Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Nieuwe Space Star rijder

Filluar nga Keezx, Maj 24, 2020, 10:24:18 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Keezx

We zijn alweer ruim een half jaar verder en er zijn weer wat dingetjes te melden voor diegene die het interesseert:
Vorige week de 300000 km gepasseerd , overigens denk ik dat hij zelfs 6000 km meer gereden heeft , ik kreeg desgevraagd van de vorige eigenaar een brief van het RDW waar ik dat uit opmaakte, beetje schimmig wel, want wie gaat er een teller 6000 km terug draaien? Snijdt geen hout...doe dan meteen een ton of zo, in ieder geval geeft de RDW aan de kilometerstand "onlogisch"is, maar ik weet dus ongeveer hoeveel er ontbreekt.
Vandaag APK gekeurd en meteen okee, behoudens wat opmerkingen over olielekkage (zweet hier en daar iets, maar IMO bescheiden) en een koplamp die gesteld moest worden.
Dat laatste had een reden: ik heb een paar maanden gereden met (Chinese) H4  LED lampjes en die waren op lichtbeeld niet goed te krijgen en ik heb de halogeen dus weer teruggezet.
De simpele reflector koplampen van een Space Star geven gewoon teveel strooilicht voor een zinnig gebruik van LED lampen, het witte licht is wel leuk voor Sjonnies maar voegt eigenlijk per saldo niks toe.
Na de vorige APK is er pakweg 18000 km gereden en ik heb geen enkele actie of reparatie hoeven te doen, behalve een achterwiel tijdelijk vervangen door een stalen wiel met winterband wegens een bobbel (canvasbreuk) en af en toe een scheutje olie...
Er zijn ook geen duidelijke signalen dat de versnellingsbak het gaat opgeven, dus we kunnen door.
Binnen een week of 2-3 is het weer tijd voor een kleine beurt met olie en filter, 20000 km blijkt een zinnig interval voor deze motor op LPG, het is nog steeds maar lichtbruin.
Verder heb ik wel plannetjes voor LED dagrijverlichting, maar nog niet heel concreet.

Keezx

Wat kleine, maar opmerkelijke perikelen bij onderhoud aan het remsysteem:
Ik had al een maand of 5 , 6 een set (nieuwe, Valeo) remblokken liggen rondom, voor en achter en na inspectie van de voorremmen leek het tijd om deze maar eens te monteren.Ook kwamen er knarsende geluiden van achter, ook dat vroeg om ingrijpen.
Rechtsvoor ging makkelijk, maar linksvoor waren de blokken flink scheef afgesleten, en de oorzaak kwam snel boven water: 1 geleidepen muurvast gerot, zelfs in de bankschroef met een onkruidbrander erop moest ik m'n nederlaag toegeven...geen beweging in te krijgen.
Via Onderdelenlijn een sloperijtje gevonden die voor wel 1 tientje een complete remklauw kon aan leveren (van een 1.3 uit 1999), daarvoor ga ik niet  ergens op de grond liggen (en meer betalen).
Paar dagen gereden met een wat langere bout in de vastzittende pen, zodat de klauw toch kon bewegen en na montage van de "nieuwe" steun is voor alles weer okee.Achter een soortgelijk verhaal, linksachter ging vlotjes, alles leek in goede staat, maar rechtsachter bleek het buitenste blok nog 4 mm te hebben, terwijl het binnenste blok compleet op was, de anti-piepveer schraapte op de rand van de schijf.....
Ook hier een vastzittende geleidepen die het buitenste blok tegenhield, alle remkracht kwam van het binnenste blok...door de korte blokken achter trok het dus niet scheef.
De pen was met veel kruipolie en een zware dop net gangbaar te krijgen en uiteindelijk eruit en uiteindelijk werkt alles weer zonder bijgeluiden zoals het moet.
Het merkwaardige is dat deze auto met zowel voor als achter een vastzittende geleidepen minimaal 3x APK goedgekeurd is, veel invloed op de remwerking was er dus niet.
Moraal van dit verhaal: check altijd de geleidepennen op gangbaarheid bij het inspecteren van remmen...
In ongeveer 20 jaar Peugeot en Citroen rijden (met indentieke Lucas remsystemen) had ik nooit een vastzittende pen gehad, zelfs met 70 kan je wel eens wat leren. 8)

SilverSpacestar

Citim nga: Keezx ne Shtator 15, 2021, 02:23:15 MD
Goede tip voor de bougies, ik heb weinig tot geen ervaring (meer) met bougies e.d.Vergat nog te vermelden dat de koplampen goed opgeknapt zijn met een HBM setje van 10€ https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-koplamp-polijst-set-compleet?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=Cj0KCQjws4aKBhDPARIsAIWH0JUwxzlatEzI3HVBIQJUsFnYG2bW7OU_8bujLNA_bs8AkBAIVDS_fWYaAsxeEALw_wcB


Hallo, nieuw lid hier.
Is dit ook goed te doen voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft?
Ik heb sinds een paar maanden een andere Spacestar, en die koplampen hebben een rare aanslag.

Keezx

#48
Ja, het is een simpel en rechtlijnig (geduld)werkje en IMO goed te doen door voor iemand zonder ervaring....
Ik had ook geen ervaring, maar ben wel een begaafde doehetzelver met een meer dan normaal technisch inzicht.
Met een rare aanslag is er vermoedelijk al eens een poging gedaan om de koplampen op te knappen en is dat niet echt goed gelukt.
Bij het door mij genoemde setje houdt de UV "sealer" het ook niet eeuwig vol, het ziet er bij mij ook niet fraai meer uit, maar voorlopig doe ik er niks aan want overbodig.
ik kan het setje van HBM toch wel aanbevelen, je kan altijd nog nabehandelen met een betere blanke lak, voor 10€ koop je niks beters.

SilverSpacestar

Dank alweer Keezx.
Bedoel je met blanke lak, een speciale? Want die lampen zijn volgens mij van een soort kunststof dacht ik?

Keezx

Er zijn inderdaad speciale lakken voor kunststof koplampen, maar ik heb nog niet uitgezocht welke ik zou willen gaan gebruiken als de tijd daar is...

SilverSpacestar

Citim nga: Keezx ne Qershor 25, 2023, 07:19:28 MD
Er zijn inderdaad speciale lakken voor kunststof koplampen, maar ik heb nog niet uitgezocht welke ik zou willen gaan gebruiken als de tijd daar is...
Nog even een bijvraagje.....  ;D
Met zulke blanke lak zou je daar ook de kap om de lamp weer wat mee kunnen afdichten? Bij een achterlicht heb ik altijd iets vocht aan de binnenkant, kan alleen niet vinden waar het binnenkomt.
Of je is dat toch de beste oplosssing om een andere op een sloop op te sporen?

Keezx

Da's altijd lastig, water in de auto, in dit geval komt het waarschijnlijk van tussen rubber van achterklep en carosserie vandaan en moet je het daar ook bestrijden, door b.v. een ander rubber zonder beschadigingen te halen.
Blanke lak op het achterlicht is IMO ongeschikt als afdichtmiddel, siliconenkit mogelijk wel.
Als je de auto wast, zet de spuit op de spleten van de achterklep, en kijk dan of het ergens nat is geworden.

Nobodie14

Het is eigenlijk niet netjes om 'in te breken' in iemand anders topic.
Dat hoor je in een eigen topic te doen..
Maar omdat Keezx dat kennelijk niet erg vindt, zal ik hier een antwoord geven.

Het zal bij dit type Space Star NOOIT aan een achterlicht 'glas' liggen als er een lekkage is.
Wat Keezx al voorstelt: controleer het rubber van de achterklep op ongeregeldheden.

Wat ook nog zou kunnen is het rubbertje van de stroomdraad doorvoer van het achterlicht.
Achterklep openen, de 2 schroeven van het achterlicht loshalen en het achterlicht eruit trekken.
Dat heeft soms wat overredingskracht nodig..
Controleer het rubbertje van de stroomdraad.
Nu begrijp je ook waarom het nooit aan het 'glas' van het achterlicht kan liggen.


Keezx

#54
Vandaag bougies toch maar gewisseld na 26000 km gedraaid te hebben, bougies (NGK 2756) die dus worden gespecificeerd voor 15000 km.
De massa zag er zwartgeblakerd uit als verbrande olie en de centrale isolator wit/geel, het lijkt er dus op dat deze wat te heet worden bij LPG gebruik.
Ook vertoonde ze alle vier wat websites aangeven als "compression leakage" bruine aanslag op de overgang isolator/metalen behuizing, volgens Bartjens zou dat een teken zijn van thermische slijtage, dus wisselen was wel nodig...
Er was overigens functionel niets te merken van slijtage o.i.d. , de motor loopt af en toe iets onregelmatig stationair, maar het is onduidelijk waar dat aan ligt, ik kan er wel mee leven.

Edit, ik heb wat plaatjes online lopen zoeken en m'n bougies zagen er toch wel behoorlijk goed uit na 26000 zware kilometers op LPG...
Vandaag later op de dag startte hij voor het eerst iets minder vlot dan normaal, morgen maar eens de rubber schachten goed olievrij maken, ik vermoed dat dat de oorzaak was.
Edit 2, hij start weer heel vlot, als vanouds...
Overigens zaten , toen ik de auto kocht er NGK BKR5EK's in en die zagen er na veel kilometers nog iets beter uit, daar was kennelijk toch wel over nagedacht, hoewel deze volgens veel sites ongeschikt zijn voor de 4G18 motor...