Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Carisma met stationair problemen, gasklephuis al gereinigd... wat nu?

Filluar nga unreal4u, Qershor 30, 2017, 12:15:42 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

unreal4u

Hallo iedereen, nieuw hier en per direct een probleem hahahah:

Ik heb sinds kort een Carisma uit 1999 (yep, de 1.8 GDI) aangeschaft en per direct het gasklephuis schoongemaakt, tijdens de aankoop had ie al wat problemen met stationair draaien, maar gelukkig had ik al het e.e.a uitgezocht en wist dat dit een bekend probleem was, het is gewoon een motor die een beetje extra onderhoud nodig heeft.

Hij had het typische symptoom: bij stationair draaien sloeg hij af. Ik heb 'm een beetje gepoetst (zonder te demonteren), ECU opnieuw in laten leren en sindsdien slaat hij meestal niet meer af, wel bijna, maar net niet. Dus ben ik verder gegaan en het gasklephuis gedemonteerd en goed schoongemaakt.

Ik heb deze foto gemaakt tijdens het schoonmaken, het hele gasklephuis had een dikke laag zwarte spul:


Na het goed schoonmaken, heb ik ECU weer opnieuw laten inleren, en hier begint mijn probleem: bij de eerste start na het losmaken van de accu, schieten de rpm omhoog naar 2000 rpm en blijft daar voor de gehele 10+ minuten. Zet ik 'm uit en start ik 'm opnieuw met verbruikers, begint ie te schommelen tussen de 200 en 1200 rpm. (als hij bijna uit slaat, schieten de rpm voor een momentje omhoog om vervolgens weer richting de 200 rpm te gaan).

Ik vermoed dus dat ik niet goed de ECU heb gereset. Ik heb natuurlijk de erg goede handleiding op deze site gevolgd en ik heb zelfs de radio eruit gehaald om te kijken of dat het probleem was (de handleiding zegt iets over een tweede accu in de radio en het leek me vreemd dat de radio wel meteen de horloge goed zette, dus voor de zekerheid maar even eruit gehaald tijdens resetten en inleren).

De procedure geeft altijd hetzelfde resultaat, het verschilt nooit. Het eerste inleer proces (gewoon effe schoonmaken zonder te demonteren) ging namelijk heel wat anders: de rpm's schommelden tussen de 400 en 2000rpm, en pas na 7 of 8 minuten kreeg ik een redelijk nominale 1000rpm.
Wat me ook opvalt is dat, als de motor koud is, de rpm's altijd hoog zijn bij stationair draaien, dus rond de 1500rpm, maar als ie eenmaal opgewarmd is, begint ie te schommelen tussen de 100 en 1200rpm, maar dit kan natuurlijk liggen aan dat de ECU niet goed ingeleerd is. (?)

Mijn vragen hierbij zijn:

1) Doe ik iets verkeerd bij het resetten/inleren? Ik volg de volledige procedure: 30min accu los, voor het hersluiten lampen aan proberen te doen én even kortsluiten (beide kabels natuurlijk niet aan accu verbonden), 10 min aan zonder verbruikers, motor uit, 20 sec. wachten, weer aan met verbruikers, vervolgens even rondje rijden.

2) Ik heb veel gelezen over IAC valve schoonmaken, maar ik heb uiteindelijk maar op de bovenstaande foto goed schoongemaakt en verder niet veel meer gedemonteerd. Moet ik wat grondiger zijn tijdens het reinigen? Ik zag namelijk nergens extra gaatjes voor de bypass, dus ik twijfel of deze auto nou een IAC valve heeft of dat ie 'm misschien op een andere plek heeft. Luchtfilter is trouwens vrij nieuw en de auto geeft verder geen motorstoringen (nog niet gekeken met computer trouwens).

3) Zouden deze symptomen een probleem tonen met de bougies? Ik heb hier nog niet naar gekeken. De auto heeft nu 115k op de teller (NAP) en voor zover ik weet moeten die vervangen worden bij 90k. Tijdens die beurt is wel distributieriem vervangen, dus ik vermoed dat de bougies ook meteen zijn meegenomen, maar ik kon er niks over vinden in de papieren.

4) Dan heb ik nog een ander probleem, en dat is dat ie soms als ik gas geef in zn tweede of derde een beetje aarzelt, alsof ik net echt een zeer sterke tegenwind heb of zo. Zou dit een indicatie kunnen zijn van een vervuilde benzinefilter of opnieuw verkeerd inleren van ECU? Het gebeurd lang niet altijd, ik heb de condities nog niet op een consistente manier kunnen reproduceren. Moet wel even bijzeggen: verder loopt de auto echt als een zonnetje: reageert goed met 80km/u in zn vijfde en het is echt een super stille motor: het is me een keer gebeurd dat ik 'm in zn derde had met 60km/u en je hoort het gewoon niet, behalve als je naar de toeren kijkt. Ik tank 98 (woon bij de grens met België, dus kost me hetzelfde als 95 in Nederland tanken :) )

5) Hoeveel kost het ongeveer om de computer bij een mitsubishi dealer uit te lezen? Ben er wel benieuwd naar.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal (best lang, sorry!). Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk details bij te zetten en ik heb ook mijn best proberen te doen met het zoeken in ditzelfde (en andere) forums, maar als jullie nog vragen hebben, zal ik die zo best mogelijk proberen te antwoorden!

Bedankt!


PD: Hierbij het verplichte fototje van de auto :D




EnnoE34

Mooie wagen, maar weet je zeker dat alle roet aanslag ook echt weg is?


Het beste kun je in mijn beleving bij deze auto's zorgen dat je hele inlaattraject gereinigd is. Ook zit er onder je spruitstuk een klep welke regelt of ie op lambda =1 of veel armer draait. Deze klep is eigenlijk alleen te reinigen als je het inlaattraject verwijderd hebt.


Deze zit in de meeste gevalle ook vol met zwarte rommel.

Koekjestrommel

Je kan beste klephuis helemaal loshalen, alles ff keer schoonmaken nieuwe pakking ertussen en de klep zelf er ook uit halen en met locktite terugzetten.

Je kan ook je TPS (throttle position sensor) eens nakijken. Is vaak een oorzaak.

unreal4u

@Koekjestrommel: Ah dat zal 'm dan zijn :)

Wat er achter het gasklephuis stond was idd ook helemaal zwart, ik heb schoongemaakt wat ik kon, maar van binnen moet is ie idd nog erg vies.

Ik ben niet echt goed bekend met namen en locaties, maar ik neem aan dat je op de volgende foto nr. 19 bedoelt, dus het onderdeel wat meteen na het gasklephuis komt?



(Let op! Dit is gewoon een foto die ik van internet gehaald heb, het is niet precies dezelfde motor, maar het gaat me meer om de locatie van het onderdeel).

@Carisma MSX: Het roet van het gasklephuis heb ik idd helemaal verwijderd, de foto van boven heb ik genomen omdat ik juist even wou kijken tijdens het reinigen waar ik nog moest poetsen, de foto is namelijk ondersteboven genomen xD

@Marcuz77: Bedankt! Het was wel wat zoeken hoor!

Prometheus

Bij de GDI's zit er niets anders op dan het gehele inlaatspruitstuk (19) te demonteren en grondig te reinigen. De prut komt er bij deze types met bakken uit.

unreal4u

Nou, dan zal het wel moeten :)


Dit weekend helaas geen tijd, dus zal wel volgend worden :)


Groeten.

EnnoE34


unreal4u

Vandaag aan de slag gegaan... en ik kon 'm echt niet eruit krijgen :(


Uiteindelijk maar weer in elkaar gezet voordat ik vergeet hoe het moet hahaha


Ik heb gelukkig wel heel wat foto's genomen dus ik zal mijn best proberen om mijn probleem uit te leggen: ik denk dat ik alleen maar nog 2 boutjes er uit moest halen maar hoe... is maar de vraag.


Ik heb alles eruit gehaald wat ik kon doen, tot dit punt:





Alle schroeven aan de bovenkant waren er al uit, en ik heb ook 2 14mm schroeven uit de achterkant gehaald vanuit onder de motor. (Vanuit de bovenkant was het niet te doen)


Ik denk dat ik alleen maar een paar 10/12mm schroevjes moest doen, namelijk deze aan de linker kant (de rechter is die van 14mm). De locatie van deze 2 bouten is recht onder de inlaat van het inlaatspruitstuk:





Maar het enige probleem was dat ik totaal geen plek had om goede druk op de doppenset te zetten om deze moeren eruit te kunnen krijgen. Ik denk dat ik mss wat betere kans heb met zo'n type:





Maar die heb ik helaas niet (ben ook maar pas aan het beginnen in de auto-wereld!)


Dus mijn vraag is... zijn mijn vermoeden terecht? Of is er een betere manier om dit te doen?



Ik heb wel alles schoongemaakt wat ik kon schoonmaken, dit ziet mijn gasklephuis er nu uit:





Hier en daar nog wat kleine stukjes, maar zou geen invloed moeten hebben.


Dit is alles wat ik vandaag er uit heb kunnen halen:



Maar zo ziet de binnenkant van inlaatspruitstuk er nog uit:


Groeten.

EnnoE34

Iets staat me bij dat ik alles gedaan heb met een ring/ ratel sleutel.

Koekjestrommel

steeksleutel inderdaad heb je vaak meer ruimte. of het geheel losmaken indien nodig haha.
Binnenkant ziet er niet heel best uit. wellicht inlaat eraf halen nieuwe pakking etc bestellen en goed schoonmaken?

Gasklephuis kan ook schoner, zeker nu je het eraf hebt.
Mijne toen ook gedaan zag er zo uit.



unreal4u

Het duurde lang, maar uiteindelijk er aan toe gekomen om inlaatspruitstuk eraf te halen, en meteen ook olie gedaan (heb 5W30 erin gegooid per advies van ditzelfde forum), oliefilter en winterbanden. Luchtfilter was nog schoon, dus die gaat wss met de volgende oliebeurt mee.

Ik heb de auto met 114k kms gekocht, zit inmiddels op 122.400kms (Olie moest op 122k vervangen worden). Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk heb ik dus met een maatje van me gedaan, met heel wat oven reiniger (3x vol spuiten, 20 minuten in laten werken, dan water) + hogedrukreiniger, ik heb een klein video-tje van het proces gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=fmj_t8q3aRI

Resultaat? Nou, een prima idle:

https://www.youtube.com/watch?v=4ejWtU3Tgk0

Hij slaat niet meer af en draait goed. Het enige probleem dat ik had is dat ie oververhit raakte: probleem was lucht in het koelingssysteem (het is toch wel fijn is als er geen druppels koelvloeistof op je vallen als je onder de auto ligt). We hebben natuurlijk wel gewoon reservoir volgemaakt maar niet ontlucht, dus vandaag anderhalve liter koelvloeistof bijgevuld en alle lucht eruit gehaald: hij werkt weer als een trein :)

Groeten.

EnnoE34

Toch wel mooie techniek. Je hebt dus nog een gaskabel verse gasklephuis. Wat is je verbruik nu ? Wel erg laag stationair toerental....maar das een GDI dingetje. Welke benzine tank je? Hogere octaan = lager verbruik. Motoren zijn eigenlijk bedoeld voor octaan 100.

unreal4u

Dank je :)

Verbruik weet ik nog niet, ik heb de klus gisteren gedaan, dus ik heb nog maar 48km gereden. Toen de klus klaar was heb ik wel meteen getankt, juist omdat ik het idd wil vergelijken.
Ik tank normaal 98 (woon dichtbij de grens met België, dus het is goedkoper om daar 98 te tanken dan 95 hier in NL). Pas over een week of twee zal ik dus weten of ik minder verbruik of niet.

Gewoon omdat ik statistieken leuk vind, de laatste 5 tanks heb ik gemeten (alles in kms per lt):
15,3 = Ik zie dat ik 400kms gereden heb in 3 dagen, dus dat moet veel snelweg geweest zijn, kan gezien worden als afzonderlijk gebruik
12,8 = normaal gebruik
12 = idem
13,9 = idem
12,9 = idem

Alles met 98, we zullen dus zien. Ik moet wel toevoegen dat ik ook banden heb gewisseld, dus helemaal eerlijk zal de vergelijking niet zijn: de winterbanden zijn wat smaller, dus dat zal ook wel schelen qua verbruik (minder wrijving met wegdek).

Het lage stationair viel me ook op, het grappige is dat ie bij een stoplicht van 1000 langzaam zakt naar ... 100(?). Eenmaal bij 100 blijft ie nu wel stabiel, voorheen begon ie te schommelen totdat ie op een gegeven moment gewoon afsloeg, erg irritant vooral omdat ie dat ook doet als je de koppeling ingedrukt hebt (Denk bv aan achteruit rijden met een aanhangwagen).

Groeten.

Tonnetje