Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

nieuw hier. en gelijk al vragen.

Filluar nga de sleper, Prill 11, 2018, 01:26:46 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

de sleper


Hoi lezers, effe voorstellen. Ik ben een sleper en vorig jaar okt een Colt gekocht. Een 5 drs 1.3 Edition 2 Cleartec uit 2012 met 38850 km op de teller. Eerder nog nooit een Mitsubishi gereden. Dus een beetje wennen allemaal. Vooral aan de vracht accessoires die er op zitten.


Maar gelijk ook al een paar vragen. Vanaf het begin trekt de Colt op met kleine sprongetjes, beetje stoterig. Altijd bij de 1500 tot 2000 toeren. Eenmaal op toeren is het stoterige met het optrekken weg. En vaak met het optrekken vanuit stilstand afslaan van de motor. Net alsof het gaspedaal te laat reageerde. Terug bij de dealer alles doorgemeten, niks geen foutmeldingen maar wel de gasklep schoongemaakt. Daarmee is het afslaan van de motor vanuit stilstand grotendeels verholpen.
Het stoterige optrekken is gebleven, maar ook lang niet altijd even heftig, soms bijna niet en dan weer duidelijk aanwezig. Ook verschillende soorten benzine uitgeprobeerd en een flesje "benzine circuit" reiniger toegevoegd. Ik moet er wel bij zeggen dat de auto de laatste 2 jaar erg weinig had gereden bij de vorige eigenaar. Net iets meer dan 3000 km per jaar. Dus misschien vuiligheid/aanslag in het systeem?
Wie heeft dit ook meegemaakt en wat was eventueel de oplossing. (bougie? bobines? lek in vacuum circuit?).


De volgende vraag is of er ook een afdekkap hoort te zitten bovenop de motor, om de bougies, bobines en kabels ed beter af te schermen.


Omdat ik de vering achter een klein beetje aan de slappe kant vind, met 4 man in de auto over een drempel dan stoot de achteras gelijk op z'n eindrubbers, wil ik achter een paar hulpveren monteren.
Mijn vraag: is dit zelf te doen en heb ik hier ook veerspanners voor nodig.


Wie heeft ervaring met de bovenstaande vragen. Graag reacties.


Al bij voorbaat dank voor het  meedenken.
Met groetjes van de sleper.

Entharion



Hallo en welkom sleper,


Om je vragen maar gelijk te beantwoorden;


Citim nga: de sleper ne Prill 11, 2018, 01:26:46 PD
Maar gelijk ook al een paar vragen. Vanaf het begin trekt de Colt op met kleine sprongetjes, beetje stoterig. Altijd bij de 1500 tot 2000 toeren. Eenmaal op toeren is het stoterige met het optrekken weg. En vaak met het optrekken vanuit stilstand afslaan van de motor. Net alsof het gaspedaal te laat reageerde. Terug bij de dealer alles doorgemeten, niks geen foutmeldingen maar wel de gasklep schoongemaakt. Daarmee is het afslaan van de motor vanuit stilstand grotendeels verholpen.
Het stoterige optrekken is gebleven, maar ook lang niet altijd even heftig, soms bijna niet en dan weer duidelijk aanwezig. Ook verschillende soorten benzine uitgeprobeerd en een flesje "benzine circuit" reiniger toegevoegd. Ik moet er wel bij zeggen dat de auto de laatste 2 jaar erg weinig had gereden bij de vorige eigenaar. Net iets meer dan 3000 km per jaar. Dus misschien vuiligheid/aanslag in het systeem?
Wie heeft dit ook meegemaakt en wat was eventueel de oplossing. (bougie? bobines? lek in vacuum circuit?).


Kijk de bougies eens na? Aanslag op de elektrode kan op lage toeren ook nog wel eens voor zulke problemen zorgen. Draai ze eruit, kijk ze na en maak ze eventueel even schoon met wat remmenreiniger en een borstel.


Citim nga: de sleper ne Prill 11, 2018, 01:26:46 PD
De volgende vraag is of er ook een afdekkap hoort te zitten bovenop de motor, om de bougies, bobines en kabels ed beter af te schermen.


De 1.3 in jouw auto is een 4A90, de 1.5 4A91 heeft meestal wel een cover, je kunt er waarschijnlijk wel eentje overzetten van de sloop.


Citim nga: de sleper ne Prill 11, 2018, 01:26:46 PD
Omdat ik de vering achter een klein beetje aan de slappe kant vind, met 4 man in de auto over een drempel dan stoot de achteras gelijk op z'n eindrubbers, wil ik achter een paar hulpveren monteren.
Mijn vraag: is dit zelf te doen en heb ik hier ook veerspanners voor nodig.


Gisteren heb ik dit ook ondervonden met 3 man op de achterbank. Achter heb je eigenlijk geen veerspanner nodig, als de auto van de grond is kun je de draagarm naar beneden trekken en haal je de veer er zo van tussen.


Met vriendelijke groet,


Rens

de sleper


Hoi Rens,


Dank je wel voor je snelle reactie.
De bougies nakijken is een niet al te grote klus, dus moet te doen zijn. En als het goed is gelijk resultaat.


En als het met de hulpveren zo gemakkelijk gaat als je beschrijft doe ik het zeker zelf. Wel even de schokbreker onderin losmaken neem ik aan.


Wat de cover betreft: Bij de koop van de auto dacht ik deze gezien te hebben, dus niks geen bougies en bobines met kabels enz. Nu vond ik de bovenkant van de motor maar een rommeltje. Maar is het ook erg als er geen kap op zit ivm eventueel vocht.


In verband met weinig tijd kan het nog wel even duren maar ik laat je weten wat de resultaten zijn van mijn klussen.


Alvast erg bedankt voor je advies.


Vriendelijke groet,


Simon.

Entharion


Graag gedaan Simon.


Citim nga: de sleper ne Prill 12, 2018, 09:50:01 MDEn als het met de hulpveren zo gemakkelijk gaat als je beschrijft doe ik het zeker zelf. Wel even de schokbreker onderin losmaken neem ik aan.


Zelf heb ik de schokbrekers niet los hoeven maken, maar het zou wel helpen als je nog wat ruimte tekort komt.


Citim nga: de sleper ne Prill 12, 2018, 09:50:01 MDWat de cover betreft: Bij de koop van de auto dacht ik deze gezien te hebben, dus niks geen bougies en bobines met kabels enz. Nu vond ik de bovenkant van de motor maar een rommeltje. Maar is het ook erg als er geen kap op zit ivm eventueel vocht.


Als het goed is komt daar geen vocht, als je je daar zorgen over maakt kun je het overzetten van zo'n kap overwegen maar er rijden er zat rond zonder kap en zonder problemen :)


Succes met de klussen alvast!


Groetjes,


Rens

de sleper


Hoi Rens, hier de late reactie.


Ik heb er nog helemaal niets aan gedaan maar heb even geduld......na mijn klussen aan de auto hoor je van me.
Nog even wat de vering betreft, alleen al met een auto met boodschappen achterin moet je de drempels al voorzichtig nemen anders stoot de auto gelijk op de eindrubbers. Is niet prettig.
Ik wil deze zomer er een caravan achter haken en dan lijkt het mij veel stabieler rijden met wat extra vering, vandaar.
Voor de rest vind ik het een heerlijke auto om in te rijden mede door alle voorzieningen die er op zitten.


Bedankt voor je advies.


Groetjes,
Simon.


Leo

Ik vraag me eigenlijk af of de schokdempers nog wel in goede staat zijn.

Ik heb complete verhuizingen gedaan met de colt en nog nooit problemen gehad met drempels.

Maar mag een colt wel een caravan trekken volgens kenteken?

Chaoth

Moet dan wel een lichte caravan zijn.

de sleper


Wat de schokbrekers betreft, deze mogen eigenlijk nog niet versleten zijn, de auto heeft nog maar net 45.0000 km gereden.
Volgens kenteken mag de auto 1000 kg trekken. Waar wij mee weg willen is een caravan van rond de 850 kg. Heb hem eerst altijd mee gesleurd achter een opel corsa 1.2, ging prima, kwam alleen af en toe een paar pk's tekort. Maar met op tijd schakelen ging ook dat goed. Dus dan moet het met een Colt helemaal lukken. Heeft sowieso 20 pk meer.

Leo

Een schokdemper die lek raakt hoeft niet gelijk aan de km stand te liggen. Hetzelfde geld voor bv een gebroken veer.

de sleper


Idd, heb je gelijk in. Zal ik naar laten kijken.
Bedankt allemaal voor de tips. Jullie horen nog van me.

ant

ik ben wel benieuwd of je nu hulpveren hebt gemonteerd en hoe dat bevalt? Wat merk je ervan als je er alleen inzit? Welk merk e.d. Ik hoor het graag.

de sleper


Voorlopig heb ik nog even geen tijd. Maar.....geduld is een schone zaak.
Ik kom hier op terug.

ant


de sleper


Eindelijk weer eens tijd hiervoor en een berichtje van de sleper.


Ik heb een en ander aan de auto gedaan.
Eerst heb ik de schokbrekers laten testen, allemaal in orde.
Daarna begin van de zomer er een paar hulpveren onder gezet. Dit is heel best zelf te doen, zelfs zonder brug. Liggend onder de achterbumper de schokbreker onderin los gemaakt en het klemmetje waar de remleiding mee vast zit aan de as (niet de remleidingen zelf van elkaar loskoppelen) even los gehaald zodat de remleiding wat meer speling heeft. Daarna de auto iets opgekrikt zodat het wiel net iets boven de grond zweeft. Het wiel nog iets naar beneden trekken en de hoofdveer verwijderen. Dan de hulpveer er in met de schotels en de beide veren samen weer terug plaatsen. Zelfs het wiel hoeft niet eens verwijderd te worden. In 2 uur tijd zaten beide veren er onder.


Nu de ervaringen: Ik kan nu met gemak een drempel nemen als je met 4 man in de auto zit, maw het te ver doorzakken na een kuil/drempel van de auto is weg. Hij is wat stugger afgeveerd maar ikzelf vind dit een stuk prettiger rijden.
Ook het rijden met de caravan (+/- 950 kg) gaat met deze auto heel goed. Mede door de stuggere achtervering rijdt deze combinatie heerlijk stabiel. Als ik daar de extra pk's bij tel is het een hele vooruitgang vergeleken met de corsa.
Afgelopen zomer met de caravan naar het Beierse Woud op vakantie geweest en de nodige bergjes en heuveltjes gehad. Natuurlijk wél op tijd schakelen en met een caravan er achter even het nieuwe rijden vergeten. Op de autobahn had de auto er geen moeite mee om vlot naar de 90 km te gaan. Met de cruise control erop was het zelfs ontspannend rijden.


Het stoterige optrekken bij laag toerental doet de auto nog steeds, de ene keer erger dan de andere keer. Ik heb de bougies er uit gehaald en niks geen aanslag gezien. Wel dat er 3 bougies mooi wit waren en 1 bougies iets geel van kleur, wat duidt op een wat te arme verbranding. Ik heb de bougies en de bobines allemaal verwisseld en op een andere cilinder gezet.
Binnenkort ga ik controleren of dezelfde cilinder nu ook weer een bougie heeft met een gele kleur. Als dit zo is dan is vermoedelijk de desbetreffende benzine injector vervuild. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van het stoterige optrekken.
Dan is het een kwestie van het schoon laten maken van de 4 injectoren.


Tot zo ver eerst mijn kluswerkzaamheden. Het resultaat met de bougies en injectoren laat ik nog weten.


Groetjes,


Simon.