Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

1.3 colt 1993 vonkt niet meer.

Filluar nga WillemH, Shkurt 26, 2011, 08:29:46 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

WillemH

Hallo iedereen, ik ben Willem uit Drenthe en ben in het bezit van een 1.3 colt uit 1993.

Een tijdje terug viel mijn auto op de snelweg uit, ik ben er nu achter dat de auto niet meer vonkt, hij krijgt wel benzine.
de anwb dacht dat de hallgever van de ontsteking kapot was, nu heb ik er een nieuwe opgezet maar nog steeds geen vonk.
iemand een idee wat het kan zijn ?

Mvg.

Chaoth

#1
Bobine kapot?

colt1994

#2
ECU kapot? Elco's in de ecu leeggelopen denk ik.

Gr Chris

WillemH

#3
ik heb gemeten dat er op beide stekkerst die op de ontsteking zitten op 1 van de pinnen spanning staat.
als ik met een spanningslampje de pin op het kleine stekker aanraak waar spanning op staat hoor ik wat draaien in de motor.
is dit ook zo bij een kapotte ecu?

mvg.

WillemH

#4
hoe kom ik er achter of de bobine kapot is? en waar is deze te vinden.
en kan je dat met de ecu ook testen?

 :o

Evo driver

#5
is het een injectie motor of een carburateur ?

WillemH

#6
Citim nga: "Evo driver"is het een injectie motor of een carburateur ?

het is een injectie, een 1.3 uit 1993.

Evo driver

#7
Als je de verdeler al hebt vevangen en de ecu nog niet zou ik daar eens mee beginnen dat zijn meestal een van de 2 boosdoeners die de auto laat stilstaan.

Wat je kan doen is hem demonteren en dan openschroeven en ruiken of je geen verbrand electronica ruikt. Hij zit rechts tegen de A-stijl aangeschroeft acher je dashboard kastje/ Het is een goudkleurig doosje met 3 a 4 stekkers er in. Vergeet niet eerst de accupool los te halen voor evt piekspanningen.

WillemH

#8
Citim nga: "Evo driver"Als je de verdeler al hebt vevangen en de ecu nog niet zou ik daar eens mee beginnen dat zijn meestal een van de 2 boosdoeners die de auto laat stilstaan.

Wat je kan doen is hem demonteren en dan openschroeven en ruiken of je geen verbrand electronica ruikt. Hij zit rechts tegen de A-stijl aangeschroeft acher je dashboard kastje/ Het is een goudkleurig doosje met 3 a 4 stekkers er in. Vergeet niet eerst de accupool los te halen voor evt piekspanningen.

kan ik gewoon een andere ecu op de stekkers zetten? of moet ik nog ergens rekening mee houden?

GTI-tje

#9
Citim nga: "WillemH"
Citim nga: "Evo driver"Als je de verdeler al hebt vevangen en de ecu nog niet zou ik daar eens mee beginnen dat zijn meestal een van de 2 boosdoeners die de auto laat stilstaan.

Wat je kan doen is hem demonteren en dan openschroeven en ruiken of je geen verbrand electronica ruikt. Hij zit rechts tegen de A-stijl aangeschroeft acher je dashboard kastje/ Het is een goudkleurig doosje met 3 a 4 stekkers er in. Vergeet niet eerst de accupool los te halen voor evt piekspanningen.

kan ik gewoon een andere ecu op de stekkers zetten? of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Ja je moet hem vervangen door hetzelfde nummer, niet elke ECU is uitwisselbaar! Op Marktplaats staan ze regelmatig te koop. Of anders laten reviseren bij ACTronics http://www.actronics.eu/nl/ (aanbieden via je dealer), kost je ongeveer 210 euro is dan weer helemaal up to date, en 2 jaar garantie, een gebruikte hangt ervan af wat de verkoper er voor vraagt, met een gebruikte loop je wel de kans dat deze er ook na verloop van tijd mee stopt, of je moet geluk hebben dat hij al gereviseerd is. Succes!

Grt Hans (GTI-tje)

WillemH

#10
ik weet niet of het daar wel aan ligt, ik ga geen gok wagen van 210euro.

Chaoth

#11
Je kunt wel zien of de ECU aangetast is door lekkende Elco's. Kijken kost je niets ;)

GTI-tje

#12
Citim nga: "WillemH"ik weet niet of het daar wel aan ligt, ik ga geen gok wagen van 210euro.

Even langs de dealer, en de muttester aansluiten, die kunnen dan zo zien of het probleem je ecu is, is een fluitje van een cent, duurt nog geen 10 minuten, maar dan heb je wel zekerheid, de muttester moet dan een storingscode aangeven.

Super Top

#13
Bij mij zag de kapotte ECU er zo uit.

Er is duidelijk iemand al een keer mee aan het klussen geweest.


Ik heb gemeten en kreeg helemaal nergens spanning. Ook geen storingscode meer. De ECU deed helemaal niets meer.

Daarvoor heb ik de verdeler vervangen omdat er een breuk bleek te zitten in de secundaire spoel van de bobine (die in de verdeler zit bij mij althans).

Heb op de sloop gelukkig exact de zelfde ECU kunnen vinden (met het zelfde onderdeel nummer. Belangrijk!).
Na wat gepingel uiteindelijk €70,- voor betaald.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

WillemH

#14
is het bij een kapotte ecu dan wel zo dat er Wel spanning op de stekkers staat die in de ontsteking gaan?