Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Lekstroom colt

Filluar nga Mikerdd, Nentor 07, 2017, 05:34:26 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Mikerdd

Mensen, ik weet dat ik eigenlijk nooit poat wel lees maar nu zit ik met ewn probleem. Mijn colt heeft last van lekstroom. Hij trekt dit op de zekering van de binnenverlichting want zodra ik die loshaal meet ik niks. Prik ik de zekering weer terug meet ik ook niks meer na het openen en sluiten van de  deuren e.d. Zodra ik dan de auto weer start dan begint de ellende weer. Iemand enig idee wat er allemaal schakelt op de binnen verlichting groep zodra de auto gestart wordt?

gertje

Ik had vorig jaar iets soortgelijks bij een andere auto.
Ik ben er uiteindelijk niet uitgekomen na een tijdje puzzelen; ook geen zin meer in (auto was toch niet van mij  ::) )
Wel heb ik toen uitgevonden dat het probleem zich (alleen) niet meer voordeed als ik de plafondlamp eruit haalde.
Zelfs met een defecte lamp trok-ie stroom  :o , en ook in de "uit" - stand van de plafondlamp.
De auto rijdt sindsdien zonder plafondlamp, maar ook zonder stroomlekkage vrolijk verder.

Mikerdd

Bedankt voor de reactie gertje, ik gaat van het weekend de auto weer doormeten en alle lampjes van binnen er is uit halen. Kijken of ik verschil meet met de normale situatie


roy94

Lampje in de kofferbak gaat wel uit?

BriannNL

#4
Zijn er naderhand zaken in de auto ingebouwd die mogelijk afgetakt zijn van de binnenverlichting? Extra lampjes, GPS tracker, carkit etc. etc. Heb je dit probleem sinds kort of heb je dit altijd gehad in de tijd dat jij eigenaar bent?

En bedoel je zekering 10, helemaal rechtsbovenin? Volgens het werkplaatshandboek zitten daar de volgende zaken op:
Column switch, combination meter, ETACS-ECU, luggage compartment lamp,multi-centre display unit, radio, radio with CD player, rain light sensor and room lamp

Heb je er toevallig een aftermarket radio in zitten? Wellicht is die niet goed aangesloten. Dan willen ze nog wel eens stroom gaan trekken, ook al lijkt het verder wel te werken. Misschien dat dit pas optreedt na een keer starten omdat de radio dan weer ingeschakeld is geweest?

Mikerdd

Er zit inderdaad een aftermarket radio in. Echter doet het probleem zich ook voor als de originele radio aangesloten is. Kofferbak lampje gaat ook gewoon uit gekeken met de hoedenplank eruit en de bank naar voren geklapt.

BriannNL

Hoe wordt de originele radio aangesloten? Met de originele connector, waar niets aan aangepast is? Zo ja, dan kan dat inderdaad het probleem niet zijn.
Verder zou het van alles kunnen zijn. Blijft het display op de middenconsole wel volledig uit nadat je het contact uitgeschakeld hebt? Ze willen nog wel eens kapot gaan, maar mij is niet bekend dat er dan een lekstroom kan ontstaan. Om meer uit te sluiten, zou je het display kunnen ontkoppelen. Zie Youtube voor vele video's. Ik denk dat er niet veel anders op zit dan stuk voor stuk zaken uitsluiten. Zelfs de ECU zou een mogelijkheid zijn, aangezien die dus blijkbaar (deels) ook op de betreffende zekering zit (want hij staat bij meer zekeringen vermeld), maar dat is bijna niet te testen en ligt niet voor de hand.


Weet je heel zeker dat het probleem pas weer ontstaat na het starten van de auto? Of zijn er andere mogelijke acties die ervoor zorgen dat de lekstroom weer ontstaat, zonder de auto te starten? Kijk bijvoorbeeld ook eens of het genoeg is om het contact in de ACC stand te zetten of in de stand voordat je daadwerkelijk gaat starten. En probeer de auto af te sluiten/weer te openen, ventilator aanzetten etc. etc.

Mikerdd

De radio zit met een verloopstekker op de originele bekabeling. Het geel en rood omwisselenwat vaker problemen oplost heb ik ook al geprobeerd zonder succes.


Ik kan inderdaadbgaan kijken of dat het echt na het starten zich voordoet of dat het alleen bij het schakelen van het contact gebeurt. Morgen heb ik alle tijd om fe tips van jullie na te kijken!

BriannNL

En, er inmiddels achter gekomen wat het probleem is of was?