Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Raambediening hoofdschakelaar.

Filluar nga cedicol, Janar 16, 2022, 03:32:43 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

cedicol

Beste forumers.


Ik ben sinds kort eigenaar van een Mitsubishi Space Star uit het jaar 2000. Hier zijn natuurlijk enkele kleine probleempjes aan, wat heel normaal is bij een voertuig van straks 22j oud. In dit draadje wil ik een vraagje stellen over de raambediening. Op mijn Space Star zijn enkel de voorste ramen elektrisch bedienbaar. Dus, als bestuurder heb ik maar twee knoppen om respectievelijk twee ramen te bedienen. Jammer genoeg is het knopje voor het linker raam defect. Op zich niet zo een groot probleem om gewoon een nieuwe module te bestellen, was het niet dat ik er verschillende met 4 schakelaars kan vinden, maar niet met 2.
Nu is mijn vraag eigenlijk. Kan ik gewoon eentje met vier steken zonder aan de draden/stekker te moeten prutsen? Uiteraard zijn er dan twee nutteloze schakelaars. Maar zo kan ik tenminste mijn eigen raam terug bedienen.


Alvast bedankt voor de info.

Keezx

Misschien kan dat wel , maar dat ding past dan misschien niet in het bestaande gat, moet je dat weer pas maken.Dat je geen passende kan vinden lijkt me sterk, volgens mij zijn veruit de meeste Space Stars geleverd met alleen voor elektrische ramen.Doe eens een aanvraag op Onderdelenlijn o,i.d, wie weet komt er wat voorbij.Vermoedelijk had de Carisma uit die tijd dezelfde schakelaars..

cedicol

Ik heb wel gezien dat de opening in de deur dezelfde grote heeft met vier schakelaars en met twee schakelaars. Dus dat zou geen enkel probleem mogen zijn. Wat ik mij vooral afvraag of de stekker wel hetzelfde zou zijn. Ik vermoed van wel. Maar ben niet helemaal zeker. Kan me niet inbeelden dat een fabrikant voor elke optie een andere kabelboom gaat maken.

Nobodie14

De 4 schakelaar module van Ali gaat passen en werken.
De 2 onnodige schakelaars (voorzichtig!!) verwijderen, je huidige faceplate erop monteren, de  stekker erin steken en de module in de deur drukken.
Ik heb dit in het verleden zelf ook gedaan bij mijn Space Star.

cedicol

Citim nga: Nobodie14 ne Janar 16, 2022, 11:09:42 MD
De 4 schakelaar module van Ali gaat passen en werken.
De 2 onnodige schakelaars (voorzichtig!!) verwijderen, je huidige faceplate erop monteren, de  stekker erin steken en de module in de deur drukken.
Ik heb dit in het verleden zelf ook gedaan bij mijn Space Star.


Dank je wel voor de nodige info. Net wat ik zocht. Denk dat ik wel vaker op dit forum zal zitten. Heb zelf een nogal brede technische kennis met auto's in het algemeen. En vermits deze Space stars toch wel vrij simpel in elkaar steken zal ik zeker mijn steentje kunnen bijdragen om andere mensen te helpen om hun auto op de baan te houden.

cedicol

Op Ali gevonden voor nog geen 16€ geleverd. Ga ik geen tweedehands voor gaan zoeken. Deze wordt besteld. Zal laten weten of alles gelukt is met eventuele foto's indien ik er toe kom.

Keezx

Het zou me niks verbazen als ze op de sloop meer dan die 16€vragen....

cedicol

Citim nga: Keezx ne Janar 17, 2022, 11:55:47 PD
Het zou me niks verbazen als ze op de sloop meer dan die 16€vragen....


Zou mij ook niks verbazen.
Heb ondertussen de schakelaar er eens uit gehaald. Was blijkbaar al aan gemorreld geweest. Dekplaat even los gemaakt en een inspectie gedaan. Er is dus een stukje plastic afgebroken. Die heb ik met goed spul secondenlijm gelijmd. Tot nog toe houdt het stand. Ruit werkt dus gewoon weer. Voor hoelang zullen we moeten meemaken. Maar voorlopig blijft het even zo.
Voor de binnenverlichting ga ik een stukje LED strip gebruiken dat je per drie lampjes kan knippen. Heb hier nog een drieweg schakelaar liggen die ik netjes kan inbouwen. Heb alles hier liggen, dus kost het me niks.
De radio blijft een probleem. Voorlopig ligt er een bluetooth speaker van Bose op de middenconsole die verbonden is met mijn gsm. Zal me eens een bus contact reiniger gaan halen om in de volumeknop te spuiten. Baat het niet, schaadt niet. Anders zal ik toch door de appel moeten bijten en er een andere in steken. Maar dan ga ik wel direct voor dab+ - Bluetooth- carkit - en misschien zelfs met scherm en carplay. Daar zal ik wel even moeten op wachten. Corona heeft me werkloos gemaakt en ik moet de eindjes aan elkaar knopen.

Nobodie14

#8
Op marktplaats vragen ze er tussen de 20 en 25 euro voor.

Als je nog wat van de LED strip overhoudt, doe jezelf dan een plezier en plaats een strip achteraan op het plafond in de kofferruimte.
Met dat kleine zielige lampje zie je nagenoeg niets in het donker..

Ik heb er momenteel een WinCE 7 inch 2-din head unit inzitten met bluetooth, SD, USB, video & iGO navigatie met TMC (verkeersinformatie) + kaarten van Q2 2021 en achteruitrijcamera. Die bevalt goed, maar ik wilde meer: DAB+, OBDII en front camera.
Die heb ik via ali aangeschaft, op de werkbank helemaal ingesteld, maar nog niet gemonteerd omdat het mij te koud is.
Alles bij elkaar kostte het me toch nog 400 euro.
Het had goedkoper gekund, maar ik wilde een externe DAB antenne hebben omdat ik me anders ga ergeren aan de slechte ontvangst met een raamantenne.
En een goede front camera met ADAS functie.

Dat is nogal een investering voor een 20 jaar oude auto, maar de achterliggende gedachte is dat ik deze unit mee kan nemen naar een volgende auto.
Dat heb ik met de huidige WinCE unit ook gedaan.
Die heb ik al 12 jaar in mijn bezit en in de Fiat, Chevrolet en nu de Space star ingebouwd..

Ik zal beslist nog ergens een 1-din Pioneer autoradio met Bluetooth hebben liggen die je mag hebben van mij. Alleen is Belgie wel een eind uit de buurt voor mij om te komen brengen. En qua gewicht is verzenden ook geen optie. Dan kun je beter naar een autosloperij gaan. Daar hebben ze meestal wel een autoradio met bluetooth voor rond de 25 euro.