Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Temperatuur omhoog/omlaag harder/zachter rijden - 2.0 DHOC

Filluar nga beugelaar, Gusht 03, 2014, 04:47:51 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

beugelaar

Hoi,

Ik heb sinds de aanschaf in 2002 met oplopende temperatuur bij harder rijden en ik wil nog eens een poging wagen via dit forum. Het volgende is er aan de hand.

Rijd ik constant bijv. 100km/u dan blijft de temp onder het midden. Ga ik nu bijvoorbeeld continue op 120 rijden dan gaat de temp hoger staan. Ik heb alles al geprobeerd en ik weet dat dit type moterblok gevoelig is maar ik neem aan dat de temp gewoon constant in het midden hoort te staan ongeacht hard of zachter rijden.

Dit heb ik inmiddels allemaal nagelopen, gecontrololeerd en/of uitgevoerd:

- Moter op tijd
- Vacuumsysteem
- Termostaat vervangen
- Koppakking vervangen
- Motersysteem uitgelezen en geen fout codes
- Alle temp sensors en overige aan koelingsysteem verbonden sensoren vervangen
- Slangen nagelopen op lekken
- Radiateur op lekken gecontroleerd
- De twee blowers met elkaar parallel verbonden voor extra koeling bij aanslaan (werkt)

Ale enige kan ik nog opmerken:

- Bij openzetten verwarming heb je invloed tijdens het rijden op de temp van de moter (beetje warm alleen met dit weer nu  ;) )
- De airco doet het niet want de vloeistof is leeg en ik heb nog geen andere nippels om dit opnieuw te laten vullen maar ik geloof niet dat dit invloed kan hebben.
- Het aantal liters bij leeglopen koelsysteem is ongeveer 4 liter en dat lijkt mij iets te weinig.

Het enige wat ik me afvraag, hoeveel liter koelvloeistof hoort er in alleen de radiateur te gaan en hoeveel totaal in het systeem?
Zou de radiateur te weinig doorlaten ivm verstopping o.i.d.?

Hoop vragen en ik hoop of iemand weet hoe ik dit enige puntje van een verder hardstikke goed rijdende Eagle Talon op kan lossen.


Alvast bedankt,
Erik

P.S. Hoeveel Eagle Talon eigenaren zijn er overigens in Nederland?


4Koen63

Hey Erik,


volgens de gebruikershandleiding hoort er 7,2 Liter koelvloeistof in je systeem te zitten.
Hoeveel hiervan in je radiateur zit staat niet aangegeven. Alleen dat deze 7,2 L inclusief 0,7 L in het expansietankje zijn.


Wel apart ja dat als je wat harder gaat rijden je de temperatuur ziet oplopen. Bij mijn eigen Eclipse blijft de temperatuur perfect net iets voor het midden staan zoals je aangeeft.


Met het zelf bedienen van de verwarming kun je inderdaad de temperatuur een beetje regelen, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling dat je dit hoort te doen om te voorkomen dat je motor oververhit raakt. En al helemaal niet met deze buitentemperaturen nee :P


Aircosysteem heeft geen invloed op je motortemperatuur, dit is een ander systeem. Je kunt je aircosysteem ombouwen naar R134a. Het "oude" aanwezige koudemiddel R12 in de Eclipse wordt nergens meer bijgevuld vanwege milieurestricties. Ik heb bij mijn Eclipse het aircosysteem ook omgebouwd naar R134a, check daarvoor mijn projecttopic op pagina 28:


http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forums/index.php/topic,8161.405.html


Als je per se zou willen weten hoeveel Liter er in je radiateur gaat zou je hem eens kunnen demonteren en dan vullen met water ofzo. Enige verschil is natuurlijk dat op je koelsysteem wat druk staat.


Ik hoop je hiermee voorlopig voldoende geïnformeerd te hebben, hou ons op de hoogte..  ;)


Greetz Koen

beugelaar

Ha Koen,

Bedankt voor de uitgebreide info!

Met betrekking tot de inhoud van 7,2 liter denk ik er serieus over na om de radiateur te gaan vervangen of in ieder geval nog even verder zoeken of ik meer details kan krijgen wat hierin gaat. Ik heb ergens nog de DSM technical repair manual opgeslagen misschien dat ik daar wat over kan vinden.
En net wat je zegt, de temperatuur hoort net onder het midden te blijven zoals bij jou ook het geval is.
Mocht het nog niet verholpen zijn dan heb ik ook gelezen dat bij langdurig stilstaan (was bij mij enkele keren het geval ivm verblijf in buitenland) in het onderblok bepaald compartimenten dichtgeslipt kunnen zijn en dat je dan het motorbloek moet gaan 'spoelen' met ontvetter spul maar dat zie ik als laatste 'redmiddel'...

Bedankt voor je tip mbt het aircosysteem! Het is inderdaad af en toe een beetje puffen met dit weer  ;D ...

Ik houd jullie op de hoogte als ik eruit ben.

Cheers,
Erik


EnnoE34

Heb wel eens met een Volvo meegemaakt, volgas op de autobaan...verbrande benen vanwege de oververhitte kachelradiator.


Nieuwe radiator er in.....probleem opgelost....ergo, radiator zat beetje veel verstopt. Zou hier ook wel eens het geval kunnen zijn.

4Koen63

Mocht je je repair manual niet kunnen vinden heb ik hem ook nog wel ergens voor je digitaal ;)


Laten we hopen dat het niet zover komt dat je je onderblok kunt gaan spoelen.. Succes ermee!


Greetz Koen

beugelaar


@EnnoE34
Het bleek inderdaad de radiateur te zijn dus dat is gelukkig verholpen nu.

@4Koen63
Ik kreeg ook nog te maken met een kapotte A/C Compressor (lagers)...
Voordat ik deze ga repareren wil ik eerst de koppelstukken van de airco upgraden om opnieuw te kunnen
vullen. Weet jij misschien waar ik deze snel kan bestellen?

Beiden bedankt alvast!

Groet,
Erik

4Koen63

Ik heb nog wel een compleet aircosysteem voor je als je wil. Ik ga binnenkort met de motorswap toch de airco eruit halen.
Ik heb ook de omzetstukjes naar R134a voor je. Die schroef je op de R12-vulnippels. Ik had ze toendertijd gekocht bij Dijks Radiateuren in Maasbree, hier vlakbij.

dtdeg

Thermostaat al eens vervangen? Uiteindelijk kan je waterpomp ook aan het einde zijn / schoepjes stuk zijn waardoor er te weining flow is.