 200k km's naar voren komen. Een Vialle installatie heeft geen verder onderhoud nodig.
Een verdamper installatie (en dat zijn de andere merken) levert het gas in dampvorm aan bij het motorblok. De injectoren zitten dan ergens onder de motorkap en kunnen een tikkend geluid maken. Afhankelijk van de plaatsing van die dingen hoor je dat. Elke 20-30k moet het gasfilter vervangen worden, is een paar tientjes. Overschakelen van benzine naar gas duurt vaak iets langer in vergelijking met een Vialle installatie vanwege temperatuur eisen (anders bevriest het gas).
Samengevat: Een 2.0 kan zonder problemen heel lang op LPG draaien (zit zelf nu op een km-stand van 238k). Een 2.4 heeft duur kleppenonderhoud nodig bij elke beurt en bij 2 ton een koprevisie. Advies is die 2.4 niet van LPG te voorzien.

[verwijderd door de beheerder]

trancedrift

Heleboel misinformatie in de vorige twee posts :) Hij vraagt of de Outlander Sport 2.4 t/m 2007 ook geschikt is voor LPG. Motor is de 4G69, niet de 4G64. Het is gewoon de eerste generatie Outlander die parallel met de tweede generatie te koop stond, en er moest onderscheid tussen de twee modellen zijn, daarom de Sport toevoeging.

Het probleem met gas is dat de mengsel verbrandt heter en het slachtoffer daarvan zijn meestal de kleppen. Om dat te voorkomen monteren mensen klepsmeer systemen. Zelfs daarmee moet je rekenen op kleppenstelen elke 60 000 tot 100 000 km - omdat zelfs als de klepstemmen beschermd zijn, het contact punt tussen de klep en nokkenas blijft pijnpunt. 4G63 en 4G69 hebben allebei hydraulische lifters dus kleppen stellen betekent meestal uitwisselen van lifter die het niet meer aan kunnen. Ik zie persoonlijk niet veel verschillen tussen beide motoren, en in principe is de 4G69 moderner en beter ontworpen, vooral in het kop ontwerp. Nou, met LPG zonder klepsmeer systeem, het zou mij niet verbazen dat de 4G69 loopt gewoon warmer door de hogere compressie en armer mengsel.

4B** motoren na 2008 zijn totaal andere ontwerp, en hebben helemaal niks te maken met de oude 4G** familie. Ze zijn volledig uit aluminium, kop en blok, en hebben ook nog mechanische klep lifters die moeten handmatig gesteld worden, of gecontroleerd, en ze hebben ketting in plaats van riem. Klinkt onlogisch dat de nieuwere motoren terug zijn gegaan naar mechanisch lifters maar Mitsubishi's waren altijd bekend voor de verdomme tikkende lifters en mechanische lifters zijn ook simpeler, robuuster en goedkoper - betere keuze zeker als je wil ook olie wissel intervallen boven de 20 000 km verlengen. De meeste auto's onder normaal gebruik en goed uitgevoerd regelmatig onderhoud gaan hun gehele leven zonder kleppen stellen of ketting vervanging. Is LPG mogelijk - natuurlijk, maar zeker met klepsmeer systeem, en om de 60-70 000 km kleppen stellen door middel van opmeten en uitwisselen van tappets.

CvW

Je hebt gelijk, mijn opmerking over het 4G64 blok was niet correct. In de Outlander Sport modellen van genoemde bouwjaren ligt inderdaad een 4G69 blok.