Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

P0340 Foutcode Space Star 1.6 Benzine 4G18 motor

Filluar nga Ehes, Tetor 28, 2016, 12:28:23 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Ehes

Foutcode P0340 >> nokkenas sensor probleem. De sensor is inmiddels vervangen maar het probleem blijft incidenteel terugkomen. Motor lijkt even slecht te lopen na starten en slaat soms even af >> MIL lamp gaat aan. Motor loopt na een paar keer starten daarna verder goed.


Gechecked:


- Signaal nokkenassensor = aanwezig (ziet eruit als beschreven in het werkplaats handboek)
- Signaal krukassensor = aanwezig (ziet eruit a(ziet eruit als beschreven in het werkplaats handboek)beschreven in het werkplaats handboek)
nectoren)

Wat zou het nog kunnen zijn? De ECU wellicht en waar zit deze verstopt?

tekkel


Ehes

ECU reset is al uitgevoerd, althans de foutcode resetten via OBD software is geen probleem. MIL lampje gaat ook keurig uit daarna. Alleen keert de fout P0340 onwillekeurig weer terug. Gaat soms dagen goed en meestal komt de fout terug naar het starten van de motor. Op andere forums wordt ook wel gesproken over de krukassensor. De krukassensor en nokkenassensor zijn van het type hallsensoren. Bij mij beste weten zijn deze of stuk of ze doen het. In ieder geval nagemeten met een oscilloscoop en deze geven beide de signalen af zoals in het werkplaatsboek beschreven zijn. Ik hoop dat er een autotechneut op dit forum dit probleem wel eens vaker is tegengekomen. Zelf denk ik aan een mogelijk te slappe distributieriem. Deze is wel op tijd vervangenen (rond de 95.000) en we tellen nu 173.000. Maar voordat ik allerlei onderdelen ga vervangen die niet de oorzaak zijn......ok, de auto is al 16 jaar oud maar dat is nou juist de uitdaging om het te fixen  :)

Ehes

Nou, niemand reageert verder. Dan doe ik het zelf maar even. De distributieriem heb ik vervangen (deze stond te trillen/vibreren) samen met de krukassensor. Foutcode P0340 blijft tot nu weg, dat lijkt dus opgelost. Was de riem toch te slap geworden waardoor de timing tussen nokkenas en krukas in de war was.

Ehes

#4
Omdat de fout nog steeds (af en toe) terugkeert. Even een kort overzicht:
- Motor valt soms stil, warm/koud, maakt niet uit. Voornamelijk na het starten, de motor houd even zijn toeren in en komt vervolgens weer bij.
- Uiteindelijk gaat het MIL lampje aan >> uitlezen: code P0340
Wat is er vervangen (in logische volgorde):

- De nokkenassensor
- De distributieriem
- Krukassensor
- Complete ECU samen met de startonderbreker

Wat is er gemeten:
- Uitgangssignaal van de nokkenassensor (lijkt goed en constant op de occiloscoop)
- Uitgangssignaal van de krukassensor (lijkt goed en constant op de occiloscoop)
- Voedingsspanning op de sensoren , deze is ca 12 volt.
- Verbinding naar massa op de sensoren, lijkt ook goed , is ca 0,5 Ohm.

Dit is een verhaal waar ik niet meer uit kom. Volgens mij valt er nu nog maar weinig te checken, behalve dan signalen langdurig te gaan monitoren. Nog iemand met een (gouden) tip?

Entharion

Citim nga: Ehes ne Prill 06, 2017, 01:53:53 MD
Omdat de fout nog steeds (af en toe) terugkeert. Even een kort overzicht:
- Motor valt soms stil, warm/koud, maakt niet uit. Voornamelijk na het starten, de motor houd even zijn toeren in en komt vervolgens weer bij.
- Uiteindelijk gaat het MIL lampje aan >> uitlezen: code P0340
Wat is er vervangen (in logische volgorde):

- De nokkenassensor
- De distributieriem
- Krukassensor
- Complete ECU samen met de startonderbreker

Wat is er gemeten:
- Uitgangssignaal van de nokkenassensor (lijkt goed en constant op de occiloscoop)
- Uitgangssignaal van de krukassensor (lijkt goed en constant op de occiloscoop)
- Voedingsspanning op de sensoren , deze is ca 12 volt.
- Verbinding naar massa op de sensoren, lijkt ook goed , is ca 0,5 Ohm.

Dit is een verhaal waar ik niet meer uit kom. Volgens mij valt er nu nog maar weinig te checken, behalve dan signalen langdurig te gaan monitoren. Nog iemand met een (gouden) tip?


Misschien een domme opmerking, maar zou het in de kabelboom van de motor kunnen zitten?
Je hebt aan beide kanten alles al getest, maar de verbinding ertussen nog niet, soms is het zoiets doms als een kabelbreuk..


Hier speelde dat ook (maar dan met een hele andere motor)
https://www.youtube.com/watch?v=o4pQ0lrUCLE

BriannNL

Nog een hele andere invalshoek. Wat als de foutcode niet leidt naar de oorzaak, maar louter een gevolg is? (Een voor de ECU vreemde waarde van de nokkenassensor gezien de overige omstandigheden.)

Kort geleden had een familielid een vreemd probleem met zijn VW Polo uit 2008. De probleemomschrijving doet me wat aan die van jou denken. Het begon vrij plotseling. Direct na het starten zakte het toerental wat in om vervolgens naar een normale waarde te gaan voor stationair lopen. Dat was het gunstigste geval. In het ongunstigste geval startte de auto zeer moeilijk: >30 seconden nodig om te starten. Omdat voor hem de bedrijfszekerheid van de auto erg belangrijk is i.v.m. werk toch maar gelijk eens bij de dealer laten kijken. Geen foutcodes opgeslagen. De monteur had geen idee verder, want het kan van alles zijn, was niet reproduceerbaar en natuurlijk gebeurt het niet als je bij de garage staat.

De VW-dealer blijkt echter ook een databank te hebben met voorkomende problemen en oplossingen. Hij heeft daarin gezocht en twee mogelijke oorzaken gevonden. Uiteindelijk blijkt één van die ook het probleem te zijn. Er blijkt een bepaalde serie van de ontluchtingsventielen van de brandstoftank te zijn (laat de brandstofdamp niet in het milieu komen en verbrandt deze dampen mee als de motor op temperatuur is) die dit probleem veroorzaakt, maar alleen als de auto in de zon heeft gestaan. Warme of koude motor maakte dus geen verschil, maar het in de zon stallen wel.

Misschien kun je nog wat afleiden uit de gebruiksomstandigheden, of eens naar het brandstofsysteem kijken? En anders bij de Mitsubishi dealer vragen of zij ook zo'n databank hebben en kijken wat daar eventueel uitkomt?

mitsubishifreak

Uw distributieriem ligt op punt vermoed ik?ik zou toch ook eerst uw bekabeling uitmeten,zoals hierboven beschreven, stekkers op het regelapp. En de sensor eraf,ohm meter erop en dan met de motorbekabeling bewegen en kijken of de weerstand verandert, zo niet stroomloopschema erbij nemen en kijken of er een gedeelde massa of voeding is naar bv. De gasklep en dan deze op dezelfde manier uitmeten, ik werk bij Audi/vw, maar als ik bij een draaiende motor(wel een TDI) de nokkenassensor eraf trek blijft deze draaien.

Ehes

Dank voor alle reacties. Tijdens de vervanging van de ECU de kabel doorgemeten en deze was in orde. Ik heb nu het volgende gedaan:

-        De oude nokkenassensor teruggezet en een stukje gaan rijden.
-        De storing keerde, zoals verwacht, zeer snel terug.

De motor viel stiel en was amper nog aan de praat te krijgen. MIL lampje uiteraard aan >> P0340. Eenmaal thuis direct de oscilloscoop gepakt om te kijken wat er nu eigenlijk mis gaat. Meten op de sensor tussen nr 2 en nr 3 om precies te zijn. En dit keer was het zeer duidelijk. De signalen die deze sensor gaf , waren overduidelijk verstoord. Gevolg >> ECU in de war en storing P0340. Eindelijk een duidelijke diagnose.

Maar nu het volgende: Je bestelt een nieuwe nokkenassensor, MAAR DEZE IS NIET ORIGINEEL!
Je vervangt deze en de storing lijkt weg ,denk je ten minste .............en komt vervolgens heel af en toe terug. Wat ik nu denk is dat ook de nieuwe, niet originele sensor, een probleem heeft. Volgende actie is dus het vervangen van de sensor door een origineel exemplaar.

Sommige zullen zeggen: had direct een origineel besteld. (maar ja, iets met zuinige Hollander)   :)

Off topic: ik verbaas mij overigens over de enorme prijsverschillen voor dergelijke onderdelen...... ???

Tot nu toe heb ik geen slechte ervaringen met aftermarket onderdelen.  Ik houd jullie op de hoogte in dit topic.

BriannNL

#9
Dan zou dat het heel goed kunnen zijn lijkt me. Ik hoop met je mee dat de oplossing nabij is!

Off topic: Inderdaad, de prijsverschillen zijn enorm. Mij verbaast vooral ook altijd het verschil tussen internet en onderdelenwinkel/garage. Niet ongebruikelijk dat daar 60% verschil tussen zit. Mijn ervaringen met aftermarket onderdelen zijn ook behoorlijk goed.

Edit: Je kunt originele onderdelen ook via internet bestellen mocht de dealer erg duur zijn. Zie bijvoorbeeld online-teile.com

Prometheus

Een P0340 (krukassensor) wordt eveneens getriggerd als de ECU een foutieve synchronisatie van krukas- en nokkenassensor detecteerd.
Als de nokkenassensor geen signaal geeft, start de motor gewoon, maar krijg je na even gelopen te hebben een P0335. Een P0340 krijg je met een defece krukassensor en dan start de motor helemaal niet. Als de P0340 af en toe of na even lopen optreedt, detecteerd de ECU een synchronisatieprobleem. Dat kan doordat de nokkenassensor foutieve of af en toe geen signaal geeft, maar ook als de timing niet perfect staat komt deze foutcode naar voren. Als de synchronisatie te ver uit elkaar loopt stopt de motor.
Ik zou nu eerst de timing goed controleren

Ehes

Ik zal dit topic afsluiten met de oplossing. Waar ik al een beetje bang voor was blijkt te kloppen: de niet originele nokkenassensor bleek ook af en toe het niet goed te doen. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat na het vervangen, de code P0340 weg zou blijven. Dat leek ook zo maar toch af en toe keerde de code terug. Dus ga je naar andere dingen zoeken en vervangen/checken zoals de timing, distributieriem en krukassensor. Na het kopen van een 2e hands sensor (origineel) op de sloop, blijft de fout nu dus weg!


Conclusie: kies bij dit soort sensoren bij voorkeur een origineel exemplaar.


Allen dank voor het meedenken en hopelijk helpt het anderen weer om onze Mitsubishi's langdurig te mogen gebruiken!

BriannNL

Fijn dat je de oplossing hebt gevonden! Nu weer veel rijplezier gewenst!