Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Spacey, mijn Space Star uit 2002

Filluar nga Nobodie14, Maj 09, 2017, 08:40:57 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 5 Vizitore po shikojne kete teme.

Nobodie14

Totaal onverwacht had ik in februari 2017 een Mitsubishi Space Star 1.6 inclusief automatische versnellingsbak uit 2002 aangekocht met 160.000 op de teller nadat de automatische versnellingsbak van mijn Chevrolet Nubira Station het weer eens begeven had.
Voor de prijs van een 2e hands bak, kon ik de Space Star aanschaffen..

Het was mijn bedoeling om er enkele maanden mee te gaan rijden zodat ik wat tijd had om een auto te zoeken die meer aan mijn criteria zou voldoen.
In de aankoop had ik onderhandeld dat alle achterstallig onderhoud (o.a. distributiesnaar) volgens het boekje weg gewerkt zou worden.

Ik ben de wagen echter steeds meer gaan waarderen??!!
Daar was ik zelf het meest verbaasd over omdat de wagen niet bij mij 'past'.
Veel te klein, nog geen 100 pk, geen LPG installatie, mist erg veel accessoires (o.a. cruise control, stuurwielbediening, climate control, Xenon, lichtmetalen velgen etc.), erg veel kleine schades rondom, verkeerde kleur, erg zwaar voor de grootte van de auto, dingen die niet werkten (o.a. afstandsbediening, achteruitrijlamp, achterruitverwarming, raamschakelaars kapot, doffe koplampen, hoop lampjes die niet werkten etc.)..
En toch..


Marcuz77

Je gaat toch niet vertellen dat je bent gevallen voor de auto?
Dingen die niet werken en ontbreken(simpele dingen) kan je misschien op een van de vele japanse slopen vinden  en techniek, daar ben je hier voor toch?
Hoop dat je nog vele veilige kilometers in je "vreemde eend" hebt



Nobodie14

#2
Ehh..
Ja, de wagen beviel me zo goed (na ruim 1500 km op benzine gereden te hebben) dat ik besloten had deze wat langer te houden..

Het is absoluut geen show auto.
Daar is de auto in de basis niet goed genoeg voor.
Teveel deukjes, krassen, slechte carrosserie reparaties, slecht passende delen (linker achterdeur, achterklep).
Maar binnen dat geheel kan de wagen er op 5 meter afstand wel goed uit zien.

Het belangrijkste dat er gedaan moest worden is een LPG G3 installatie erin laten monteren.
Ik rijd op jaarbasis ongeveer 25.000 km en zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik dat niet had laten doen.
Ik heb nu 8.000 km op LPG gereden en de wagen rijd uitzonderlijk goed op de Vogels VGI G3 installatie.
En heb daarmee grofweg 600 euro aan brandstofkosten bespaard.
De investering van 1.450 euro is het zeker waard.

Lange afstanden rijden is (voor mij) niet prettig met de auto.
Ik krijg kramp in mijn been door de ongelukkige plaatsing van het gaspedaal / hoogte van de stoel / afstand naar het stuurwiel.
En pijn in mijn schouder door het gemis van een armsteun.
Dus ook maar een armsteun (een goede!) gemonteerd en een John Gold cruise control ingebouwd (via marktplaats voor 30 euro).

Navigatie deed ik de eerste weken met een CarTrek 600 met TMC en iGO Primo erop, maar dat is geen gezicht met al die losse draden in de cabine.
Inbouwen in een luchtrooster (had ik in een Fiat Marea SW gedaan) ging ook niet. Het gat is te klein.
Dus een Erisin 2DIN (die ik had liggen van de Chevrolet Nubira SW) ingebouwd. HVAC naar boven verplaatst, Erisin 2DIN eronder.
Dat werkt een stuk beter, maar het geluid...
Nog net acceptabel met de standaard speakertjes..
Ik had gelezen dat er 13cm speakers in moesten, dus een Pioneer compo setje aangeschaft.
Die pasten echter niet: te klein..
Gelukkig had ik nog een 6,7 inch setje van Focal liggen. Met wat hobbywerk pasten de midwoofers daarvan wel. Sound deadening in de portieren, tweeters in de buitenspiegeldriehoekjes van de deuren en een Boss subwoofer onder mijn stoel.
Ik wilde geen subwoofer bekisting in de toch al kleine achterbak..
Het is nu een goed geluid geworden.
Het kan absoluut nog beter, maar ik wil niet weer duizenden euro's erin steken.

Alle kleine irritaties van dingen die niet werkten zijn ook weg gewerkt. Kapotte lampjes, kapotte schakelaars, niet werkende afstandsbediening, losse kabels, stekkertjes etc.
De achterruitverwarming werkte ook niet: de kabelaansluitingen op het raam waren afgebroken en knullig 'gerepareerd' met soldeer en een of andere kit.
Met Wire Glue nu wel goed gerepareerd.

Ook maar een parkeerhulp (Action 22 euro), achteruitrijcamera (8 euro China) en DRL ingebouwd (Action 7 euro) in de mistlampkappen.
Dat laatste is het enige dat ik als probeersel wilde doen.
Het is absoluut onnodig, maar het staat gewoon leuk.
En voor dat bedrag (+ een relais uit China voor 3 euro) is het wel te doen.
Het bevalt me zo goed dat ik ze een keer ga vervangen door een setje DRL met CREE LED erin..
Die zijn feller dan dit setje met LED.

De extra belasting van de LPG tank was teveel voor de achterveren: gebroken.
Deze zijn vervangen door nieuwe Monroe veren + schokdempers (140 euro bij elkaar, laten monteren was duurder..).
Ook die rammel weg gewerkt..

Nobodie14

De Space Star wordt een oven met de zon erop. Daarom de achterramen en het raam van de achterklep geblindeerd met raamfolie van de Action (2,99).
Het krimpen van de raamfolie op het raam van de achterklep verliep niet helemaal volgens plan: de verfbrander kwam tegen mijn onderarm.
Gewoon stom van me. Even niet goed opgelet.
Daardoor zit de folie rechts op het achterraam niet helemaal goed: ik kreeg teveel last van die brandwond.
De wagen is echter een 5 meter auto en op die afstand is het niet zichtbaar.
De raamfolie doet zijn werk op deze manier ook goed.
Ik ga het dan ook niet overnieuw doen.
Zolang ik de achterkant richting de zon kan parkeren, scheelt het enorm in de warmte in de auto bij het instappen.

De LPG tank is iets hoger dan het reservewiel waardoor de vloerplaat niet lekker lag.
Om de vloerplaat iets meer te stabiliseren, had ik blokjes eronder geplaatst.
Maar het zat me toch niet lekker.
Ik heb nu een vloermat van automatten (overgehouden van de Fiat) gemaakt die direct op de tank en de ruimte erom heen ligt. Dat ziet er veel beter uit!
Bijkomend voordeel is dat het geluidsisolerend werkt.

Ik wilde geen geld uitgeven aan lichtmetalen velgen, maar kon het toch niet laten om een setje Mitsubishi Space Star Advance velgen met redelijk goede Goodyear banden over te nemen voor een ERG leuke prijs.
De velgen zagen er niet uit.
Maar na 2 uur eraan werken met Dasty ontvetter, Halfords velgreiniger (die had ik nog liggen) en een spuitbus grijze Hammerrite (had ik nog liggen en de kleur komt HEEL dicht in de buurt van de velgen) voor de beschadigde naafkapjes, zien de velgen er weer goed uit.
Alleen de standaard moeren zien er niet uit op deze velgen.
De wagen ziet er nu ietwat sportiever uit met deze velgen eronder.
Een ander pluspunt is dat het 'zingen' (alsof er een wiellager stuk is) van een gecupte Michelin band op een van de oude velgen weg is.
Dat geluid irriteerde me al de hele tijd.
Deze lichtmetalen velgen met banden waren goedkoper dan 2x tweedehands banden met montage en balanceren.
Ik ben nog bezig om chrome 21mm M12 x 1.5 wielmoeren voor een erg leuke prijs op de kop te tikken.

Er blijven nog een maar een paar dingen over die ik wil gaan doen. BIG3 massa aansluitingen, LED string die de voetenruimte verlicht als de deuren open gaan en gaas achter de grill ivm steenslag. Ik zit niet te wachten op een lekkende condensor door steenslag.

Willyv

Ik vind de Nederlanders nog steeds een raar volkje, leuke mensen en vriendelijk al wat je wil. maar aan een auto van 15j zoveel uitgeven?
Maar ook raar kan prettig zijn he.
Denk nu niet dat ik jullie laag inschat in tegendeel.

Heel veel plezier nog met je Mitsubishi.

Nobodie14

Het zou inderdaad goedkoper zijn geweest als ik een auto met automaat en LPG G3 gekocht had.
Maar die zijn heel dun bezaaid als je niet in het duurdere segment (boven 4.000 euro) wilt zitten.
En als er al een auto is, dan staat de kilometerstand al rond de 250.000 km of is het een hele zware auto die duur in onderhoud is.
Dat betekent vaak problemen met de automaat, met de LPG installatie (injectoren / katalysator / Lambda sondes etc.), met de cylinderkop en meestal slechte staat van onderhoud bij aankoop.
Met uitzondering van de LPG installatie en de veren/schokbrekers, heb ik alles zelf gedaan met onderdelen die ik nog over had van vorige auto's of onderdelen die ik HEEL goedkoop nieuw of 2e hands kon kopen of gratis gekregen heb.
Daardoor ben ik momenteel in totaal nog geen 4.000 euro kwijt aan een auto die technisch nagenoeg aan mijn wensen voldoet.
Het enige dat ik nog steeds echt mis zijn de stuurwielbediening voor het video/audio gedeelte, de climate control en de lederen bekleding.
Maar daar ga ik echt niet aan beginnen..

De wagen heeft de airco servicebeurt gehad.
Deze keer een koopje: geen droger/filter of condensor nodig.
Bij mijn laatste 2 auto's moesten die ook vervangen worden wegens lekkage van de condensor.
En dan hangt er een heel ander prijskaartje aan.

Intussen ruim 11.000 km met de auto afgelegd waarbij de laatste 1.500 km met de LMV met Goodyear EfficientGrip banden.
Wat zijn die stil!
En het lijkt erop dat het verbruik iets beter is door de banden.
De boardcomputer geeft rond de 6,0 liter/100km aan, in het echt is het 1:12,3 op LPG.
Daar ben ik zeker wel tevreden over.
Met de oude banden zat ik rond de 1:11,7 in het echt.

De paravan was aardig gebleekt door de jaren heen.
Ik heb allerlei spuitbussen liggen om kunststof weer op kleur te krijgen, maar dat werkte allemaal niet zo goed als ik zou willen.
Zelfs die van Meguiars was niet geweldig.
Om de een of andere reden had ik 3 spuitbussen W5 Synthetic Material Care liggen.
Ik had meerdere positieve geluiden gehoord/gelezen op detailing forums.
Dus heb ik die maar eens geprobeerd.
Na de eerste keer was ik al verbaasd over het effect.
Ik heb het nu meerdere keren aangebracht op alle zwarte kunststof delen totdat het kunststof het niet meer opnam. En ben tevreden over het resultaat.
Kijken hoe het zich na enkele weken houdt.

De wagen ziet er aan de voorkant toch wel gedateerd uit.
En dat is het model uiteraard ook.
Maar met de DRL in de mistlampkappen ziet het er toch ietsjes moderner uit.
Om dat door te trekken heb ik in PaintShop de ruimte rondom de mistlampkappen lichtgrijs gemaakt en de lamellen van de grilles zwart.
Op de PC zag het er goed uit, maar in het echt?
Omdat het me toch wel te ver gaat om meteen met verf spuitbussen aan de gang te gaan, heb ik 3M aluminium tape die ik had liggen gebruikt voor het gedeelte van de mistlampkappen (wat een gepruts om de rondingen goed te krijgen!) en matzwarte isolatietape voor de lamellen.
In het echt ziet het er ook goed uit!
Ik laat het nog even zitten om eraan te wennen en anderen hun mening te vragen.
Als het me na een maand nog steeds bevalt, dan ga ik het op die manier spuiten en daarmee definitief maken.

Nobodie14

Ik heb de velgen met Sonar Xtreme Wheelcleaner behandeld. Na meerdere behandelingen zien ze er alleen een heel klein beetje beter uit. Het is in mijn ogen het extra geld t.o.v. wheelcleaner van de Action niet waard. De ingebrande remstof zou ermee moeten verdwijnen, maar dat is bij deze velgen toestand niet gebeurd.

De wagen vierkant uit laten lijnen omdat de wagen een heel klein beetje naar rechts trok.
Het was inderdaad nodig. Zowel rechts achter als rechts voor zaten ruim buiten de marges.
Het lijkt erop dat de wagen nu makkelijker rolt.
Ik weet nog niet of dit ook een lager verbruik oplevert omdat ik de laatste paar tankbeurten wat sneller gereden heb.

Door het snellere rijden, lijkt de automatische versnellingsbak beter / zachter te schakelen.
De olie (die de eerste 10.000 km helder rood was en bleef) is ook ineens iets donkerder geworden.
Het lijkt erop dat door het snellere rijden de olie warmer is geworden en alle kanaaltjes / de oliekoeler nu schoon gespoeld zijn.
Ik ga er Lucas Transmission Fix (17 euro) in doen omdat de wagen er nu ruim 170.000 km op heeft zitten en ik denk dat het nog iets beter kan.
710 ml olie uit de versnellingsbak zuigen (pompje, 8 euro) en dan de LTF erin gieten.

Afgelopen zondag een waarschuwing van de politie gehad vanwege de DRL lampen.
Deze moeten volgens de wet uit zijn als de dim- / grootlichten van de wagen branden.
Het DRL relais dimt de DRL lampen alleen naar 50% zoals ook op de meeste nieuwe auto's het geval is.
Deze agent was niet om te praten dat de auto's tegenwoordig zo afgeleverd worden.
'..die zijn type goedgekeurd..'.
Hij hield het gelukkig bij een waarschuwing.
Een bekeuring zou me 65+9 euro kosten als ik geen aardige politieagent tegen kom.
Daarom maar een breek-relais van 4,50 euro gekocht en deze tussen het DRL relais en de DRL lampen geplaatst.
Nu gaan ze uit als de dim- / grootlichten aan gaan.

Ik ga de lichtgrijze accenten rondom de mistlampkappen definitief maken door deze te spuiten.
Evenals het hoogglans zwart van de lamellen van beide grills.
En omdat ik toch bezig ben het gaas achter de onderste grill plaatsen zodat de condensor beter beschermd is tegen steenslag.

De rubbers zien er na 2 weken nog steeds goed zwart uit. Inderdaad geweldig spul die W5 Synthetic Material Care.

Nobodie14

De wagen is net terug van een kleine servicebeurt omdat ik er 20.000 km op heb zitten.
Een los hitteschildje op de uitlaat, afstellen van de koplampen en een lampje van het remlicht links waren de enige bijzonderheden.

Ik kon voor een erg leuke prijs 4 goede Bridgestone winterbanden op stalen velgen kopen.
Aangezien ik er ook in de winter mee ga rijden heb ik die toch maar aangeschaft.
Niet dat het echt nodig is in Nederland, maar ik wil toch graag dat extra stukje zekerheid.
En ik kan dan op mijn gemak de lichtmetalen velgen van de zomerbanden overspuiten.
De lak van die velgen is wel erg dun geworden op sommige plekken.

De automatenbak werkt nu nagenoeg zoals het hoort.
Alleen soms nog wat vreemd overschakelen van de 2e naar de 3e versnelling.

De lamel van de bovenste grill heb ik hoogglans zwart gespoten.
De lamellen van de onderste grill moeten nog gespoten worden. En ook het racegaas moet erin komen.
Maar de accenten rondom de mistlampkappen laat ik zoals het is met 3m Aluminium tape.

Een buurman van mij had een rol rubbertape van 15cm breed gekocht als achterbumper bescherming.
Omdat hij nog over had kon ik de rest krijgen voor het maken van een achterbumper bescherming van mijn Space Star.

Het olieverbruik valt me allezins mee: 300 ml op 20.000 km.
Het brandstofverbruik is wel slechter geworden: 1:11,7 gemiddeld over de laatste 10.000 km.
Airco, meer stadsritten en meer in de file gestaan..

Het enige dat ik nog op mijn projectlijstje heb staan is het racegaas achter de onderste grill monteren en het inbouwen van de sunroof.

Nobodie14

#8
De Lidl had weer eens de W5 velgenreiniger in de aanbieding. Daar heb ik dan ook gelijk 5 stuks van aangeschaft. Het resultaat van een behandeling met deze velgenreiniger is nagenoeg gelijk aan die van de Sonar Wheelcleaner. De velgen glimmen even wat mooier na een behandeling dan met de Action velgenreiniger.
Enige 'nadeel': de W5 geeft een zurige lucht af.

De W5 Synthetic Material Care werkte na 4 weken (felle zon, heftige regenbuien) nog steeds redelijk goed, maar ik las iets over een andere en goedkopere oplossing: Lijnzaadolie van de Praxis.
De W5 SMC werkte nog wel goed op mijn auto, maar niet op de Opel Astra van mijn buurman. Het plastic op zijn auto verweerden ondanks meerdere behandelingen in 2 weken weer.
Met de lijnzaadolie is dit na 3 weken nog steeds niet gebeurd.
Wel even opletten wanneer je het toepast: het duurt een aantal uren voordat het spul intrekt.
Als het in de tussentijd regent, kun je weer beginnen..
Ik heb Spacey er overigens ook mee behandeld.
Vooral de onderste raamrubbers zijn daardoor echt zwarter geworden (en gebleven na 3 weken) zonder onnatuurlijk over te komen.

De LED string in de voetenruimte van de voorstoelen is geweldig om te zien in de donkere dagen!
Ik ga nog zo'n LED string van de Action (is bedoeld voor de koplampen) in het plafond van de laadruimte en in de voetenruimte van de achterbank monteren. Als ze die tenminste weer op voorraad hebben, want op het ogenblik zijn die er niet meer.

Het racegaas is ook geplaatst met tie-wraps en wat knip/buig werk.
Overigens wel een nadeel van racegaas ondervonden: de bladeren blijven in de 'muil' liggen en moeten handmatig verwijderd worden..

Ik heb de speakers in de achterdeuren vervangen door de Pioneer midwoofers die ik over had van het eerder aangeschafte setje.
Was ook wel nodig want de speaker linksachter was gescheurd.

De sunroof moet maar wachten tot het voorjaar..

Ik had nog steeds geen foto van de auto geplaatst.
En een foto kan meer zeggen dan woorden..



Ik weet het: de wagen ziet er blauw uit, maar is toch echt groen!
G64 AC11364 Turtle Green Metallic om precies te zijn.
Het blauw is de weerspiegeling van de lucht in de lak van de auto.

Ik zal in de toekomst wat detailfoto's van de auto maken en ook plaatsen.

Marcuz77


Nobodie14

#10
Dank je wel voor het compliment.

De wagen heb ik nooit als sexy beschouwd!
Wel als opvallend tussen alle andere Space Stars van dit type.

De wagen ziet er niet alleen goed uit.
Ze rijdt ook nog eens goed en probleemloos gedurende de afgelopen 25.000 km sinds maart van dit jaar.
En dat met minimale onderhoudskosten voor een kleine beurt.

Dat is ook de reden dat ik geen updates heb bijgewerkt de laatste maand.
Twee weken terug een extra LED strip van de Action in de bagageruimte geplaatst voor de donkere dagen.
En van de week een extra, originele afstandsbediening voor HEEL weinig kunnen scoren van iemand die zijn Space Star in onderdelen verkoopt.
Maar dat was het wel.

Ik zal begin december nog de velgen met winterbanden monteren.
Met de krik en accu slagmoersleutel is dat een 20 minuten werkje.

In het voorjaar wil ik nog de middenconsole en facial van de tellerplaat grijs spuiten zoals het 2004 model.
Dat breekt het saaie interieur een beetje.



Die bovenste foto is niet van het dashboard in mijn auto. Maar de kachelbedieningsunit zit bij mij ook op die plek i.v.m. de 2-din radio die eronder zit.

En daarna natuurlijk de sunroof installeren.

Nobodie14

#11
Eigenlijk weinig te vermelden en was niet van plan om te schrijven totdat er iets substantieels te melden was.
De wagen draait haar kilometers zonder ook maar enig probleem.
Eigenlijk een beetje saai te noemen.
De winterbanden had ik eind november gelukkig al erop gezet.



Zo zag ze er gisteren uit na een rit van 100 km over de Nederlandse snelwegen.
Door de grijze lucht is nu ook te zien dat de auto echt groen is..

De wagen rijdt geweldig in deze combinatie van Bridgestone Blizzak LM30 winterbanden (185/64x14) + velgen en wieldoppen met een bandenspanning van 2.6 voor en 2.4 achter.
Zelfs het wegrijden na stilstand op een ijzige helling ging probleemloos.
Natuurlijk wel zijdezacht gasgeven omdat het een automaat is.

En op de snelweg uiteraard met gematigde snelheid rijden!
Het is grappig om te zien hoe sommige bestuurders met een groot ego, het idee hebben dat ze hetzelfde moeten kunnen als Spacey. En ook op de 2e rijbaan willen gaan rijden.
Je ziet ze schrikken en terug sturen.
Vooral Duitse Premium merken en SUV's hebben daar last van..
De ijs- en sneeuwbrokken op de snelweg maakten overigens wel een hels kabaal tegen de binnenspatborden.

Ik ga de lichtmetalen velgen van de zomerbanden overspuiten.
De verf is op sommige plekken erg dun geworden.

Nobodie14

#12
Nog steeds weinig nieuws te melden.
De wagen was toe aan een APK keuring waarbij alleen een uitgedroogd fuseekogelhoesje linksvoor vervangen moest worden.
Over 3.000 km is de wagen toe aan een grote beurt.

Door het slechte en koude weer kon ik de zomervelgen nog niet spuiten.
Bovendien moeten 2 banden van die set vervangen worden.
Daarom op zoek gegaan naar een alternatieve oplossing.
Die heb ik gevonden: een setje Goodyear banden met 5mm profiel op 8-spakige Volvo V40 Classic velgen voor een hele leuke prijs.
De bandenmaat is alleen anders: 195/60x15 i.p.v. 195/55x15.

Uiteraard de velgen goed schoongemaakt, de beschadigingen bijgewerkt, een goede wax laag erop gelegd en de emblemen van Volvo vervangen voor die van Mitsubishi (eBay, 6 euro).

Ik heb gisteren de zomervelgen erop gezet omdat de temperaturen hoger worden en winterbanden dat niet fijn vinden.



De wagen staat (voor mij duidelijk zicht- en voelbaar na er 200 km mee gereden te hebben) iets hoger op de bandjes.
De motor draait 150 toeren per minuut minder bij dezelfde snelheid dan met de correcte bandenafmeting.
Het brandstofverbruik is nog even afwachten, maar ik verwacht dat deze iets lager (=zuiniger) zal uitvallen.

De automatische versnellingsbak schakelt op andere momenten dan ik gewend ben.

De wegligging is veranderd: de auto stuurt niet meer zo scherp als ik gewend ben.
De auto helt ook iets meer over in de bochten.

Het schoonmaken van deze 8-spakige Volvo velgen is wel vele malen gemakkelijker dan de Mitsubishi velgen.

Deze Volvo velgen vind ikzelf minder mooi op de auto staan dan de originele Mitsubishi Space Star Advance velgen.
Ter vergelijking hieronder een foto van de auto met die Advance velgen eronder.



Al met al ben ik (nog?) niet echt blij met de Volvo velgen.
Als ze me na een maand nog niet bevallen, dan verkoop ik deze set.

Nobodie14

Ik heb het verbruik en brandstofkosten besparing, na ruim 30.000 km in een jaar tijd met de auto gereden te hebben, uitgerekend op basis van de daadwerkelijk cijfers aangevuld met fabrieks- en CBS gegevens.
Verreden km: 31.298
Aantal liters LPG: 2.857
Kosten LPG: 1.639 euro
Berekend verbruik: 9 L/100km (1:11,0)

Verbruik
Volgens de fabrieksgegevens zou het gemiddelde verbruik 8.2 L/100 km (1:12.2) moeten zijn.
Dan doe ik het niet gek met 9 L/100km (daadwerkelijk berekend verbruik van kilometers gedeeld door liters).
De auto beschikt over een automatische versnellingsbak waardoor het brandstofverbruik altijd iets hoger ligt.
En dan nog het constante, extra gewicht van de 45 liter LPG tank met inhoud en appendages achterin de auto.

Meerverbruik LPG
Uitgaande van de fabrieksgegevens zou ik 2.566 liter benzine getankt moeten hebben voor hetzelfde aantal kilometers wat een meerverbruik van 16,6% betekent.
Er wordt gesproken over een meerverbruik van tussen de 10% tot 20%.
Het meerverbruik op LPG ligt dan binnen de marges van de schattingen.

Besparing brandstofkosten
Ik heb voor 1.639 euro LPG getankt (daadwerkelijke cijfers) bij een gemiddelde prijs van 0,58 euro per liter (gemiddeld berekende prijs op basis van daadwerkelijke cijfers).
Uitgaande van de fabrieksgegevens, zou ik voor 3.991 euro aan benzine hebben getankt tegen een gemiddelde prijs van 1,56 euro per liter (gemiddeld berekende prijs CBS).
Ik moet echter ook grofweg 1x in de 3 maanden 20 liter benzine tanken (80 liter a 1,56 euro = 124,44 euro)
De brandstofkosten zijn dus 3.991 euro-(1.639 euro+124 euro)=2.228 euro lager uitgevallen dan wanneer ik op benzine zou hebben gereden.

Kosten onderhoud LPG
Het 'onderhoud' aan de LPG installatie betrof alleen een LPG filter, dat makkelijk zelf te doen is, van 10 euro en elke 20.000 km vervangen moet worden.

Meerkosten houderschapsbelasting
De houderschapsbelasting op LPG G3 ligt bij deze auto (1.280 kilo) 296 euro per jaar hoger dan bij een benzine auto.

Totale besparing
De totale besparing door het rijden op LPG is 2.228 euro - (296 euro + 10 euro) = 1.922 euro.
Hiermee heb ik de LPG installatie + extra kosten (gebroken veer achter + schokdempers door slijtage / extra gewicht) van de auto in een jaar tijd ruim 'terug verdiend'.

Als ik nog een jaar hetzelfde aantal kilometers rijd, dan heb ik volgend jaar de aanschaf van de auto 'terug verdiend'.
De onderhoudskosten voor de auto (beurten / APK / airco) blijven gelijk of ik nou op benzine of LPG rijd.

Ervaringen met Spacey op LPG
Ik merk er nauwelijks iets van dat ik op LPG rijd.
Hooguit dat de auto op LPG iets krachtiger aanvoelt dan op benzine.
Vooral in het toerengebied van 2.500 tot 4.000 toeren is dat merkbaar.
De mapping van LPG zou wellicht iets zuiniger ingesteld kunnen worden, maar ik ben heel tevreden zoals de auto nu rijdt.

Tot nog toe heb ik nog geen storingen met de motor of LPG installatie gehad.
In mijn vorige auto's (met hogere kilometerages van rond de 220.000 km) zaten al LPG installatie's ingebouwd bij aankoop.
En er kwamen altijd wel foutmeldingen voor sensoren / injectoren / lekkages en een keer zelfs een LPG pomp.
Zo probleemloos als nu, heb ik nog niet eerder mee gemaakt.

Op advies van Henk Boertien (die de LPG installatie ingebouwd heeft), had ik er geen Flash Lube installatie in laten zetten.
Bij mijn rijstijl, het verwachtte aantal kilomters dat ik met de auto ga rijden (maximaal 100.000 km), de leeftijd van de auto met de kilometers die al afgelegd zijn en de ervaringen met Mitsubishi 4G18 motoren op LPG, heeft het nauwelijks tot geen meerwaarde.
Boertien is ook degene die de LPG mapping heeft ingesteld op mijn rijstijl.

Ik probeer zoveel mogelijk bij het tankstation om de hoek te tanken.
Die zit erg laag met zijn brandstofprijzen.
Het prijsverschil is soms schrikbarend t.o.v. een LPG pomp langs de snelweg.
Een keer moest ik onderweg LPG tanken en stopte bij een Total station.
Toen ik zag dat ze daar 21 cent per liter meer voor vroegen dan ik gewend was, ben ik naar het volgende tankstation gereden waar ze 'alleen' 8 cent per liter meer vroegen.
Bijna 8 euro meer betalen voor een volle tank is mij te gortig!

Bij koud weer (< 7 graden) moet ik eerder dan de gestelde 3 maanden benzine tanken omdat de auto langer op benzine rijdt voordat er overgeschakeld wordt naar LPG.
Op zich geen ramp omdat de benzine bij kou anders van samenstelling is dan bij warm weer.
Daar merk je als consument nauwelijks tot niets van, maar de auto des te meer.
Vandaar dat ik ook alleen 20 liter tank. Dan ga ik ongeveer met de seizoenen mee. Bij vorige auto's op LPG lag dat keerpunt op 25 liter.
Wellicht dat merkbenzine als Shell of BP iets meerwaarde heeft door hun toevoegingen, maar gemak in combinatie met prijs heeft in dit geval mijn voorkeur.
Bij dezelfde pomp kan ik LPG en daarna benzine tanken zonder de auto te verrijden.

Een ding viel me nog op.
Bij een buitentemperatuur van -9 graden en een straffe wind op de kop, gaf de boardcomputer in het begin van een rit een verbruik van 7,1 L/100 km aan bij een constante snelheid van 100 km/u op de cruise control bij een constant toerental van 2.750 tpm.
Normaal zakt deze dan naar ongeveer 6,8 L/100 km, maar nu liep deze op tot 7,3 L/100 km na ruim 100 km afstand gereden te hebben.
Wat ik niet begrijp is dat het verbruik steeg?
Het zou wellicht aan de lagere calorische waarde van LPG kunnen liggen waardoor er bij deze lage temperaturen en straffe wind op de kop, meer brandstof ingespoten moet worden om dezelfde snelheid te kunnen behouden.
Maar daar ben ik zonder testresultaten onder dezelfde condities op benzine niet zeker van.

Nobodie14

#14
Na een maand en ruim 1.000 km met de Volvo Classic velgen rond gereden te hebben, heb ik besloten om deze te houden.
De redenen:

  • de auto rijdt nog zuiniger (1:12,3 gecorrigeerd)
  • het comfort is iets hoger, het probleem met de wegligging is hoofdzakelijk opgelost door de banden op 2.4 voor en 2.3 achter op te pompen
  • de velgen zijn veel gemakkelijker schoon te maken dan de originele Mitsubishi Space Star Advance velgen
Ik ga de Advance velgen verkopen.

Het interieur is een typisch voorbeeld voor de saaiheid in kleuren aan het begin van deze eeuw.
Om het een beetje te upgraden heb ik de tellerplaat, de middenconsole, de manchet om de versnellingspook en de inzetstukken in de deurgrepen zilvergrijs gespoten.
De plastic delen waren recht toe recht aan: ontvetten, opruwen met een fijnkorrelige schuurpad, 2 lagen kleur, 1 laag blanke lak.
De rubberen manchet was wel een probleem.
Door de 3 lagen ging de verf barsten bij het terugzetten.
Die is dan ook alleen in 1 dekkende laag gespoten.
En de manchet is terug geplaatst voordat de verf wel droog, maar nog niet uitgehard was.



Ik heb voor HEEL weinig geld een complete (boutjes, moertjes, contraplaatje en electra), 2e handse Brink trekhaak kunnen kopen.
Sloperijen vragen daar belachelijk hoge prijzen voor.
Sommigen durven er 80 euro voor te vragen terwijl een nieuwe 94 euro kost.
Daar kreeg ik van de verkoper tevens gratis een paar achterlichten bij.
Ik had eigenlijk alleen de fitting van de achteruitrijlamp nodig omdat die bij mijn auto niet in orde was.
Ik heb de trekhaak gemonteerd.
Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad omdat de gelaste moeren op de auto aardig verroest waren na 16 jaar aan de elementen bloot gesteld te zijn geweest.
Die heb ik met veel pijn en moeite overnieuw moeten tappen voordat ik de trekhaak kon monteren.
De trekhaak heb ik nodig om af en toe een motortrailer achter Spacey te kunnen hangen.

De trekkogel krijg ik jammer genoeg niet los van het trekhaak frame omdat de achterste bout vastgeroest is in de trekkogel.
Daardoor zit deze in de weg van de achteruitrijcamera.
Ik kan links en rechts van de kogel nog wel wat zien, maar het houdt niet over..
Met heetstoken en een flinke hamer zou ik de trekkogel misschien nog wel los kunnen laten krijgen door de garage, maar dat is  me het geld niet waard.

Ik had nog een 2e hands electrisch Vermeulen Hollandia / Webasto 300 sunroof liggen die ik in mijn vorige auto in wilde bouwen. Dat is er niet van gekomen omdat de versnellingsbak van die auto het begaf.
De sunroof heb ik nu bij Spacey ingebouwd.
Het grootste probleem was het uitmeten.
De sunroof past maar net (of eigenlijk net niet) tussen de leeslampjes houder en de binnenverlichting armatuur.
Ik heb het ijzeren frame van de leeslampjes houder moeten inkorten om ruimte te maken voor het motortje van de sunroof.



T.z.t. wil ik het dak van Spacey nog voor driekwart met High Gloss Black wrapfolie bekleden.
Ik had met Paint.net eerst uitgeprobeerd wat het beste stond.
Van voren af tot helft van de achterdeuren, tot einde van de achterdeuren of het hele dak.
Na veel rondkijken naar andere vergelijkbare auto's met zo'n wrap op het dak, leek mij driekwart (tot eind achterdeuren) het mooiste.
Hiermee camoufleer ik ook de ongerechtigheden (ingebrande vogelpoep, afbladderende / erg dun geworden blanke lak) van / in het dak.