Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

outlander turbo bij 3000 toeren backfire, stotteren

Filluar nga patrickdl, Korrik 16, 2016, 03:19:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

patrickdl

kabels zijn pas 5000km in gebruik en de bougies 100km. Stottert nog steeds een klein beetje. Alles in het ontstekingstraject is vernieuwd of vervangen (bobines). Maar om  nu nieuwe bobines aan te schaffen om die geheel uit te sluiten vind ik ook een (te) dure manier.
begrijp alleen niet waarom een maf sensor een slechte bobine niet verdraagt. Kan iemand mij dat uitleggen?

EnnoE34

#16
Een MAF sensor heeft een hekel aan Backfires. Daar kun je elke MAF sensor mee kapot maken. Soms doet ie het nog wel enigszins, en na verloop van tijd kan het dan plots over zijn.

Ik zou zelf om dit uit te sluiten een verse MAF op productnummer bij de sloperij gaan zoeken. Dan weet je daarna zeker dat dat ook uitgesloten is. Motorisch kunnen deze motoren tegen rijden op LPG ga ik van uit.

Mocht je echt willen verdiepen, je auto heeft als het goed is een OBD2 protocol, en met een OBD2 bluetooth reader zou je de auto live kunnen uitlezen, en eens zoeken wat er gebeurt bij 3000 toeren. Als ie bijv. dan begint te dansen (Lambda waarde, turbo druk) is dat een een handvat om verder te zoeken. Fuel Trims als je uitleest (long term fuel trim) kunnen je ook verder houvast bieden. >= 10% afwijking is meestal een indicatie dat er iets niet klopt.

Ik sluit niet uit dat het probleem toch in het benzine systeem zit. Het vervelende van LPG is dat dit altijd wordt versterkt als de auto op LPG rijdt, en je dan denkt dat ie op benzine gewoon goed rijdt. Terwijl dat vaak ook niet zo blijkt te zijn. Je kunt nog eens goed kijken naar turbo slangen of daar niet toevallig een zwakke plek in zit. Kan ook voor dit soort problemen zorgen.

patrickdl

Bedankt voor de uitleg. Als ik terug kom van vakantie ga ik meteen een andere MAF halen kijken wat dat brengt.
thuis heb ik wel een OBD reader liggen zal daar ook eens mee gaan stoeien. Ik laat weten wat het allemaal brengt.

EnnoE34

Citim nga: patrickdl ne Gusht 04, 2016, 04:31:29 MD
Bedankt voor de uitleg. Als ik terug kom van vakantie ga ik meteen een andere MAF halen kijken wat dat brengt.
thuis heb ik wel een OBD reader liggen zal daar ook eens mee gaan stoeien. Ik laat weten wat het allemaal brengt.


Nieuw zijn ze niet te betalen,...dus op basis van codes op MAF moet je maar gaan zoeken. Meer dan 50 EUR moet je er niet voor willen betalen. Zoek er eentje <<75000 km.

patrickdl

Bedankt, een nieuwe was ik ook niet van plan te kopen. Hoop dat dat het oplost.

patrickdl

Weer thuis gekomen van vakantie toch maar even naar de maf sensor gekeken. Had op vakantie niet het goede gereedschap bij. Nu zie ik twee problemen.


1. De maf sensor is vettig. na wat verder zoeken is het olie. Met wat kan ik dat het beste schoonmaken?


2. Heel het inlaat traject heeft een olie laagje. Ook bij de interkoeler. Het is niet veel. Ik vermoed dat dit van de turbo komt. En is met de backfire op de maf-sensor gekomen. Wil dit zegen dat de turbo ook moet worden vervangen? Of is er een ander probleem?

EnnoE34

Zou eerst eens kijken of je met een frisse MAF sensor en een frisse PCV klep de problemen kunt oplossen. Ga er van uit dat ook bij deze motor een klein klepje aan de achterzijde van het kleppendeksel zit. Is een slijtage onderdeel, welke er voor zorgt dat tzt olie wordt meegezogen i.p.v. alleen oliedampen.

http://www.essi24.ru/catalog/auto/mitsubishi/parts/catalog/EU/model/5aed3f6ab492a08320e313145dfb56a2/mgroup/11/sgroup/110/picture/111_110F00139T.html

PCV klepje is 01130 op de tekening. Onderdeelnummer is MD301843. Mogelijk dat je de ring in het kleppendeksel dan ook moet vervangen.

Klepje kun je ook in de UK bestellen, is wat goedkoper dan de Dealer. Ik haal zelf de klepjes op de sloop van de gewone Carisma's. Die klepjes liggen daar voor het oprapen. Zijn alleen anders qua vorm, waardoor je ook een andere slang nodig hebt.

Ik weet niet of je met deze auto olie verbruikt, maar de PCV klep kan een mede-oorzaak zijn.

trancedrift

Citim nga: patrickdl ne Gusht 18, 2016, 11:49:32 MD
Weer thuis gekomen van vakantie toch maar even naar de maf sensor gekeken. Had op vakantie niet het goede gereedschap bij. Nu zie ik twee problemen.


1. De maf sensor is vettig. na wat verder zoeken is het olie. Met wat kan ik dat het beste schoonmaken?


2. Heel het inlaat traject heeft een olie laagje. Ook bij de interkoeler. Het is niet veel. Ik vermoed dat dit van de turbo komt. En is met de backfire op de maf-sensor gekomen. Wil dit zegen dat de turbo ook moet worden vervangen? Of is er een ander probleem?


Komt van je carter ventilatie, op boost is de traject richting inlaat spruitstuk dicht (daar zit de pcv klep op) en carter wordt dan ontlucht via de andere route die verbinding met inlaat voor de turbo heeft. Het is ook normaal dat inlaat traject vettig is, maar is natuurlijk niet voordelig voor het werken van maf en motor in het algemeen. Misschien een olie catch can met beide ontluchtingsroutes bij elkaar en zonder pcv is een oplossing?

patrickdl

Ik laat de olie laag even voor wat het is.


Ben even druk geweest met reparaties.


Terug naar het onregelmatig lopen. Ik heb een lektest gedaan. Daaruit bleek dat cylinder 2 e 3 40% lekkage hebben. Je hebt altijd wel lekkage, bv. 1 en 2 hadden 20 %. Naar wat door zoeken blijkt het de uitlaat kleppen te zijn. Dus koprevisie, dat was een dure stap. Kompleet revisie €700 plus 8 nieuwe inlaatkleppen voor het enorme bedrag van €359  >:( . Het was echt wel nodig. Hebben even 1 klep eruit gehaald en hij was al behoorlijk ingesleten. Alles weer terug gezet. Hij loopt nu wel iets beter maar het is nog niet weg. Vooral als hij koud is loopt hij onregelmatig. Bij warm is het bijna helemaal weg. Maar misschien leg ik nu op alle slakken zout. En dan vooral op gas. Ik weet het niet meer. Iemand nog suggesties?

patrickdl

Ik heb weer gekeken of er foutcodes zijn in de auto. Hij geeft een:
P0170 TR1
P0303 overslag 3


ook de P0170 kan veroorzaakt worden door een misfire.


Bougies 1000km oud
Bougiekabel 3 jaar oud van Magnacore is een goede kwaliteitskabel . Heb er ook een andere (oude) bougiekable ingezet. Maar maakte geen verschil.
Andere bobines maakte ook geen verschil.


????????????????


trancedrift

bougies zijn waarschijnlijk te "heet" en afstelling gas - lucht mengsel klopt niet en ontbranding temperatuur waarschijnlijk te warm

patrickdl

Bedankt voor de reactie's.


Injectoren zijn door de LPG-intsallateur vervangen door nieuwe, helaas zonder effecten. De bougies zijn speciaal voor deze motoren op LPG. De vorige, van hetzelfde model, hebben bijna 100.000 km gelopen zonder problemen. Hij is ook de vorige keer bij de LPG-intsallateur  (Garage Rijnzicht in Katwijk) gecontroleerd op de computer. Ook zonder gewenst resultaat. Hi staat daar ook nu zodat ze het zelf kunnen ervaren en er meteen een log-file van kunnen maken. Misschien kunnen ze het zelf oplossen en anders gaat de file naar Prins toe. Hopelijk gaat het lukken.


Niks dan lof over Garage Rijnzicht ze doen er alles aan om het op te lossen. Daarom heb ik daar al drie auto's op LPG laten zetten en de 4e waarschijnlijk binnenkort. Als er lag in gaat tenminste.

patrickdl

Nou het is eindelijk opgelost. Het was toch een kapotte injector.  Je had toch gelijk Chaoth. Ze waren al eens vervangen maar in de nieuwe set zat ook een injector die kapot was. Vandaar dat dat niks oploste. Is eigenlijk hele domme pech.


De extra kosten van de distributie riem, v-snaar en kop-revisie. Hadden toch moeten gebeuren. Gezien de staat van de kop had het misschien nog een jaar geduurd. Is alleen jammer dat het nu moest.


Ben erg blij dat hij weer lekker rijdt.

Chaoth