Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

aico compressor

Filluar nga capone, Tetor 22, 2018, 06:20:49 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

capone

Hallo Allemaal,


Mijn naam is Rob en heb een mit colt 1,3 automaat uit 2008


Ik heb alleen gemerkt dat de airco niet meer koelt.Er zit genoeg koelmiddel in het systeem.


Wat zou het kunnen zijn ? Ik ben bang de compressor.




Maar als ik de airco aan zet dan zie ik mijn toerental wel iets omhoog gaan, betekent dit dat de compressor dan inschakelt ?


Mocht het toch de compressor zijn, is het dan verstandig om een tweedehands te kopen? iemand hier ervaring mee ?


Iedereen bedankt voor de feedback.


Groet,


Rob

Nobodie14

Het kan iets simpels zijn als de v-snaar die je airco compressor aan drijft.
Dat kan ook het geluid verklaren dat je hoort.
Heb je de oorzaak van dat geluid overigens al gevonden en het probleem opgelost?

Hoe ben je er overigens achter gekomen dat er genoeg koelmiddel in het airco systeem zit?
Dit is niet te zien, alleen te meten met airco apparatuur.
Dan kunnen ze ook zien of er genoeg druk in het airco systeem zit / opgebouwd wordt.
7 van 10 keer is de condensor lek door steenslag.

Ik zou de motor starten en de airco aan zetten.
Dan GOED bij de airco compressor kijken of de poelie überhaupt mee draait met de motor.

Een airco compressor heeft een koppeling in de poelie zitten.
Die poelie wordt aangedreven door een V-snaar en draait altijd mee.
Als de V-snaar in orde is, dan zou het de electronica kunnen zijn die de airco koppeling aan stuurt.
Hoor je een tik bij de airco compressor als je deze inschakelt?
Als je de airco aan zet, dan wordt de airco koppeling vergrendelt (net als dat je de koppeling los laat als je van versnelling wisselt) en draait de airco compressor mee.
Als je die tik wel hoort, maar de airco compressor zelf niet draait, dan zou het de koppeling zelf nog kunnen zijn.
Ook een airco koppeling kan versleten zijn.

Als de V-snaar in orde is, de poelie mee draait en de koppeling goed werkt, dan zou het in de airco compressor kunnen zitten.
De zuigerveertjes in de airco compressor kunnen versleten zijn.

Veel meer dan V-snaar en electronica van de koppeling controleren kun je niet zonder airco apparatuur.
Dan ben je aangewezen op een airco specialist.
En dus niet een monteur die alleen slangen aansluit en een machine het werk laat doen, maar een die daadwerkelijk de uitgelezen gegevens kan interpreteren..

Een 2-handse airco pomp blijft altijd een gok.
Je moet dan wel aan hetzelfde merk en type van de airco pomp zien te komen.
Ophangpunten, poelie grootte, aansluitpunten van leidingen en electronica moeten overeenkomen.

Daarnaast zitten er ook meerdere kleppen/verdeelblokken in een airco systeem.
Bij een van mijn eerdere auto's was er een mechanische klep in de koelmiddelleiding die niet open ging waardoor het koelmiddel niet rond ging en de airco niet werkte.

Mijn garage had de condensor vervangen omdat deze lek was.
Daarna kwamen ze erachter dat er niet genoeg druk opgebouwd werd vanwege een versleten airco compressor.
Vervangen zou 850 euro kosten.
Op marktplaats een bedrijf gevonden die een 'gereviseerde' airco compressor voor 250 euro aan bood.
Daar kwam dan nog wel 65 euro bij voor het vullen.
Dat bedrijf kwam er pas achter dat het aan een verdeelblok lag nadat ze 2x een 'gereviseerde' airco compressor gemonteerd hadden..
Gereviseerd tussen haakjes omdat het (zoals achteraf bleek) om airco compressors van de sloop ging die ze schoon gemaakt - en daarna grijs gespoten hadden.
Er werd wel gecontroleerd of de koppeling werkte en de compressor niet vast gelopen was.
In totaal 5x terug geweest, 3x nieuwe vulling moeten betalen, 2x andere airco compressor laten monteren, 1x verdeelblok laten vervangen en bijna 900 euro armer.
Dat 'Airco Specialist" bedrijf bestaat overigens al 3 jaar niet meer: teveel klachten..