Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Nieuwe Space Star rijder

Filluar nga Keezx, Maj 24, 2020, 10:24:18 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Keezx

Halo, ik ben Kees , 67 en sinds gisteren Mitsubishi rijder
Ik heb een Space Star 1.6 uit 2002 gekocht als (misschien tijdelijke) vervanger voor m'n oude Peugeot 306 Break Turbodiesel, die ik vorige week in de prak heb gereden.....Nog nooit een Japanner gehad, dus het wordt in meerdere opzichten een nieuwe ervaring.Hij stond in de buurt en kostte me 400€ inclusief een bijna volle tank.....kilometerstand is 245000
APK komt er wel aan en er moet wat onderhoud/ vervanging gepleegd worden, vandaag heb ik tijd om eens precies te kijken wat er aan gedaan moet worden.Hij reed in ieder geval prima op weg van Haarlem naar huis in Uitgeest (NH), dat was alvast een aangename verrassing, het motortje loopt supersmooth en trekt ook goed.Onder motorkap alles zeer clean en je kan overal goed bij zo te zien.
Heb al gezien dat onderdelen goedkoop zijn, ik verwacht dat het voor de APK tientjeswerk wordt.Ik ben een zeer ervaren sleutelaar, maar kom ik ergens niet uit , dan post ik het hier wel....

Nobodie14


Welkom!
Ik rijd zelf sinds 2017 in een Space Star 1.6 automaat uit 2002 en ben er mee blijven rijden.
Het zou eerst een tijdelijke auto zijn totdat ik weer tegen een auto aan zou lopen die meer bij mij past.
Maar de wagen rijdt zo lekker probleemloos (en goedkoop!), dat ik er nog steeds in rond rijd..


Kom maar op met je vragen..

Keezx

Eerste vraag:
Ik moet de gordel rechtsvoor vervangen, er zijn nergens schroeven te zien in de plastic kap, kan ik die er zo aftrekken en waar beginnen?

Nobodie14

De plastic kap zit met klemmetjes vast. Deurrubbers verwijderen en dan los trekken van onderen af.

Keezx

Gordel was makkelijk....was in 20 minuten gepiept.
Vandaag bij de APK geweest en de oogst was eigenlijk best wel bescheiden:-Stadlichtje vervangen.-Stuk remleiding vervangen, vlak voor het achterwiel zit een 10 cm dat er niet jofel uitziet en daar moet dus een nieuwe op van hoofdremcilinder tot achterwiel,Weet iemand of dat standaard Europese nippels zijn of exotisch?-Uitlaat lekt iets op flens van achterdemper naar middenpijp.

Nobodie14


Het is een remsysteem van Lucas.
Kan me niet voorstellen dat daar exotische nippels op zitten.

Keezx

#6
Zo,remleiding is inmiddels vervangen, hoop gemier ergens boven het stuurhuis, maar het is weer gelukt.Het wachten is nu op de nieuwe einddemper, de flens was grotendeels weggerot dus maar meteen een nieuwe erop en dan kan ie deze week goedgekeurd worden.Even iets anders, de bestuurdersstoel is me iets te zacht en mist de verstelbare lendesteun die ik de voorgaande 20 jaar wel had bij Peugeots...Zijn er Space Stars (oude model tot 2005) geleverd met iets steviger stoelen MET lendesteun?
Edit, ik heb even onder die stoel gekeken en zag een paar geknapte staaldraden, dus de zitting kan gefikst worden, maar dan zit ik nog met die lendesteun...

Nobodie14


Mijn Space Star (Comfort uit 2002) heeft verstelbare lendesteun.
Je kunt ook stoelen uit een Carisma en/of Volvo V40 (oude serie van rond 2000) gebruiken.
Die wagens hebben hetzelfde platform.
Achterbank kan ook, maar die is niet 1 op 1 over te zetten.
De voorstoelen zijn (voor zover ik het begrepen heb) wel 1 op 1 over te zetten.

Keezx

Goed om dat te weten, achterbank interesseert me niet zo, maar de bestuurdersstoel moet goed zitten....

Nobodie14


Oeps..
Ik zou zweren dat ik lendesteun verstelling in de stoel van mijn Space Star heb.
Maar dat blijkt niet zo te zijn.
Alleen hoogteverstelling en hoek van de rugleuning.

Keezx

Het lijkt erop dat die er ook niet zijn.....Ik heb inmiddels de verenbodem van een Peugeot stoel eronder gefrot en hij zit nu lekker stevig....en ik nga nu kijken of de hele rugleinig van de Peugeotstoel erop kan.
Aanvragen bij sloperijen leverden niks op , 3x een aanbod voor absurde prijzen en geen antwoord of er een verstelbare lendesteun op zat.No way dat ik voor een ouwe Space Star stoel 75€ ga dokken, dan knutsel ik zelf wel wat in elkaar.
Wist ik meteen weer waarom ik de laatste 10 jaar amper meer op sloperijen kwam.....die prijzen zich uit de markt, nieuwe imitatie is vaak zelfs voordeliger dan oudroest....


Nobodie14

Netjes dat je de bodem eronder hebt gekregen.
Ik herken dat wel van de sloperijen. Voor een trekhaak vroeg men 85 euro. En 75 euro als ik 'm er zelf onderuit schroef.
Een nieuwe kost 93 euro. Daar komt dan nog wel 13 euro voor een electrasetje bij.


Is opvullen van de rugleuning geen optie?
Of alleen het interne gedeelte van de lendensteun uit de Peugeot stoel overzetten?

Keezx

Ik kijk het even aan zo met de stoel en misschien doe ik dat ook wel (opvullen of zoiets)....
De uitlaat is momenteel prioriteit 1
De nieuwe achterdemper zit erop, maar de flens van de middenpijp is zodanig weggerot dat het niet meer blijvend gasdicht is te krijgen, er is te weinig vlees meer over.
Ik had gelukkig al een middenpijp meebesteld (35€) maar daarmee heb ik het probleem dat de de bouten van de flens van de kat ook al een bonk roest zijn (dat hele zaakje zit er al een 10 tot 15 jaar onder lijkt het....), die moet er dus af met de slijptol en de gaten uitboren en dan bouten erin, zo hoop ik de kat nog te redden.
Extra probleem is nog dat ik niet zonder meer de uitlaat geheel weg kan halen om het achter het huis op m'n gemakkie te fixen, maar dat de lambdasonde ook al muurvast zit....
Enfin , alles gaat er vanmiddag af, is het niet goedschiks , dan met "passend geweld", hoop alleen dat ik kat en voorpijp nog kan redden....

Nobodie14


Ik herinner me dat een veer in mijn zitting ook kapot was waardoor ik ook last van mijn rug kreeg.
Die veer heb ik 'gerepareerd' met een kroonsteentje ertussen. Dat houdt nu nog steeds.
Bij de passagiersstoel was een naad losgegaan in de zitting
over een lengte van +- 20 cm
. Daar had ik de bekleding voor los gehaald van het frame en de naad handmatig weer dicht genaaid. Voor een amateur als ik ben, is het goed gelukt en nauwelijks zichtbaar. Zelfs na een gewicht van 110kg+ geeft de naad geen krimp.


Ben benieuwd of het gelukt is met de uitlaat..

Keezx

#14
Ik ben er gisteren niet meer aan toegekomen (lees, geen zin meer, op mijn leeftijd moet je doseren) en ga vandaag er eens onder kijken.
Mocht de katalysator sneuvelen, ik heb al wat lopen zoeken en stuitte op het volgende:
https://uitlaat-winkel.nl/katalysator-mitsubishi-space-1-3-1-6-1998-tot-2004-dg-a-dg1.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google_katalysatoren&gclid=EAIaIQobChMIk8Dv7uiA6gIVkIeyCh0AYgsOEAQYAyABEgJL_PD_BwE
Is dat wat? Gezien de prijs is het een katvervanger, maar deze shop zegt daar niks over..... overigens kwamen de nieuwe dempers ook van dit zaakje en het lijkt bruikbare kwaliteit.
Worden katalysatoren gerecycled en in een nieuwe behuizing gestopt?Ik ben na 22 jaar Peugeot diesels totaal nieuw in het wereldje van de benzinemotoren en kats.....