Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

How to: ECU resetten/inleren

Filluar nga Super Top, Janar 04, 2014, 06:42:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Super Top

Een vraag die heel veel gesteld wordt op fora:

"Hoe moet ik mijn ECU resetten."

Wanneer is het raadzaam om de ECU te resetten?

- Wanneer de motor niet lekker loopt, maar er geen foutcodes vermeldt worden.
- Wanneer de accu los geweest of vervangen is.
- Wanneer bijvoorbeeld een open luchtfilter is geplaatst en de motor hier niet goed op reageert.
- Om bekende foutcodes te wissen om te controleren of ze terug komen.

Ik heb even een stappenplan gemaakt om zelf je ECU te resetten en weer basis in te leren.
Doe dit bij voorkeur met warme motor.

Stap 1:
Haal de minpool van de accu los, en laat deze gedurende 30 minuten los liggen.

Stap 2:
Houd de minkabel even tegen de pluskabel om er zeker van te zijn dat alle condensatoren leeg gelopen zijn. (dus niet de accupolen kortsluiten)
(Wanneer er een condensator en/of 2e accu voor de audio aanwezig is, dienen deze eerst te worden ontkoppelt)

Stap 3:
Sluit de minkabel weer aan op de accu (doe dit ook met de eventuele condensator en/of 2e accu.
(toevoeging Evodriver: in geval van electronische gasklep (bij GDI), eerst gasklep reinigen voor opnieuw inleren.)

Stap 4:
Start nu de motor zonder gas te geven en verbruikers als airco, verlichting, radio etc... uit schakelen.
Laat nu de motor ca. 10 min lopen.

Stap 5:
Zet de motor uit en start de motor opnieuw.

De ECU is nu opnieuw ingeleerd en evt. storingscodes zijn gewist.


Deze how to is gemaakt door Eagle1982
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top


Het kan trouwens en vooral bij de GDI motoren ook wel helpen om na het kwartier te laten draaien de auto nog even te laten draaien met de airco aan en de temp op max koud. Anders heb je kans dat als je pomp in slaat en je moet remmen voor een stoplicht dat hij alsnog afslaat maar eigenlijk is het voor alle mitsu's.
Alleen de GDI motoren reageren daar sneller op.


Aanvulling door Evo Driver
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Eagle1982


Ariekramp

#3
Stap 2 niet de polen kortsluiten... Je bedoeld
De losse minkabel even tegen de pluspool te houden? Misschien een blonde vraag

Super Top

Ja inderdaad de losse minkabel. Of beide losse kabels.

Nooit doen als beide kabels zijn aangesloten.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Willem.deboer

Ik gebruik Torque op mijn smartphone met een Bluetooth ODBII module in het diagnose stopcontact. Daarmee kan je ook het storingsgeheugen wissen. Kan je daar ook de boel mee resetten?