Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

motorolie en bougie's

Filluar nga stan, Janar 18, 2014, 07:19:46 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

stan

hallo allemaal,

Nou lees ik op dit forum dat je 5w30 motorolie moet gebruiken voor een betere smering van de hydraulische klepstoters , maar ik heb een tijd geleden mobil 1  0w40 gekocht voor mijn carisma 1.8 gdi wat te doen nu :'(
Wil van de zomer met de auto en caravan(1200 kg) naar kroatie  is dan de 0w40 niet beter ivm de hitte ?

Dan de volgende vraag mijn carisma heeft nu 84500 km gereden en moet dus bij 90000 km nieuwe bougie's krijgen even rond gekeken maar deze bougie's ( ngk  izfr6b) irridium bougies zijn peperduur is er een vervangende soort bougie voor.

roy94

Via Ebay heb je een set van 4 NGK irridium bougie's voor ongeveer €50,-

Eagle1982

Bij een GDI zit je vast aan dat soort bougies, je kunt er na wat snuffelen wel wat goedkoper aan komen, maar bedenk ook, normaal moet je om de 25.000 km bougies vervangen.
De irridium bougies gaan 90.000km mee, ze gaan dus bijna 4x zo lang mee.


Qua olie is het met de GDI echt raadzaam om je aan de goede viscositeit te houden (5W30 of 10W30).
Het zijn gevoelige motoren waarbij het onderhoud wat nauwer luistert dan bij andere motoren.


Kijk hier ook even voor meer info: http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forums/index.php/topic,9760.0.html


Super Top

0W40 is waterdun. Zeker als deze olie warm is.
Dan loopt de olie alleen maar overal langs maar blijft het niet genoeg liggen om een smerende werking te geven.


Vroeger werd er juist in de winter dunnere olie gebruikt omdat door de lage temperaturen de olie te dik werd om de motor nog te kunnen starten en goed rond te kunnen pompen.
Je argument voor de dunnere olie juist voor de hogere temperaturen gaat helaas niet op.
Gewoon de voorgeschreven viscositeit gebruiken.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Chrisje

Ik dacht dat een volledig syntetische olie niet dunner word bij opwarming?
En al zijn eigenschappen behoud?

Chris

Eagle1982

Vloeistoffen worden bij verwarming sowieso dunner.
Maakt niet uit wat voor vloeistof, tenzij je door de verwarming vloeistof dusdanig warm maakt dat het gaat verdampen, dan hou je een steeds dikker wordende massa over.


stan

Ik wilde de  mobil 1   0w 40 een vol synthetische olie er in doen , die olie mag in Ferrari en Porsche van de nieuwste generatie Porsche schrijft deze olie zelf voor .
de 0 staat voor als de motor koud is toch ,en kan dan heel snel door het blok stromen .
de 40 staat als de motor warm is en is die dan ( te dik) om door de klepstoters te stromen ?

Eagle1982

Hoe lager het getal voor de W, des te dunner blijft de olie bij lage temperaturen.
Hoe hoger het getal NA de W, des te dikker de olie blijft bij hoge temperaturen.


Een dunne olie in koude toestand zorgt voor goede starteigenschappen en een goede smering, maar als de olie te dun zou worden wanneer de motor warm is, dan pist het zo overal bij langs en smeert het niet meer.
Andersom is ook niet goed.


Ik zou me (zeker bij een GDI ) aan de voorgeschreven viscositeiten houden.
Anders staat het garant voor ellende, niet meteen, maar op termijn zeker.

stan

in het service boekje van de dealer ( fase in alfen aan de rijn ) staat 5w40, en dit is ook door de dealer altijd gebruikt.

Eagle1982

En toch wordt 5W30 en 10W30 vol syntheet voorgeschreven voor de GDI.

stan

nog even instructie en service boekje doorgenomen .
ook in het service boekje waar de onderhouds beurten staan vermeld staat niet de oliesoort vermeld die gebruikt is.
staat niet specifiek vermeld de 5w30 maar een tabel met temperaturen en een daarbij behorende viscositeit .
bij een buitentemperatuur van min 40 tot plus 10 zou een olie soort 5w30 moeten .
bij een buitentemperatuur van min 40 tot plus 20 een olie soort 5 w40.

4Koen63

Voor de bougies hoef je naar mijn mening niet per se die veel te dure iridium bougies te gebruiken..


Als je met iridium bougies ook alleen maar korte stukjes rijdt worden deze net zo vettig als alle andere bougies.
De gemiddelde levensduur van een bougie zit inmiddels op 60.000 km.

Eagle1982

Ik heb 2,5 jaar geleden een beurtje laten uitvoeren aan mn Carisma en is de verkeerde olie gebruikt, terwijl ik aangegeven had om 10W30 te gebruiken.
Ik kwam er achter toen mn klepstoters al snel weer begonnen te tikken.
Uit navraag bleek dat ze een W40 variant ( bulkolie ) hadden gebruikt, sindsdien zit ik met tikkende klepstoters.
Zelfs na het flushen, nieuw filter en juiste olie gaat het tikken nu niet meer weg.


Dus uit eigen ervaring zeg ik dan ook om een W30 variant volsyntheet te gebruiken.


@Koen:
Je moet wel echt de irridium hebben ivm de motortemperatuur.
Vergeet niet dat de GDI een armmengsel motor is.
Hierdoor is de verbrandingstemperatuur hoger dan een gewone benzine motor.
Verder heeft de irridium bougie door dit verschijnsel een zelfreinigende werking.
Normale bougies overleven het niet, de electrode smelt en ben je al heel snel weer aan de beurt ;)


stan

Is dit tikken van de kleppen schadelijk of alleen maar een naar bijgeluid.
maar je hebt me wel overtuigd en ik zal castrol edge 5w30 gebruiken, en zal eerst de motor spoelen met een daarvoor bestemd middel , suggestie hiervoor.

4Koen63