Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Gasklephuis zelf vervangen?

Filluar nga SpaceW, Qershor 18, 2018, 06:47:10 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Nobodie14

Distrubitie riem vervangen
Ouch..
Volgens de onderhoudshistorie is de distributie riem in februari 2006 bij 45.000 km vervangen.
Dat is 12 jaar geleden!
Als er onder de motorkap geen aanwijzingen zijn dat de distributie riem op een later tijdstip vervangen is, dan moet je zeker niet wachten om deze te laten vervangen.
Los echter eerst de problemen met de ETV op voordat je nog meer geld gaat uitgeven!

foutcode 95 ETV motor(1)
ETV staat voor de Electronic Throttle Valve.
Dit is een motortje dat bovenop het gasklephuis zit.
Daar zit dus het probleem.
En niet een probleem met het gasklephuis zelf!

Probeer eerst of het niet een probleem met de accu of in de aansluitingen van de bekabeling is VOORDAT je de ETV gaat vervangen.
Een zwakke accu, een slechte stekker verbinding van de ETV of een slechte massa kunnen dit probleem veroorzaken.
Het is zonde van het geld als je een nieuwe ETV koopt en het in de bekabeling blijkt te zitten.

Accu
Het kan aan je accu liggen.
De boordspanning zakt dan teveel in bij een 'koude' start.
Dit is het gemakkelijkst om te controleren en zou ik als eerste doen.

Om te controleren of dit het probleem is, zou je even een andere auto met hulpstartkabels naar jouw auto erop los kunnen laten.
ECU resetten (zie hieronder), andere auto met hulpstartkabels aansluiten (die andere auto moet dan wel stationair lopen!) en jouw auto starten.
Als het motormanagement lampje uit blijft, dan heb je de oorzaak gevonden: een te zwakke accu!
Dit probleem had je in de garage niet omdat de motor toen al warm was (en de accu net opgeladen was door de dynamo) en daardoor makkelijker startte.

Ik raad je aan om de massakabel aansluiting van de minpool van de accu naar het chassis eerst schoon te maken (zie hieronder) voordat je een andere accu gaat kopen.
Het kan namelijk zijn dat de dynamo de accu niet goed genoeg kan opladen omdat deze massakabel aansluiting simpelweg niet schoon genoeg is..

Stekker verbinding van de ETV schoonmaken
Als het niet aan de accu ligt, dan kan het aan de stekkerverbinding van de ETV liggen.
Dit is gemakkelijk te doen en doe dit dan samen met het volgende punt "Aansluitingen massakabeltje naar gasklephuis schoon maken".
De stekker van de ETV los halen, contactspray in de stekker en stekkeraansluiting spuiten, paar keer erop en eraf trekken, nogmaals inspuiten, droog maken en dan weer erop drukken.

Aansluitingen massakabeltje naar gasklephuis schoonmaken
Ik raad je aan om dit echt te doen!
Het massakabeltje naar het gasklephuis (zit aan de achterkant van het gasklephuis, vlakbij het schutbord) los halen, zowel de aansluiting op het gasklephuis als het ringetje op het massakabeltje goed schoonmaken met een schuurpapiertje, WD40 erop spuiten en weer vastzetten.
Doe dit ook aan de andere kant van het massakabeltje tegen het schutbord aan.

Kijk ook of alle koperdraadjes in het massakabeltje nog goed contact maken met de ringetjes!
Het wil wel eens gebeuren dat een of meerdere koperdraadjes in zo'n massakabeltje afbreken door corrosie en beweging van de motor.
1 koperdraadje meer of minder is niet zo erg zolang het overgrote deel nog maar wel contact maakt.

ECU reset
Na dit alles moet je de ECU nog resetten om het motormanagement lampje uit te krijgen.
Om de ECU te resetten hoef je alleen de massakabel naar de minpool van de accu 30 seconden los te halen.

Let wel op!!
Door het loshalen van de massakabel naar de minpool van de accu (om deze schoon te maken en de ECU te resetten), verlies je je voorgeprogrammeerde radiostations!
Die zal je dan ook overnieuw moeten programmeren.
Bij een fabrieksradio (en sommige andere radio's..) zal je ook de radio code in moeten intoetsen.
Als je die radio code niet hebt en het een fabrieksradio betreft, dan kun je die bij de dealer (hopelijk werken ze dan mee..) misschien nog wel opvragen met behulp van je VIN code.

Je info display zal even onzinnige verbruikscijfers geven.
Dat komt vanzelf weer goed.

Als je dit alles wilt voorkomen, dan de massakabel van de minpool van de accu naar het chassis NIET loshalen.
Dan maar even langs de garage gaan om de ECU te laten resetten.

Ik vermoed dat het probleem hiermee opgelost is omdat je geen stationair problemen hebt.
Stationair problemen zouden duiden op een probleem met de ETV zelf.
De 2e aanwijzing is dat je geen problemen ondervond na het resetten van de ECU door de garage.
Pas na een "koude" start, begon het probleem weer.
Bij het starten is er dan te weinig spanning naar/op de ETV (wat veroorzaakt kan worden door problemen met de massa of een zwakke accu), gooit de ECU er een foutcode uit, het motormanagement lampje gaat branden en de ECU gaat in noodloop.

Aansluitingen massakabel chassis naar accu schoonmaken
Als je die massakabel dan toch los haalt om de ECU te resetten, maak dan het aansluitpunt op het chassis van die massakabel ook even schoon.
Zowel het ringetje van de massakabel zelf als wel de plek op het chassis waar het ringetje vast zit, goed schoon maken met een schuurpapiertje.
Daarna inspuiten met WD40 en weer vastzetten.

Wat als het nog niet opgelost is?
Mocht het probleem toch nog niet opgelost zijn, dan zou het nog aan ECU kant van de bedrading kunnen liggen.
Stekker daar los halen, contact spray erop en weer monteren.
Daarna nogmaals de ECU resetten.

Als dit alles niet geholpen heeft, dan kan het alleen nog in de bedrading naar de ECU - of de ETV zelf zitten.

Je kunt dan nog proberen om de ETV te vervangen door degene op het gereviseerde gasklephuis.
Ik neem tenminste aan dat die er daadwerkelijk op zit..
Let er dan wel op dat je die kunt/moet afstellen als de motor teveel stationair toeren draait.

Als dat ook niet geholpen heeft, dan is het definitief een probleem in de bekabeling naar de ECU.
En dat wordt een heel zoekwerk wat echt veel geld aan arbeidsloon kan gaan kosten.

Je moet jezelf dan serieus de vraag stellen of je de wagen nog wel wilt houden.
Je hebt namelijk ook nog de kosten van de distributie riem..
Misschien is het dan slimmer om de auto te verkopen en een andere auto te kopen waar de distributie riem al recent van vervangen is.
Of een auto met distributieketting.
Ook die heeft echter soms onderhoud nodig aan kettingspanners (kunststof nokjes uitgesleten..) of omdat de ketting teveel uitgerekt is.

SpaceW

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg.
Door jouw uitleg zijn we er nu ook van overtuigd dat het gasklephuis in orde is. (Jammer van de 300 euro die we er aan uitgegeven hebben.
Gisteren hebben we de massakabel op de minPool los gemaakt en weer reed hij fantastisch. Even getankt, auto gestart en weer het lampje.
Op de + Pool van mijn auto kregen we de startkabel niet geplaatst omdat er van allerlei zaken opgeschroefd zijn.
We moeten nu even iemand bereid vinden om even te helpen met de startkabel procedure.
Als dat gelukt is melden we ons weer.


SpaceW




Net even de accu eruit gehaald en de massakabel van het chassis gehaald.
Chassis en aansluitstuk van de kabel geschuurd en alles weer vastgezet.
Motor koud gestart, geen lampje.
Kwartiertje laten draaien met op het eind airco vol aan en radio en licht aan.
Verbruikers uitgezet, motor afgezet.
Gelijk weer gestart en het lampje gaat gelijk weer branden.
Morgen gaan we even de auto koppelen met startkabels aan een hulpauto om te zien of we de accu kunnen uitsluiten.
We melden ons daarna weer.
We zijn toch wel een beetje van deze auto gaan houden, dus gaan we proberen alles netjes op te lossen.



Nobodie14

Controleer ook het massakabeltje vanaf het schutbord naar je inlaatspruitstuk.
Ook even los halen, contactpunten schoonmaken en weer vastzetten.

ralli-mart


Vaak als een motor management lampje aanspringt, gaat de motor in noodloop.
verklaart ook het vermogen verlies.

SpaceW

Helaas heeft mijn vriendin vandaag niet op de jusite manier kunnen testen.
Ze heeft het kabeltje los gehaald daarna een grote accu aangesloten op onze accu met startkabels en de auto gestart. Resultaat lampje uit.
Daarna de grote accu losgekoppeld en met eigen accu gestart. Resultaat lampje weer aan.
Morgen toch maar even met een hulpauto proberen.
Het lijkt erop dat na de minPool eraf de eerste keer het lampje wegblijft en de tweede keer het lampje aangaat.
Wel hebben net op zoek naar het massa kabeltje op het schutbord,  wel een kabel gevonden die er niet best uit ziet.
Deze kabel zit met een soort scart achtig kabel ingeplugd in een zwart kastje dat recht achter de motor tegen het schutbord aan zit.
Fotootje bij de post gedaan.
We melden ons morgen weer.





[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

Citim nga: ralli-mart ne Qershor 28, 2018, 09:07:06 PD
Vaak als een motor management lampje aanspringt, gaat de motor in noodloop.
verklaart ook het vermogen verlies.
Daar zijn we inmiddels van op de hoogte, dank je wel.
We hebben nu gemerkt hoe hij rijdt als het lampje niet brandt.
Dat is echt dag en nacht verschil

Nobodie14

Dat is niet het massakabeltje wat ik bedoel.
Het moet eruit zien als de massakabel tussen de minpool van de accu en het chassis, maar dan veel dunner.
Als je het filmpje over het verwisselen van het inlaatspruitstuk nogmaals bekijkt, dan zie je op 1:01 minuut het massakabeltje zitten.

Als je het met een hulpauto gaat proberen, laat dan de hulpstartkabels zitten na de eerste keer starten!
En start jouw auto nogmaals met de hulpstartkabels er nog steeds op.
Ik verwacht dat het lampje dan uit blijft.
Dat zou dan duiden op een zwakke accu.
Als het lampje toch aan gaat, dan ligt het niet aan je accu.

Je kunt dan nog proberen om de ene kant van de zwarte hulpstartkabel op de minpool van je accu te plaatsen en de ander kant op een bout of steun (het liefst op het massa aansluitpunt zoals in het filmpje) op je motorblok.
Daarmee sluit je uit dat het de massakabel van de minpool van jouw accu naar je motor is.

Wat je met dit hele gedoe wilt bereiken, is uitsluiten dat het een elektrisch probleem is dat veroorzaakt wordt door een slechte massakabel of zwakke accu.

SpaceW

Vandaag de minPool los gehaald. En weer vastgemaakt.
Hulpauto aangesloten en gestart > resultaat geen lampje
De auto weer uitgezet en met de hulpauto stationair draaiend de motor weer gestart. >resultaat lampje gaat weer branden.
Elke tweede keer lijkt het lampje aan te gaan. Met of zonder hulpauto.
Ik denk dat we de accu kunnen uitsluiten.
We gaan het massakabeltje en de andere aansluitingen  deze week ng nalopen.
Daarna laten we weer wat horen.

Nobodie14

Wat goed dat je het gedaan hebt!
De accu kunnen we voor 90% uitsluiten.
Nog even doorbijten om de laatste 2 stappen te doen.

SpaceW

Hier nog even foto's van het gereviseerde gasklephuis.
Is het gedeelte met oké erop de etv?



[verwijderd door de beheerder]

SpaceW

Foto 2

[verwijderd door de beheerder]

Nobodie14

De ETV is dat zwarte blokje aan de onderkant van foto 2.

SpaceW

Citim nga: Nobodie14 ne Korrik 02, 2018, 08:22:20 PD
De ETV is dat zwarte blokje aan de onderkant van foto 2.
Ok super, dank je.
Eerst nog even de twee punten uitvoeren en mocht dat geen soelaas bieden dan gaan we de ETV overzetten van het gereviseerde naar het huidige gasklephuis.

SpaceW

Net vol goede moed aan de slag gegaan, nu wil 1 schroef van de plastic kap niet los komen.
Waar de andere 5 bouten makkelijk los kwamen, is de zesde bout licht beschadigd waardoor de dop erover heen draait.
Daarna nog geprobeerd met een ster schroevendraaier en een gewone schroevendraaier. Om de bout niet helemaal te slopen, maar besloten om dit woensdag even bij de garage te laten losmaken. In de tussentijd maar een bout aanschaffen.
Dat laatste lijkt makkelijk, als je weet waar je naar zoekt.
Maar we geven niet op.