Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Verbruik 2.2 did

Filluar nga Spikeman, Korrik 02, 2012, 10:42:54 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Spikeman

OK met bijna 2000 km op de teller even een eerste indruk . De outlander  is een plezier om mee rond te rijden . Vorig WE de zee en dit WE de ardennen onveilig gemaakt ! Ook op de bochtige baantjes bij onze franstalige broeders genoten van de wagen . Toch wel even geschrokken van het verbruik op de vlakke rit ! Bij een snelheid van 135 a 140 ging ie vlot naar 9.5 en na 100 km 9.2 l op de boordcomputer !! Ardennenrit was iets rustiger met 125 km/h 8.6 l heen en toch 8.2 l per 100 km op de BC na de volledige rit , 4 personen en een lading Lupulus aan boord op de terugweg . Toch wel wat meer dan de Grandis  (wel met lichtere motor moet gezegd) ! Op de forum lees ik dat de 2.4 benzine dit ook haalt , dus vind ik dit toch tegenvallen .  :(

StoneColt

#1
Citim nga: Spikeman ne Korrik 02, 2012, 10:42:54 MD
4 personen en een lading Lupulus aan boord op de terugweg .
Hmm.. volgens mij is de outlander ook een zware auto, en wat je zegt over de 2.4 benzine, geloof ik niks van. Mijn pa had een 2.0 benzine CVT en hij haalt maar zo'n 9.5/100km.. dus.. misschien 9l/100km.. dan is het ook afgelopen. 4 man + bagage is toch al snel 200 kilo erbij..


Bovendien, banden goed op spanning? bij hogere belasting moet je wat meer erin pompen.. kan ook al wat schelen..

Waterkastanje

Spikeman, Aan zulke snelheden is dat verbruik normaal, waarschijnlijk had je tijdens je rit naar de zee wat af te rekenen met wind.(het heeft heel het voorjaar al verdomd hard gewaaid aan zee, zeker in Zeeland)
De aerodynamica van de Outlander is niet echt van die aard dat je als een pijl over het wegdek scheert!
Zoals elders al aangegeven op dit forum, speelt de bandendruk ook een rol maar daar bespaar je geen halve liter mee.
Normaal zet ik 2.4bar  op de Continental Crosscontact "18 met caravan 2.6bar
Het is vooral je rechtervoet die dat bepaald, en inderdaad de Outlander is geen lichte jongen!
Het verbruik van m'n Outlander is+/- 8.5L/100km in mix verkeer (een 200km snelweg de rest gewestweg en stadsverkeer een 550 km totaal op een week)
Als ik het rustig aan doe knijp ik er wel een litertje af.
Verleden weekend met de caravan op de hort, verbruik tussen de 11 en 12 liter/100km tegen een snelheid van 100km/h wat niet slecht is, met minder wind en een snelheid van 80 tot 90km knijp je daar ook weeral een litertje af.
Maar ernstig nu, had je je Outlander laten drinken van die heerlijke Lupulus, dan had hij véél zuiniger geweest ;D

Waterkastanje

Vergat ik er nog aan toe te voegen, je boordcomputer is een zaak om je verbruik te kennen, ik vul de bak, haspel de kilometers af, ga terug tanken en bereken het dan zo.

Spikeman

Waterkastanje jij had hem toch laten herprogrammeren , geeft dit geen verschil in verbruik dan . Je hoort toch zeggen dat als men de electronische begrenzing eraf laat doen dat dit een lager gebruik kan geven . Het verbruik vor de 2.2 did  vind ik bij vlotte rijstijl niet overdreven maar de dealer had een andere waarde meegegeven , daarom mijn reactie . Heb jij de Lupulus al geproefd dan ?

cyberbob

Ik haal ook rond de 8l hoor als ik gewoon rij. Als ik rustig rij haal ik de 7l. En hij is geherprogrameerd. Want in Belgie krijg je maar 140pk en als je wat geladen bent is dit wat weinig met zo'n grote auto. Met winterbanden verbruikt hij nog meer. Scheelt toch een liter.

Willyv

Als ik rustig rij, bvb NAAR mijn werk, dan heb ik en verbruik van rond de 6 liter, als ik NAAR HUIS  rij, gaat dit vlot over de 8 liter. met andere woorden het is heel belangrijk hoe je met de wagen rijdt. Met de caravan kom ik zelden boven de 11 liter maar het kan wel. met maximaal km/u kom ik aan en onmeetbaar getal uiteraard. ik ga hier niet zeggen hoe snel mij diesel-tje kan he waterkastanje he he he. (inside joke)

Bart53

Verbruik op korte stukjes ongeveer 1 op 12, rustig rijdend op binnen wegen en niet harder  dan 90 km /u rond de 1 op 14.
Met de caravan rond de 90 km/ u 1 op 8.6 gemiddeld.
Laatste meting was vanaf Parijs terug naar huis in 4 wd , maar dan is de weg ook behoorlijk vlak. 

Waterkastanje

Spikeman, De doelstelling van het herprogrammeren was niet echt om minder te verbruiken, als dit zo zou zijn dan is dit meegenomen, mijn wagen verbruikt alleszins niet meer als voorheen, bij gewone rijstijl wel te verstaan.
Het argument van het minderverbruik is meer een sales gimmick voor de verkoper van de software en een excuus voor de koper om zichzelf te overtuigen van zijn aankoop.
Zoals WillyV hier al aanhaalt, het hangt van je rijstijl af.
Ik heb ook al verbruikcijfers gehaald van 7.2 en zelfs minder op de snelweg of gewestweg, maar dan rij je wel echt defensief en ultra anticiperend (vroeg opschakelen, lage toeren en zo)
De vraag is echter of dat je EGR klep daar zo gelukkig of beter van wordt, die laad dan snel met roet aan hoor!
Kan je zeker al niet doen met wat gewicht aan de haak want dan knijp je je motor dood. (koeling van water en olie zijn toerental afhankelijk)
Wat mij interesseerde in de herprogrammering, is het koppel, zodat ik veilig, vlot en snel kan invoegen met de sleephut achteraan, en zonder enige moeite elke Alpen en Pyreneeën helling nemen.
Niet zo nodig de eerste weg zijn aan de lichten.
Wat de lupulus betreft ik heb een vriend die in de buurt daar woont, en ja al geproefd bij hem thuis.


StoneColt

Waterkastanje, volgens mij niet per se een sales gimmick, hoewel jouw argumenten zeker kloppen. Maar als het goed gebeurt worden de verhoudingen ook gecalibreerd, en dat zou (bij constant toerental bijvoorbeeld, bij cruisen) een betere verbranding op leveren, en dus zuiniger. Maar jouw argumenten kloppen uiteraard ook.
Bovenstaande geldt alleen als je gewoon rustig rijdt, niet wanneer je je extra pk's wil voelen. En inderdaad.. je EGR klep krijgt meer te verduren... En je moet anticiperen op regelmatiger onderhoud, bij turbomotoren wordt de turbodruk ook opgevoerd, deze hebben voldoende schone olie nodig, anders heb je pech..

stefke1

Hoi Iedereen.


Als ik normaal en rustig rij met de outlander zit ik toch ook met een verbruik van rond de 6 liter en dan bedoel ik gewoon opschakelen als de computer dit aangeeft,autostrade niet boven de 120 km/h,maar nu lees ik dat dat weer niet goed is voor de egr klep?
Hoe zit dit dan.
Met de caravan aan de haak(die weegt 1350 kg) met 100km/h kan ik wel in 6e rijden.
Dan gaat het verbruik wel naar de 12 liter of meer.
Kan ik misschien beter in 5e rijden dan?
Hier is iemand die niet boven de 11 liter gaat maar dat lukt mij dan toch niet hoor.

Waterkastanje

#11
Stefke, Wat de EGR klep betreft, voor de goede werking van de EGR klep, en dat geldt trouwens ook voor je DPF filter is het raadzaam om af en toe (wanneer je motor goed warm staat) eens wat toeren te maken.
Eens flink doortrekken (je hoeft daar echt geen 4000t/m van te maken hoor 3000t/m is voldoende) voor een kilometer of twintig zorgt er voor dat één en ander in de roetfilter goed wordt verbrand en rond de EGR klep wordt weggeblazen.
als je EGR met roet verzadigd wordt dat voel je direct je motor trekt absoluut niet meer.
Bij 100 kan je gerust in 6e rijden, (vlak) maar met een caravan aan de haak kan je inderdaad best wat vaker schakelen en wat toeren maken, je motor koelt dan beter en de olie gaat ook beter rond.
Wil je minder verbruiken rij dan 80 met je caravan.
Stefke een verbruik van rond de 6 liter (wat is rond de zes? 5.5 /6.8?) met de Outlander, das straf hoor, haal ik nooit, ligt niet aan de auto maar aan mezelf. Vindt je niet dat de boordcomputer wel heel snel aangeeft om op te schakelen?
Wat het optimaal schakelmoment is voor je wagen met caravan  kan je precies te weten komen op de website van "De caravantrekker"

stefke1

Hoi.
Sorry voor de late reactie,maar ik haal wel tussen de 5.8 en 6.5 liter van verbruik maar danmoet je hee ldefensief rijden .
Als je inderdaad haastig rijd gaat het ook naar de 7.5 maar daarboven komt het zelden.
Wij rijden wel heel vaak met de caravan erachter dus wat die Egr klep en het DPF-filter betreft zal het wel goed komen denk ik.
Hij mag dan wel even serieus werken en daar is deze outlander echt wel voor gemaakt.
De rest van de vakantie-ervaring ga ik even bij jou vakantie revieuw zetten.
Ik ben ook zeer positief over deze wagen in combinatie met de caravan.


Hekking

heb ook een 2.2DID. rij voornamelijk B-wegen en met rustige rijstijl ligt het gemiddelde van de laatste 10.000km op 1:16,6 l/km.
ik houd het verbruik bij op Autoweeks verbruiksmonitor. En ja ook ik zie op de snelweg het verbruik met rappe schreden richting 1:10-12 gaan en dan rijd ik niet de hoge snelheden zoals ik met mij vorige diesel deed (Toyota d-cat ook met 177pk).