Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

ASX: LED DRL in mistlamp

Filluar nga Jur, Janar 02, 2012, 03:27:07 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Jur

Op mijn ASX (uit 2011) zit standaard Dagrij verlichting (DRL) in de mistlampen.
Echter zijn dit normale (P13W) gloeilampjes... en geven dus gloeilamp-wit licht.
Ten opzichte van de xenon koplampen, een 'goedkoop' gezicht.
Ik weet dat ze niet tegelijk branden, maar toch zou ik dit liever vervangen willen hebben voor xenon look (LED) lampjes.

Ik heb eens over het www gestruind en kwam zo op diverse fora terecht. O.a. een skoda forum, een Camaro forum etc.
Ook ebay bracht nog niet echt een leuk 'betaalbare' oplossing.. want een setje lampjes is al snel 50 euro, excl verzenden.
Nu vind ik dat om te investeren in mn leaseauto (en dus niet mijn eigen auto) nog best wat geld.

Tot ik vandaag een setje op ebay tegenkwam... : 4 euro 50, incl verzenden vanuit Hong-Kong .. (even zoeken op P13W en ze komen vanzelf naar voren)
Nu zal de kwaliteit misschien niet je van het zijn, maar je koopt 10 setjes voor de prijs van 1 van (waarschijnlijk vrijwel gelijke kwaliteit) de andere aangeboden setjes.

Enige vraagjes die ik heb zijn:

Zijn de DRL lampjes verbonden aan het CAN-bus systeem, oftewel zal ik een foutmelding krijgen als ik de goedkope lampjes (zonder extra weerstand) plaats. Of zal ik een weestand moeten plaatsen (en zo ja, van welke waarde)

Hoe kom ik het makkelijkste bij de lampjes. is dat een kwestie van de hele mistlamp verwijderen, of alleen een paar afdek platen..
Ik heb wel wat mogelijkheden even snel bekeken, maar voor ik alle platen eraf heb, om er achter te komen dat het via de voorkant moet, dacht ik.. ik zal eens even vragen.

Evo driver

Bijna alles gaat via het canbus.  Maar je kan het altijd proberen en idd een weerstaandje er in te zetten in de bedrading.
Je kan er het makkelijkste bij komen om de roosters aan de voorzijde los te halen en dan de lamp er uit te schroeven.

Gr. remco

Jur

Citim nga: Evo driver ne Janar 02, 2012, 04:42:14 MD
Bijna alles gaat via het canbus.  Maar je kan het altijd proberen en idd een weerstaandje er in te zetten in de bedrading.
Je kan er het makkelijkste bij komen om de roosters aan de voorzijde los te halen en dan de lamp er uit te schroeven.

Gr. remco

Dan gaan we binnenkort eens op een kleedje voor de auto zitten :-p als de lampjes binnen zijn. Ik merk gauw genoeg of er een waarschuwing komt ja of nee .. en inderdaad een weerstand ertussen  het zijn (volgens mij) geen zware lampen voor wat betreft het vermogen, dus de weerstand tot 15 of 25W moet voldoende zijn.. (P13W staat volgens mij voor 13Watt .. maar kan er naast zitten) ... maar goed eerst maar eens kijken..

Eagle1982

Ik zou de wattages niet bij elkaar op gaan tellen op zo op 1 weerstand uit te komen.
De linker en rechter unit hebben gescheiden adressen op het canbussysteem.


Mocht het niet middels canbus gaan dan nog is het niet aan te raden om ze gezamenlijk op 1 weerstand te zetten.
Dit heeft te maken met het vermogen dat de weerstand moet dissiperen (om moet zetten in warmte).
Gewoon elke unit een eigen weerstand geven en niet gaan bezuinigen op een weerstandje.


Het bereken van de weerstand is relatief  eenvoudig.
Je neemt het huidige vermogen (bijvoorbeeld 13 Watt)
Je nieuwe lampjes zijn bijv. 6 Watt
Je moet dan het tekort aan vermogen gaan compenseren en levert een weerstand op van 7 Watt. 13-6=7
Al lijkt het mij niet zo dat het systeem begint te mekkeren als je er een 5 Watt weerstand in doet.
De weerstand zal om en nabij de 10 Ohm liggen.

Gebruik trouwens wel draadgewonden weerstanden.


P13W is volgens mij gewoon de aansluiting.
Het zou zo kunnen zijn dat de gloeilamp uitvoering 13 Watt is, maar ook de LED uitvoeringen worden P13W genoemd, alleen liggen de Wattages behoorlijk uit elkaar in de LED uitvoeringen.






Jur

Mij was bekend dat LED lampen minder vemogen trokken. Ook ben ik wel een beetje op de hoogte van hoe het CANbus systeem werkt,
Er komt sowieso 1 weerstand per lamp, als ik ze nodig heb.

Op ASXownersclub heb ik vernomen dat in bijv de engelse ASX-en met DRL, deze vaak is uitgeschakeld, puur door een zekering te trekken. Nu kan het zijn dat hiermee de stuur module wordt gezekerd, maar als daadwerkelijk de lampen worden gezekerd via deze zekering, zal de ASX de DRL lampen niet via het CANbus systeem hebben lopen (anders hebben al deze engelsen een foutmelding dat hun DRL lampen kapot zijn.) Maar goed, hier gaan we vanzelf achter komen.

Als ik weerstanden nodig heb..worden deze parallel geschakeld, je wilt namelijk dat de lamp nog steeds 12V/13,8V krijgt, maar er wel stroom vloeit (want daar werkt een Canbus systeem op) Er moet dus vermogen worden verbruikt )-:  (denk je minder energie te gaan gebruiken met LED lampen)

De totale weerstand van de LED lamp en de parallel geschakelde weerstand zal dus een gelijke weerstand moeten krijgen aan die van de orginele lamp.

Als ik een aanname doe dat de orginele gloeilamp waar inderdaad de voet de P13W naam heeft mee gekregen een 13W verbruikt (hij is immers niet zo fel als een standaard H4 lamp (55W verbruik), en net iets minder licht opbrengst heeft als bijv je achterlichten (21W verbruik) 

P = U x I  13W = 13,8V X I  .. dan is I  +/- 1A

en U = I x R   

13,8V = 1A x R, dan is R 13,8 Ohm

Deze 13,8 Ohm is dus de totale weerstand. (Rt)   Rt =  (R1 X R2) / (R1 + R2)

We zullen dus de 'weerstand' van de led verlichting moeten weten, om de Load weerstand te kunnen berekenen.  Nu is het meten van weerstand van LED verlichting wat lastig... dus wordt het berekeken (en stroom meten)  ...

Ach .. hebben we wat te doen :-p



[

Eagle1982

Okay, je bent dus zelf ook wel handig met de wet van Ohm  :D


Ik denk ik gooi de formules en berekeningen er niet uit, dan was ik namelijk ook nauwkeuriger geweest en niet globaal.
Maar je bent zalf al aan het rekenen geslagen zag ik.


Nou ja, dan maar even afwachten tot de lampen er zijn en dan maar indien nodig meten en aanpassen.


Succes ermee in ieder geval




diesel38

hier kan je ook leds bestellen die plug en play zijn.je moet nog juist een weerstand van 10 ohm plaatsen.die weerstand kan je daar ook bestellen .de lampjes passen in de houder. hiernaast sta de link .Led4ucar.nl.ik denk eraan om deze te bestellen.het art nummer is P13W-18SMD.

jdoolaard

geachte diesel 38
de lamp p13w-18smd heeft volgens mij een rechte fitting en de lamp die in de asx zit heeft een
rechthoekige fitting ik weet niet of hij dan wel past.
met vr gr jan doolaard.

jdoolaard

geachte led geinteresseerden,
ik heb in mijn asx in de nummerbord verlichting en in de kofferbakverlichting gewone led gezet
zonder canbus zitten er al een halfjaar in en geen waarschuwing op het dashboard,ra ra hoe kan dat.
met vr gr jan doolaard.

Evo driver

Niet alle verlichting is canbus geschakeld !

Eagle1982

Inderdaad wat Remco al aangeeft.
Verlichting wat verder geen andere functies heeft en/of geen verplichtte verlichting is loopt niet via de canbus.
Kofferbak verlichting bijvoorbeeld is veel goedkoper te schakelen door rechtstreeks vanaf de kofferbak de massa te onderbreken op het lampje, verder heeft het toch geen zin, het hoeft niet na te branden en/of te dimmen.
Het is gewoon aan of uit en behoeft geen terugkoppeling.


De kentekenplaat verlichting kan rechtstreeks afgetakt zijn van de achterlichtunit en zal daarom waarschijnlijk geen melding geven.




jdoolaard

beste remco,
is het jouw bekend wat wel of geen canbus is bij de asx.
groetjes jan doolaard.

Jur

De Led lampen zijn binnen en zitten er al in ook

GEEN canbus waarschuwing tot op heden, en ook geen weerstand geplaatst.

Ik heb ze niet via LED4ucar.nl besteld (€42,50 een set) maar via ebay bij een van onderstaande verkopers.

myworld.ebay.co.uk/elvazone
myworld.ebay.co.uk/yuniquee
myworld.ebay.nl/lxdstation

Ze komen dan wel uit Hong Kong en je moet er een dikke week op wachten, maar tegen een aantrekkelijke prijs (€1,20 + €3,20 verzendkosten .. per set).

Kwalitatief geloof ik best dat er verschil zit tussen diverse lampen, maar ze worden vaak in exact dezelfde fabriek gemaakt, alleen zonder doosje, logo o.i.d. geleverd.

Gauw de mislamp unit uitgebouwd, simpel door deze eruit te wippen, beetje friemelen en naar voren trekken.

Daarna 3 schroefjes losgehaald.. en de 2 stekker losgeklikt.
DRL bolletje eruit gedraaid (die ook gewoon recht is) .. en hup LED erin.. en .... niet passen...  *^%&%*$%*

Wat blijkt nu, afmeting van alle plastic delen van de ledlamp zien er gelijk uit.. maar het printplaatje wat aan de basis van de lamp zit is net een halve mm groter dan het plastic.. en die past niet door de opening heen.

Men pakt de dremel en dremelt dit printplaatje kleiner (dan het plastic) .. en nog eens passen .. en ... hij gaat er alweer verder in.. Maar nog net niet soepel genoeg. Het gat van de lamphouder heeft aan 2 kanten een bobbeltje zitten.. ook die even wegdremelen (op zn kop, dan komt het minste stof erin ..
Van de buitenkant is dit niet te zien, en de lamp past.

En .. passen.

Mooi aansluiten en .. branden, geen melding op het dashboard.
Maar.. de stekker zit niet 100% .. de vergrendeling zit exact op dezelfde plek als orgineel, maar de stekker aansluiting binnenin de led lamp is IETS anders (pootjes staan hoger) waardoor de stekker er niet verder overheen gaat..

Oplossing: Tier-wrap door de lamphouden en tussen de 2 draden van de stekker door, zo deze kan er niet meer vanaf vallen.

lamp weer terugbouwen en kap eroverheen.Herhalen aan de andere kant.

Tijd: 30 minuten
Gereedschap: Dremel met schuur huls / slijpsteentje, platte schroevendraaien, kruiskop schroevendraaier, 2x tie-wrap
Kennis/kundeniveau: 3 (op een schaal van 1 t/m 5) dit omdat je moet dremelen.. anders had het een 2 geweest.

uitgebreidere guide volgt nog (foto's nog even bewerken enzo)

Het resultaat.. mooi helder-wit licht

jdoolaard

gefeliciteerd jur,
welke lampen hebt je gewisseld de dagrijlamp en ook de mistlamp?
groetjes jan doolaard.

Jur

Citim nga: jdoolaard ne Janar 11, 2012, 03:59:50 MD
gefeliciteerd jur,
welke lampen hebt je gewisseld de dagrijlamp en ook de mistlamp?
groetjes jan doolaard.

Alleen de DRL bolletjes (P13W)