Afgelopen week de PHEV een beurt laten geven met batterij check, resultaat 26,2ah. Nog net voldoende, of beter nog net niet onder de kritische waarde. Afspraak met de garage om uiterlijk oktober terug te komen voor een volgende controle of eerder als de km-stand over de 160.000 dreigt te gaan. Indien lager dan 26ah wordt er een optimalistie uitgevoerd, dat is nodig voordat de garantieaanvraag gedaan kan worden.
Mijn PHEV komt uit december 2015, heeft net 141.000 km op de teller staan en is door mij 2e hands gekocht. Uit het onderhoudsboekje blijkt dat er 1 beurt bij een niet merkgebonden garage is gedaan. MM Nederland schrijft voor dat alle beurten gedaan moeten zijn volgens voorschrift en dat de gebruikte materialen moeten voldoen aan de door MM aangegeven specificaties.
Ik heb er alle vertrouwen in dat na de optimalisatie het batterijpakket onder de kritische waarde zal zakken en er een succesvolle aanspraak gedaan kan worden op de garantie. De garage geeft aan dit ook te verwachten maar met enig voorbehoud (heel verstandig). Het is MM Nederland die de garantie verstrekt, niet de dealer.