Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Cruise control voor Spacestar 1.6 b.j. 08/2004

Filluar nga CRA, Dhjetor 03, 2021, 01:37:40 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

CRA

Hallo,
Ik ben sinds 2018 in het bezit van een unieke Spacestar met nu slechts 52000 km. Gekocht in 2018 bij 24.000 !! km. (NAP) Auto ziet er nog altijd als nieuw uit en rijdt ook zo.
Wat ik alleen mis in deze auto is cruise control. Bij lange ritten krijg ik kramp in mijn rechtervoet vanwege de stand van het gaspedaal.
Ik weet dat het motortype van deze auto 4G18 is.
Dit is ook het motortype in de Lancer wagon 1.6 (2007 van mijn vrouw) Deze heeft wel cruise control (destijds achteraf ?) door de 1ste eig. laten inbouwen.
Je zou dan dus denken dat er een mogelijkheid moet zijn om nog aan een cruise control voor mijn Spacestar te komen. Weet iemand of de 4G18 1.6 motor een gaskabel of een electronisch gaspedaal heeft ?  Ik weet dat er universele cruise controls te koop zijn, maar dan moet ik dat eerst wel weten.
Als iemand informatie of ideeën hierover heeft, hoor ik het graag. Ik wil deze 'dijk van een auto' nog een aantal jaren rijden maar dan liefst incl. cruise control.
B.v.d. voor het meedenken.
Vr.Gr. Cees   

Keezx

Als je onder de motorkap kijkt zie je de gaskabel zitten....

CRA

Keeszx, dank voor je info. (Kijk wel regelmatig met beter weer onder de motorkap om e.e.a. schoon en netjes te houden)  8) 


Nobodie14

Het inbouwen van een Cruise Control is heel goed zelf te doen als je een beetje handig bent.
Het enige waar ik even wat langer over deed was een beugeltje fabriceren om de gaskabel van de Cruise Control vacuum actuator aan te bevestigen. Het impuls signaal zit achter je infodisplay.
De rest is recht toe recht aan.


Mijn CC (Command AP50) had ik voor 25 euro 2e hands op marktplaats gekocht. Dit durfde ik aan omdat ik meerdere keren een CC van Waeco ingebouwd had. Het is dan ook schrikken als ik zie wat voor prijzen ze tegenwoordig vragen voor zo'n set. Het meest interessante is dan nog de Command AP60B. Op ebay vragen ze daar rond de 150 euro voor. In NL rond de 450 euro.

CRA

Thanks Nobodie 14 voor je reactie.
Beugeltjes maken en elektriciteit, draadjes e.d. is geen probleem. Was mijn vak en heb 2 rechterhanden en een leuke shop waarin ik veel materialen, onderdelen enz. bewaard heb.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, bedoel je met het impuls signaal het snelheid signaal? (speedsensor signaal?) Zou graag een elektrisch schema  (wiring diagram) hebben van de Spacestar.
Ik ga even checken op Ebay. 

Nobodie14

#5
Ik had mijn info over het speedsensor signaal hier vandaan: Welk draadje voor snelheidssignaal bij space star 2003 (mitsubishi-owners-club.nl)
En dan post #11


Zoek even op google naar mitsubishi space star wiring diagram. Er zijn er genoeg te vinden..

CRA


Hier kan ik wat mee.  :)
Op Ebay de Command AP60B cruise control set gezien. Toch nog ca. USD 300 incl. verzenden vanuit Australie! Maar in de inbouw instructies moet je de bijgeleverde magneetjes monteren op de aandrijfas zo dicht mogelijk bij de versnellingsbak en de pulsteller met een beugel/bracket ergens op de versnellingsbak.
Op YouTube gezien dat je dan nog lekker a.h. klooien bent.
Dat is nog wel een dingetje en de magneetjes moeten dan met een T-wrap ? worden vastgezet. Voor mij als ex vliegtuig techneut is dat zoiets als "vloeken in de kerk".
Maar dat zal waarschijnlijk wel voor nog oudere auto's gelden die geen snelheids signaal binnen hebben. Lijkt mij simpeler om dat te gebruiken en ik weet nu waar de draad te vinden.
Ik laat het vervolg weten, nogmaals super bedankt!   

CRA

Heel verhaal getypt en bovenstaand resultaat na verzending.  :o   Thanks Nobodie, te laat om alles overnieuw te doen.  ik kan hier echt wat mee.
Vooral het speed signaal verhaal.  :)

Nobodie14

Dit was niet leesbaar in jouw reactie:
----------

Toch nog ca. USD 300 incl. verzenden vanuit Australie! Maar in de inbouw instructies moet je de bijgeleverde magneetjes monteren op de aandrijfas zo dicht mogelijk bij de versnellingsbak en de pulsteller met een beugel/bracket ergens op de versnellingsbak.
Op YouTube gezien dat je dan nog lekker a.h. klooien bent.
Dat is nog wel een dingetje en de magneetjes moeten dan met een T-wrap ? worden vastgezet. Voor mij als ex vliegtuig techneut is dat zoiets als "vloeken in de kerk".
Maar dat zal waarschijnlijk wel voor nog oudere auto's gelden die geen snelheids signaal binnen hebben. Lijkt mij simpeler om dat te gebruiken en ik weet nu waar de draad te vinden.
Ik laat het vervolg weten, nogmaals super bedankt!   
------------


De magneetjes zijn inderdaad alleen nodig als er geen speedsensor signaal is. Gelukkig heeft de Space Star deze wel..