Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Advies gezocht tunen/remappen

Filluar nga Ivar, Qershor 23, 2020, 07:20:58 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Ivar

Sinds een jaar of zes zijn mijn vriendin en ik blije eigenaren van een Colt Ralliart. Mede dankzij het vele lezen op dit forum heb ik het meeste onderhoud aan de wagen zelf kunnen doen. Na bijna 2 ton aan kilometers gaat het karretje nogsteeds als de brandweer! Het lijkt me erg leuk om de laatste paar jaartjes (we rijden de auto op) het rijplezier nog wat verder te verhogen en de auto qua prestaties wat op te krikken. Wederom na veel lezen op RPW en dit forum het idee om vooral aan het uitlaatsysteem te werken icm een ecu remap. De originele uitlaat zal vroeg of laat toch lek gaan en deze nu als "bruikbare apk uitlaat" bewaren is een prima optie. Mooi excuus niet?
Het doel is om zonder de laatste pk's eruit te persen op een verantwoorde manier het vermogen "leuk" te verhogen. Omdat de auto al wat ouder is en gewoon in het verkeer gebruikt wordt gaat het vooral om "bang for the buck" praktische winsten. OA na het lezen van de succesverhalen van Leo en Jeffrey (dank voor jullie logs) op de volgende tuningsdelen gekomen:


Gizfab (of alternatief?) decat downpipe, Scorpion decat secondary en een Scorpion resonated catback. Ivm een grote totaaluitgave zou dit ook in omgekeerde volgorde stap voor stap kunnen.


Het punt waar ik echter tegenaan loop is het benodigde remappen van de ECU. Een custom remap bij een tuner gaat te ver de kosten in lopen en met name omdat ik in zuid Spanje woon wil ik hier liever niet aan (zonder hier te ver op in te gaan: de kwaliteit van complexe technische services is hier zo laag dat je door het nulpunt gaat). Apk kan ik overigens gewoon bij een Spaans ITV station doen.
Ik weet dat ik nu een beetje ga vloeken in de kerk maar hebben er mensen ervaringen met off the shelf remaps van een van de vele online aanbieders? Of heeft iemand wellicht een andere optie? Een absoluut minimum van het uitschakelen van de 2e cat sensor zou al een winst zijn. Het is voor mij handig om wat hardware aan te schaffen om de map te installeren zodat ik, wanneer nodig, de originele software weer terug kan zetten.


Misschien gaan mijn ideeen/tuningparts te ver voor mijn doel? Wellicht schieten ze tekort? Ik hoor graag jullie mening, tips en adviezen. Nogmaals, het gaat om rijplezier en de aangegeven onderdelen + off the shelf remap vallen daarvoor in mijn budget. Als eea succesvol is en het enthousiasme stijgt wellicht een andere intercooler. Een enorme hoop lawaai of opzettelijk geknal is voor mij overigens niet echt rijplezier  ;D . Ik zie ons overigens zomaar nog een keer een coltje aanschaffen. De onderdelen verhuizen dan uiteraard mee.


Groet,


Ivar

Entharion

Hey Ivar,

Leuk dat je verder je Colt wilt aanpassen, heb er destijds ook nog wel het een en ander aan gedaan...

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je het beste op zoek kan gaan naar een Rallitronic piggyback ECU, deze zijn door Ralliart geprogrammeerd voor de colt met behoud van garantie. (OE nr: MME41325 / MME41333)

Je zou er zonder verdere aanpassingen al 185pk/255Nm mee moeten krijgen. Ze zijn zeldzaam dus je zou er een tijdje naar moeten zoeken, maar dan heb je wel een degelijke upgrade die ook nog terug te draaien is.

Luchtfilter, uitlaat, downpipe, intercooler dan remap/piggyback is denk ik de beste route voor nu.
De basis is al erg goed, je hoeft voorlopig niks aan injectoren, turbo of ontsteking te veranderen dus. Alleen je koppeling wordt een zwak punt met een stuk meer vermogen.

Het is vooral zoeken dus, ben benieuwd wat je ermee gaat doen :)

Groetjes,

Rens