Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Lancer Wagon start niet met warme motor

Filluar nga TimG, Nentor 26, 2018, 01:36:24 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

TimG

Dag Allemaal,


Ik ben Tim en ik heb sinds kort een Lancer Wagon 1.6 uit 2003 automaat. Lekker autootje! Hij heeft nu 245k op de teller en rijdt nog steeds prima! Op één vervelend probleem na. Hij start niet als de motor warm is. Koude motor geen enkel probleem, maar als ik gereden heb en na een kwartier weer wil starten dan lukt dat niet. Na een paar uur weer wel..  Ook brandt het motormanagement lampje al een tijdje.. Ik heb wat gelezen over Vapor Lock. Dit lijkt het wel eens te kunnen zijn.
Iemand van jullie ideeën wat het zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Tim








Nobodie14

Welkom Tim!

De Mitsubishi 1.6 16v (4G18) motor is probleemloos mits goed onderhouden.
Het branden van het motormanagement lampje is verontrustend.
Die zou ik als eerste uit (laten?) lezen en de gemelde problemen oplossen.

Het niet starten van de motor als deze warm is, lijkt op een probleem met de krukaspoelie sensor (BDP sensor).
Waarschijnlijk staat deze foutmelding ook in de ECU en de reden van het branden van het motormanagement lampje.

Je kunt ook een ANWB trucje proberen als de auto niet wil starten: koud water spuiten op de sensor.
Gebruik dan wel een flesje water met zo'n tuitje erop zodat je gericht kunt spuiten.
Zoek op het internet even op waar de sensor zich bevindt.

Maar de voorkeur is de foutmeldingen in de ECU uitlezen!

TimG

Dank je Nobodie14!


snelle reactie! Ben inderdaad op zoek naar een garage om 'm uit te lezen. Is altijd beter dan een garage eerst vanalles laten proberen. De BDP sensor had ik nog niet aan gedacht. Klink ook als een goede optie ja. Overigens loopt de auto altijd perfect, echt alleen het starten met warme motor is een probleem.


Groeten,
Tim




Nobodie14

Als je de ECU laat uitlezen, vraag dan om een uitdraai van alle fouten en vermeld die hier in het forum.

Er zijn foutmeldingen die heel duidelijk lijken (bv over een katalysator), maar dat de fout ook ergens anders in kan zitten.
Ik maak het veel te vaak mee dat garages sensoren etc. hadden vervangen terwijl dat misschien niet nodig was..
Wel de rekening betalen, maar probleem niet opgelost.
Wellicht kunnen we je hier behoeden voor zulke ervaringen.

TimG

Doe ik!


ja, ik heb ook al te vaak met garages meegemaakt dat ze eerst beginnen aan de bougies en andre knakentrekkers en dan volgens de trial-and-error strategie (op mijn kosten uiteraard) richting een mogelijke oplossing proberen te komen. Kost handenvol geld en lost vaak niks op.....grrr....
Daarom lees ik m ook graag eerst uit.
Ik post de resultaten zodra ik ze heb.
Thanks again!!


TimG

Bedankt allemaal!


opgelost!


de garage heeft een nieuwe nokkenas- en krukas sensor gemonteerd en het probleem is volledig opgelost! Dure reparatie helaas (bijna €500,-) maar probleem is weg dus de moeite waard.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!


Grtz

Nobodie14

Mooi dat het opgelost is!

Dank je wel voor je terugkoppeling.
Dat kan anderen helpen die ook tegen dit probleem aanlopen.
De hoge kosten vallen me wel erg tegen.
De sensor zelf kost origineel rond de 120 euro. Monteren zo rond de 70 euro.
Hebben ze misschien gelijk de distributiesnaar vervangen?