Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Mitsubishi Colt 1.3 2009 moeilijk schakelen bij koud weer

Filluar nga Coltrane, Nentor 18, 2017, 10:28:22 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Coltrane

Wij hebben net een Mitsubishi Colt 1.3 uit 2009 gekocht met 200.000 km op de teller. Het is een benzine model van net na de face-lift.

Ik vind het een leuk modelletje en hoop er nog enkele jaren probleemloze km's mee te mogen rijden. Het is een heerlijk auto'tje en rijd op zich prima, maar ik heb nu in de afgelopen twee weken deze problemen geconstateerd:

1) De auto gaat moeilijk in de achteruit. De bak 'schakelt' strak, dus ik steek er niet naast. Toch 'borstelen' de tandwielen regelmatig bij het insteken van de pook in achteruit.
Ik heb inmiddels begrepen dat dit een bekend euvel is van de Colt, omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is, maar zelfs bij 'dubbel-clutchen' en 4 seconden wachten gaat het nog regelmatig mis.

2) Op de koude dagen lukt het bijna helemaal niet om de 1 en 2 in te schakelen. Vanuit stilstand is hij vanuit de vrij niet meer terug in de 1 twee te zetten. Zelfs als hij al in de 1 stond, naar de vrij wordt gezet (om de ramen te krabben / ontwazemen) en dan weer terug moet in de 1. Dit vind ik eigenlijk een veel groter probleem. Is dit ook een bekend euvel of zou er iets stuk zijn bij onze Colt?

BriannNL

Dit allebei is inderdaad een bekend euvel. Het probleem lijkt te zijn dat de koppeling niet volledig vrijkomt. Een nieuwe koppelingsset zou dan oplossing moeten bieden (maar is dus wel behoorlijk duur), al heb ik ook verhalen gehoord dat het dan maar voor korte tijd wegblijft.


Wat de achteruit helpt het flink om eerst naar een andere versnelling te schakelen (bijv. 1/2/3, ik ben er nog niet uit wat het beste lijkt te werken) en direct daarna naar de achteruit te schakelen. Maar het meest makkelijk is nog om aan te leren vóór het starten naar de achteruit te schakelen. Eenmaal warm komt het probleem praktisch niet meer voor. (Dit komt overigens niet doordat de achteruit niet gesynchroniseerd is, want dat is bij de meeste auto's zo. De bak komt niet altijd helemaal stil te staan.)


De 1 en de 2 op koude dagen kan inderdaad lastig zijn. Ook hiervoor geldt het beste gewoon voor het starten schakelen en dan gelijk wegrijden. Het helpt ook wel iets om eerst naar een andere versnelling te schakelen en dan weer terug, maar vaak blijft het lastig.

Leo

Het smeren van het schakelmechanisme  (bijvoorbeeld met wd40) helpt al een hele hoop om het schakelen tussen versnellingen te verbeteren

Betreffende het achteruit schakellen soms moet je hem er maar gewoon in rammen als ie niet wil.

BriannNL

Citim nga: Leo ne Nentor 18, 2017, 06:03:33 MD
Het smeren van het schakelmechanisme  (bijvoorbeeld met wd40) helpt al een hele hoop om het schakelen tussen versnellingen te verbeteren

Betreffende het achteruit schakellen soms moet je hem er maar gewoon in rammen als ie niet wil.


Mijn ervaring is dat dit niet werkt voor de genoemde klachten. Wel helpt het als de pook zwaar beweegt (met name horizontaal en eventueel zelfs in zo'n positie blijft staan) of als het schakelen ook zwaar gaat met de motor uit.

Coltrane

Bedankt voor de uitleg BriannNL. Dat klinkt niet zo best, want een nieuwe koppeling-set zal inderdaad wel duur zijn.

Voor de duidelijkheid. Dit is blijkbaar een bekend euvel. Treft het uiteindelijk alle Colts of heb ik gewoon pech?
Met andere woorden, kan ik hier mee doorrijden zonder consequenties of loop ik het risico dat er straks meer kapot gaat?

Entharion

Citim nga: Coltrane ne Nentor 23, 2017, 10:33:42 MD
Bedankt voor de uitleg BriannNL. Dat klinkt niet zo best, want een nieuwe koppeling-set zal inderdaad wel duur zijn.

Voor de duidelijkheid. Dit is blijkbaar een bekend euvel. Treft het uiteindelijk alle Colts of heb ik gewoon pech?
Met andere woorden, kan ik hier mee doorrijden zonder consequenties of loop ik het risico dat er straks meer kapot gaat?

Het schakelen is inderdaad een vaker voorkomend probleem bij de colt, maar met verschillende mogelijke oorzaken;

Je probleem kan in de synchros zitten... achteruit is bijna altijd een rechte vertanding (in het geval van de getrag bak van de CZT wel iig) waardoor dat nogal lastig schakelt. Zeker bij koud weer is de olie dikker en kan het daardoor nog moeizamer zijn. In dit geval zou ik de bak/koppeling toch even de tijd geven om te synchroniseren voordat je 'm in z'n 1 of achteruit zet, dan voorkom je schade, want snel ronddraaiende tandwielen van gehard staal op elkaar rammen kan wel eens problemen veroorzaken... Is de bakolie eigenlijk al eens vervangen dat je weet?

Daarnaast heb je ook nog de schakelpook die met kabels naar je versnellingsbak loopt, daar zit het schakelmechanisme op wat de voor/achterwaartse beweging van de kabel vertaalt naar een beweging in de versnellingsbak, dit mechanisme is normaal ingesmeerd met wat vet en loopt daarom soepel, maar naar verloop van tijd droogt het vet op en komt er troep in waardoor het weerstand geeft. Meestal vertaalt zich dit in een wat stroeve beweging van de pook. Is dit bij jou het geval of is het echt alleen 1 en achteruit?

Als de bakolie redelijk vers is en het mechanisme goed loopt zou ik ook neigen naar een koppelingsprobleem wat BrianNL ook aangeeft, de koppeling zelf is opzich niet het duurste, het is vooral de montage ervan die geld gaat kosten aangezien de hele aandrijflijn los en versnellingsbak er vanonder moet... Mijn advies is dan een vertrouwde hobbyist op te zoeken die dit voor weinig wil doen ;)