Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

spagetti spruitstuk, hoe krijg je die vast? (opgelost)

Filluar nga Brian-czT, Shtator 10, 2021, 04:31:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Brian-czT



Zojuist ben ik enkele uren aan het stoeien geweest om een spagetti spruitstuk te monteren maar het wil nog niet lukken.


heeft iemand hier ervaring mee?
moet de turbo helemaal los gemaakt worden zodat deze samen met het spruitstuk in 1x op het blok gemonteerd kan worden?
zoals verwacht brak een bout van spruitstuk naar de turbo af, deze is na ruim 2 uur uitgeboord maar krijg de bouten van het nieuwe spruitstuk niet vast aan de achterkant van de turbo.




Keezx

Tja, als je er niet bij kan , dan moet je datgene waar je niet bij kan eerst doen, helaas gaat dat vaak zo.

Brian-czT

Heeft niemand ervaring met het uitwisselen van een spruitstuk op een czt?


Entharion

Helaas zelf ook een paar keer mogen doen...


Maar je hoeft de turbo er niet af te halen, als je de bracket van de turbo en die eronder bij de downpipe los maakt van het blok heb je normaliter genoeg speling om het spruitstuk er (van)tussen te halen/zetten.


Wat ik zelf gedaan heb is die voorste stud in de turbo vervangen met een bout, het is een vreemd formaat draad, m10x1.25 geloof ik dus je hebt wel een goede vervanger nodig... Dat maakt het wel 20x makkelijker om het spruitstuk op z'n plek te krijgen omdat die stud daar zo vervelend in de weg zit.


Als het draad in de turbo nu vernield is met het uitboren is het wel een ander verhaal, want onder die turbo krijg je natuurlijk nooit een moer vast, zo is het ook niet ontworpen.
Dan ben je beter af met het tappen van nieuw draad in de turbo en het gebruiken van dikkere bouten met een wat gangbaarder draad. Gebruik bij voorkeur bouten van graad 8.8 of 10.2 staal.

Brian-czT

Hoi Entharion,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De voorste stud heb ik uitgeboord, dit wordt een 8.8 m10 bout-moer.
De bracket van de turbo had ik wel al wat opgelost maar niet helemaal losgehaald, dit ga ik morgen gelijk doen en kijken hoeveel speling er dan is met de turbo.


Nogmaals bedankt en morgen vol goede moed weer verder .

update: wanneer de turbo compleet is verwijderd kan het spruitstuk veel gemakkelijker vast gezet worden :)



Entharion