Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Pcv klepje

Filluar nga Willem, Prill 26, 2021, 11:07:43 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Willem

Een veel over het hoofd gezien en nergens besproken onderwerp aangaande de GDI motor is het Pcv (Positieve carter ventilatie) klepje, dit is echter wel van belang want nadat ik de mijne had schoongemaakt (zit links op het kleppendeksel) werd het verbruik beter en de motor rustiger. Nu heb ik overal gezocht maar niemand kan aan zo'n Pvc klepje komen. Ik heb er een van een Toyota gekocht met dezelfde vorm want ze zijn van elk merk gewoon te kopen, behalve voor een Carisma (en ook niet voor de Volvo v40 met dezelfde motor) hoe zou dit komen en weet iemand of en waar ze te koop zijn.

Willem

Voor het geval iemand zo'n klepje zoekt, deze komt aardig overeen en werkt ook goed https://superfunk.eu/product/auto-positieve-carterventilatie-pcv-klep-12204-11040-voor-toyota-camry-88-91-paseo-92-98-tercel-87-98/?channable=0106d469640036363533337c&gclid=CjwKCAjw7J6EBhBDEiwA5UUM2pDXEWCAiaTUE1xyNQrmEgefbxYogYeRQi9muMkdC77CMQko78E7choCKKkQAvD_BwE
De vacuüm slangen en slangetjes vervangen met brandstofslang helpt ook erg goed, alles bij elkaar ben je dan zo'n 10 euro kwijt en de GDI zal weer spinnen als een tevreden kater.
Koop een oliepompje om 6 maanden lang elke maand 2 liter motorolie uit de motor te zuigen en e 2 liter verse olie in te doen zodat de moter goed schoon wordt, dat scheelt stukken. Ik gebruik 10W40 semisynthetisch van Valvoline voor 4 euro de liter, (techno oil van Action werkt ook goed) en tank alleen V-Power van Shell of Ultimate van BP want de GDI is niet geschikt voor 10% Ethanol in de 95.

Willem

Moter  :D   het is motor uiteraard.

Nobodie14


Als je even op Google naar 'PCV Valve' zoekt, dan kun je deze ook op bol.com kopen.

Let je wel op dat je geen semisynthetische motorolie met full synthetische motorolie mengt?
Dat kan tot mogelijk klonteren van de motorolie leiden.


Ik rij zelf in een Space Star met de 1.6 4g18 motor.
Daar moet SAE 5w-40 API (minimaal) SG in.
En die specificatie duidt op full synthetische motorolie.


Willem

"Als je even op Google naar 'PCV Valve' zoekt, dan kun je deze ook op bol.com kopen." Ja maar dan betaal je 14 euro Nobodie14 en op Superfunk is het 4,50  ;D en dan schrijft Bol.com trots gratis verzending. Heb zelf al eens semi syntheet en vol syntheet gemengd zonder problemen, misschien is het merk afhankelijk dat weet ik verder niet. Je rijdt in een Space Star, vrij nieuw neem ik aan en daar is synthetische olie nodig, mijn Carisma is 22 jaar oud en heeft bijna 3 ton op de teller en krijgt al 15 jaar semi syntheet, Valvoline 10W40 is goedkoop, ik ververs elke maand wel 2 liter olie met zo'n electrisch pompje dus dure olie gebruiken zou een beetje te gek worden, bedankt voor je reactie.

Nobodie14

Nee hoor, mijn Space Star is 19 jaar oud met bijna 240.000 km op de teller.

Willem

Zo dan hou je hem goed bij, heb je hem ook al zo lang?

Nobodie14

Ik heb de auto sinds februari 2017 in mijn bezit en hou een topic bij over de auto op deze site.
Als je nieuwsgierig bent: Spacey, mijn Space Star uit 2002

Willem

Ja dat is leuk, ik ga gelijk kijken, dank je.

Willem

Nog even een reactie op je opmerking dat vol synthetische olie niet te mengen is met semi synthetisch, hier een video van iemand die 10 soorten olie mengt en gebruikt, verschillende diktes, voor diesel en benzine, synthetisch, semi synthetisch, niet synthetisch alles door elkaar en het werkt prima samen, Will Mixing 10 Motor Oils Damage an Engine? Let's find out! - YouTube  dat is dan weer een zorg minder in ieder geval  ;D

Martin Charisma


Koop een oliepompje om 6 maanden lang elke maand 2 liter motorolie uit de motor te zuigen en e 2 liter verse olie in te doen zodat de moter goed schoon wordt, dat scheelt stukken.

Even nog een vraagje, Willem.Waarvoor met een pompje? Ik heb altijd geleerd dat het vuil onderin zakt in het carter en als het ergens anders blijft liggen kom je er met een pompje toch niet bij?Vond je alleen de aftapplug gebruiken niet goed genoeg?

Willem

Nou, ik rij eerst een stuk zodat de olie warm wordt en goed gemengd en dan zuig je er veel rommel mee uit vooral omdat de slang onderin het carter terecht komt en omdat ik het dan elke 14 dagen deed (en soms nog doe) was het effect goed en je wordt er niet vies van en de straat blijft schoon  ;D  . Vergelijk het met atf vervangen van je automaat, flushen is op straat geen doen dus ook er uitzuigen (ong 3 liter) en dan weer vullen en dan nog 2 keer herhalen of als de atf erg donker is 3 keer, dan heb je echt schone atf in je automaat.

Martin Charisma

Ok .Nou ik had niet gedacht dat je onderin het carter kwam.Maar goed ,als het gewerkt heeft ,daar gaat het om.

Willem

Het is een vrij rechte peilstokbuis en de carterpan is maar klein bij een Carisma, bij veel andere merken kom je niet zo diep en blijft er altijd wel wat olie achter inderdaad. Maar ik heb het zelf gecontroleerd, vorig jaar de carterplug er uit gedraaid na het leegpompen en er kwamen slechts wat druppels uit. Maar omdat ik het op straat doe, op de parkeerplek achter het flatgebouw en ik geen druppels wil morsen of te veel aandacht wil trekken doe ik het met een pomp. Volledig verversen is zo gepiept en voor het oliefilter hoeft het wiel er niet eens af dus dat is helemaal een makkie  ;D