Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

(opgelost) motorkap gaat niet open / wat kun je doen als kabel gebroken is

Filluar nga jroen86, Dhjetor 05, 2017, 06:16:20 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

jroen86

hallo allemaal,
ik ben sinds gisteravond de gelukkige eigenaar van een Lancer 1.3 GLi uit 1997, ding loopt als een zonnetje start meteen etc rijdt lekker en schakelt goed,
gekocht van een dealer uit Haarlem, ik woon zelf in maarssen.
maar nu kwam ik er pas achter toen ik thuis was dat de motorkap niet reageert op het hendeltje, het voelt wel dat het hendeltje aan de kabel trekt, en via het kleine gaatje onder de bekleding van de voorstoel kan ik ook zien dat de kabel wel beweegt oid, maar de motorkap springt dus niet open.
(de kabel is niet gebroken, maar ik zoek dus de oplossing voor als dat wel gebeurd zou zijn want het gevolg is hetzelfde als waar ik nu mee zit, het mechaniek werkt niet)
ik heb net even gekeken door de kier en grill (terwijl kap dicht zit) heen of ik met een schroevendraaier het mechaniek los of open kon wrikken, maar ik heb geen flauw idee hoe dit slot in elkaar zit en waar ik met mn schroevendraaier nut heb om iets te doen....... het hendeltje wat je omhoog moet duwen om de motorkap open te doen als hij (waarschijnlijk) open popt dat beweegt wel gewoon normaal en zie ik wel dat het een haakje opzij beweegt, maar eerst moet dus de motorkap zelf nog uit zn slot zien te komen.

dus nu mijn vraag... is er iemand die hier ervaring mee heeft? of mij anders kan wijzen op tekeningen van dit mechaniek van dit model uit 1997?

het zou fijn zijn om de motorkap open te krijgen, dan kan ik vloeistoffen checken en olie etc :x

ik had de dealer net nog gebeld hij zegt dat hij hem gewoon open had gekregen op de normale manier, deze dealer is een vrij betrouwbare beschaafde man die normaal in wat duurdere autos handeld, en ik weet waar hij woont want was een garage aan huis, dus dat is het probleem verder niet, verder ben ik zelf redelijk handig ik werk als field technician, heb ook in het verleden met autos gewerkt maar een echte automonteur ben ik ook weer niet, dus voordat ik dingen ga openschroeven op mijn manier wou ik liever graag eerst mensen met verstand om raad vragen, dus bij deze :)

hier een foto van mijn nieuwe aanwinst zodat jullie weten om welk model het gaat:

https://drive.google.com/file/d/1WbANU9Y9UJsqyJLYWwPQxvdKUNLIrbvt/view?usp=sharing

[verwijderd door de beheerder]

Marcuz77

De balk waar de sluiting aanzit wil bij lancer en colt verbuigen na kleine tik voorop, terugtrekken met behulp van touw of ketting( als je deze ertussendoor krijgt)
Mooiste zou zijn , auto ervoor ( op handrem )met ratelstrapband en dan langzaam op ratelen

Marcuz77

Zodra die open is kan je wat groffer de balk rechtzetten

jroen86

#3
bedankt voor de snelle reactie,
dat klinkt wel als een echte schadeherstel methode :D (heb toevallig ook een jaartje autoschadehersteller gedaan op mn 19e maar niet afgemaakt, ben nu 31)

ik heb net een foto gevonden van een motorruimte van een lancer.. die balk ziet er inderdaad wel buigbaar uit, lijkt me een u-profiel te hebben?
(foto: https://img.icarcdn.com/th/listing/used-car-one2car-mitsubishi-lancer-glxi-sedan-thailand/6394663_Ihi3piBDScwgw1vhuH2jAj.JPG?variation=gallery)

alleen ik vraag me af als het dat zo is dat het 'haakje' wat in het slot valt dan ook echt aan de achterkant open is, is dat niet meer een halve gesloten ring dan?

dat buigen en rechtzetten lukt me sws wel ik ben nu op papier uiteindelijk bankwerker geworden dus metaal vormen is mijn vak. maar toen ik dus net door de kier heen keek leek het mij meer een ring te zijn die in het slot valt ?



(of zit ik nou moeilijk te denken en bedoel je dat de auto misschien al een klap gehad heeft waardoor hij nu klemt? .....want dat lijkt me niet, de verkoper zei dat hij pas nog de motorkap gewoon open gehad heeft, en de originele bumper enz zit er ook nog zonder schade op dat kun je zien aan de rode lak die door de zon overal even faal geworden is...... het lijkt mij eerder met de kou vast komen te zitten ergens in het mechaniek dan dat het komt omdat de balk vervormd is)   ik zal morgen als het licht is overdag iig eens kijken als ik kan zien of de balk al vervormd is..

ik weet niet zeker of je nou bedoeld dat je aanraad om die balk een klap te geven  of dat je bedoeld dat hij misschien al schade heeft xD


ps. ik ga ook eerst even proberen morgen op mn werk een busje WD40 erop los te gooien, misschien dat dat iets losweekt

Marcuz77

Het is een zwak punt, eenmaal iets verbogen door een stootje krijg je hem moeilijk terug in vorm.
Het zou kunnen door kou maar dan zou het als je naar het slot kijkt de rechterveer zijn, linker is de windvanger.
Probeer eerst het mechaniek te smeren, mischien helpt dat inderdaad al

jroen86

zoiets als dit had ik in gedachten te kunnen doen... alleen vroeg ik me dus af waar steek ik die schroevendraaier bij een lancer:   https://www.youtube.com/watch?v=vfbZX4MqC70

jroen86

in dit filmpje wordt ook heel handig uitgelegd hoe zo'n motorkap slot werkt..... ik denk in mijn geval trekt die kabel nog wel aan het mechaniek, maar springt hij dus niet meer open..  : https://www.youtube.com/watch?v=xMrjwUfdiiE

maarja bij nader inzien misschien zit die kabel bij mij toch wel vastgeroest ofz... dat het hendeltje nog wel beweegt en iets doet maar niet voldoende om het mechaniek te openen dat zou ook kunnen, kan het niet zien namelijk

EnnoE34

Bij beide Carisma's heb ik de kabel vervangen. Bij beide carisma's ook via de grille de kap wel open kunnen krijgen. Maar weet niet of dat bij een Lancer ook mogelijk is.

jroen86

Haha, het is me gelukt, inderdaad vrij simpel bij de Lancer kun je ook via de grill met een ratel de 3 schroeven van het slot los krijgen en zo de kap een beetje open en het slot open maken via schuifje waar normaal de kabel aan trekt. Ik kon gisteravond in 't donker die schroeven gewoon niet zien :)
Helaas zit er geen beweging meer in de kabel, zal waarschijnlijk nieuwe kabel nodig hebben, tenzij iemand daar nog tips voor heeft, had al beetje sproeivet geprobeerd in de kabel te spuiten en een collega bewoog de hendel maar niet echt resultaat.

Nu ik dit toch hier post, iemand een tip waar ik, als er niks meer aan te doen valt, eventueel nog zo'n kabel kan krijgen?