Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Hoog gierend geluid

Filluar nga rjhvangemert, Korrik 13, 2012, 01:09:17 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

rjhvangemert

Bij het accelereren is een hoog gierend geluid hoorbaar onder de motorkap vandaan. Niet super hard maar het geluid gaat mee in toonhoogte met het toerental van de motor  en in iedere versnelling. Het is goed hoorbaar als je met het raam open rijdt. Het betreft dus de 2.4 MIVEC motor. Op zich wel een stoer geluid maar is dit normaal?

Waterkastanje

#1
Heb je de aandrijfriem van de waterpomp en zo (alternator), al gecontroleerd?

StoneColt

Wat voor versnellingsbak heb je? Kan ook gewoon gieren van je versnellingsbak zijn, ligt er maar net aan hoe het gieren klinkt.

rjhvangemert

Het geluid is niet dat van een slippende riem, dat herken ik wel. Verder heb ik gewoon een handgeschakelde 5-bak. Misschien moet je het niet gierend noemen, maar hoog fluitend net zoals van een turbo met dat verschil dat de toonhoogte stijgt bij een oplopend toerental.

Eagle1982

Klinkt idd als de versnellingsbak.
Priseas lager versleten lijkt het op.


OutlandEric

Ik herken het niet iig. en zou er even een monteur naar laten luisteren, want zeker geluiden zijn slecht te beoordelen vanachter het toetsenbord  ;)

robsel

Ik denk toch dat het mogelijk de waterpomp is. Zet een grote schroevendraaier erop en tegen je oor aan houden als de motor stationair loopt dan hoor je het mogelijk wel wel.
Wat heeft de wagen gelopen? Een Mitsubak is toch echt wel sterk, ik heb echt nog nooit op een forum gelezen dat de bak van een 2.4 Mivec problemen gaf.
Uit 2008 dan heb je als je verlengde garantie hebt op de wagen mogelijk geluk.

Ik wacht je resultaten af...

Gr

rjhvangemert

De auto heeft net een ton gelopen. Ik zal morgen eens luisteren met een gekoppelde en ontkoppelde versnellingsbak. Volgens mij is het stationair niet hoorbaar. Uit mijn motorfiets verleden weet ik dat (BMW en Triumph hebben dat bv) een bepaalde vertanding - lees schuinte van de vertanding -  in de versnellingsbak ook zo'n geluid kan maken. Wie weet is het dat en dus normaal. Wat dat betreft hoor ik ieder geluidje namelijk......

rjhvangemert

Zojuist naar de garage geweest, het blijkt een lager van de spanrol van de multiriem te zijn.

robsel

Dat valt te overzien wat kosten betreft denk ik. Deze klacht nog nooit gehoord bij een Outlander maar
het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er vocht/vuil of iets in een lager komt.
Al met al opgelost denk ik,

gr

StoneColt

Kijk eens aan! Da's een relatief simpele oplossing, denk ik. Spanrol zelf kost geen drol. Monteren, weet ik niet.. hopelijk niet te duur

rjhvangemert

Vorige week zijn de spanrollen van de multiriem en de multiriem vervangen. Helaas heb ik afgelopen weekend moeten constateren dat het geluid er nog steeds is  >:( . Dus binnenkort ga ik terug voor een nieuwe diagnose.

Een collega van mij denkt net als robsel dat het de waterpomp (of stuurbekrachtigingspomp / aircopomp) kan zijn. Hoe kan ik zelf uitsluiten of het de priseaslager is zoals Eagle1982 zegt?

Groet, Remi

Eagle1982


Het is me niet duidelijk aan welke kant van het blok het geluid geconstateerd wordt.
Als dit duidelijk is, is het veel makkelijker zoeken.
Zit het geluid aan de bak zijde of aan de D-riem zijde.
Dit kan namelijk al heel veel zoekwerk besparen.


In het geval van de bak zijde:Als je de koppeling ingetrapt hebt is er niets aan de hand, zodra je de koppeling laat komen gaat ie weer gieren.
Dat is eigenlijk de enige manier om een globale indicatie te krijgen.
Hiermee weet je in ieder geval zeker dat het aan je bak ligt.
Maakt het geen verschil dan zou je het in de pompen kunnen zoeken.


In geval van de Riem zijde:
Stuurbekrachtingspomp zou je zelf kunnen testen door in stilstand met draaiende motor het stuur te draaien.
Als het geluid voorkomt met losse koppeling en ingetrapte koppeling, dan zou je die pomp kunnen verdenken.




Evo driver

Laat de dynamo eens controleren.

OutlandEric

Citim nga: rjhvangemert ne Korrik 31, 2012, 10:48:15 PD
Vorige week zijn de spanrollen van de multiriem en de multiriem vervangen. Helaas heb ik afgelopen weekend moeten constateren dat het geluid er nog steeds is  >:( . Dus binnenkort ga ik terug voor een nieuwe diagnose.
:(
Weet je inmiddels meer?