Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Voorstellen, waar roest een space star?

Filluar nga Spacestar1977, Shtator 11, 2019, 05:56:32 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Spacestar1977

Ik heb sinds deze week een Space star 1.6 automaat uit 2002 met 82.000km op de klok. Nu heb ik gezien dat de auto roest heeft, was me bij aankoop niet opgevallen en wel op de volgende plaatsen:
- aan de achterste wielbanden, niet doorgeroest, er zat een berg zand in.
- het onderste randje van alle portieren
- beetje onder de kunststof sierlijsten bovenop de dorpels.
Ik dacht dat deze auto's niet roesten. Zijn dit normale roestplekken? Komt dit vaker voor? Zijn er nog meer punten waar ik op moet letten? De roest op de portieren komt dit van binnenuit? Ik zal me ook even voorstellen. Ben Jelle, 42 jaar, 2 kids en gehuwd. Werkzaam in magazijn bij Honda/Skoda dealer. We hebben verder nog een Starlet uit 1995 zonder roest.

Nobodie14

Welkom op het forum.

Ik heb dezelfde auto, zelfde bouwjaar, ook met automatische versnellingsbak, maar geen roest.

Ik denk dat de auto meer stilgestaan dan gereden heeft en daardoor de roestproblemen zijn ontstaan.
Ook bij mij zat er in de wielkast linksachter erg veel troep.
Met een hogedrukspuit kom je een heel eind om het weer schoon te krijgen.
Vooral achter de vulpijp was het ernstig.

Kijk even de afwateringgaatjes in de deuren na of die niet verstopt zitten.
En ook in de voorspatborden (net voor de voordeuren) nakijken.
Als je een voordeur opent en door de kier in het voorspatbord kijkt, was het te zien.

Je zult toch iets moeten doen om het verder roesten te stoppen.
Iets van Hammerite gebruiken misschien? Hier is een roesttest te vinden: Roest test

Het grootste probleem is de erg dunne, zachte blanke laklaag van Mitsubishi's in die jaren.
Ze gingen toen net over van acryl naar water gedragen lakken.
Als je vogelpoep te lang laat zitten, brandt die de laklaag weg.
En een beetje steenslag zorgt er al voor dat de laklaag op den duur in 'vellen' loslaat.

Voor de rest heb ik met mijn Space Star de afgelopen 2,5 jaar en ruim 60.000 km verder (staat nu op 220.000 km), geen problemen ondervonden. En ook geen kosten gemaakt aan onderhoud.
Wel andere wielen met banden gemonteerd en het LPG filter elke 20.000 km vervangen.
Je kunt het reilen en zeilen van mijn Space Star eventueel hier volgen.

is je distributiesnaar wel recentelijk (km/jaren) vervangen?

Spacestar1977

De distributievorm is reeds 2 keer vervangen, de laatste keer in 2018. Ik heb de binnenkant van de deuren met fluid-film ingespoten, dit loopt tot in de naden en stopt het roesten van binnenuit. De roest is maar oppervlakkig, dus ben er op tijd bij. Ik heb een blik brantho korrux 3 in 1 gehaald om over de roest te doen. De den waar lak zit zal ik weer in kleur spuiten. Ik heb gemerkt dat een homokineet zijn beste tijd gehad heeft. Verder ben ik super tevreden met deze auto.