Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

lancer wagon 2.0 af en toe op drie ciliders

Filluar nga martman, Shkurt 03, 2015, 10:16:54 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

martman

Hallo,

Sinds kort heb ik af en toe dat de auto op drie cilinders gaat lopen. Het motorlampje gaat dan ook branden. Enkele dagen later weer uit.

De auto rijdt op lpg en het lijkt dat het alleen gebeurt wanneer hij op lpg rijd. Schakel ik over op benzine, dan is de 4e er vlot weer bij.

Zou het een injector of de pomp kunnen zijn? KM stand is al 225.000

Iemand die dit bekend voorkomt?

gr martijn

Chrisje

Hallo

Waarschijnlijk zijn de kleppen ingebrand.
Ik heb hetzelfde met mijn Lancer mee gemaakt.
De garage heeft toen van alles geprobeerd zoals de bougies, bobines en kabels maar het waren toch de kleppen.
Hopelijk is het bij jou iets anders wat gemakkelijker te verhelpen is.

Gr, Chris

CvW

Ik denk dat het wel meevalt met die kleppen omdat je het probleem dan ook zou moeten hebben als de motor benzine krijgt. Controleer inderdaad de verdamper of de injectoren, dat zijn de eerste verdachten. Waarschijnlijk is er ook een storing vastgelegd voor dat motormanagementlampje, dus uitlezen kan helpen.

martman

Hallo CvW,

Uitlezen bracht misfire op de derde cilinder aan het licht. Omdat het zo sporadisch gebeurt met de garage afgesproken even aan te zien. Maar lijkt nu toch erger te worden.

Volgens mijn garage kan het de bobine goed zijn, maar dan zou het op benzine ook moeten gebeuren. Vandaar dat hij wilde kijken of het erger wordt en en op welke brandstof precies. Verdamper heb ik niet, het is vialle lpi, maar injector lees je meer over...

Ik hou jullie op de hoogte als het is opgelost!

Gr Martijn

CvW

Kijk, Martijn. Dat is een duidelijke. Nu weet je tenminste waar het probleem zit. Hebben jullie de bougie toevallig ook gecontroleerd? Voor LPG heb je een stevige vonk nodig. Het kan zijn dat die vonk net iets minder van kwaliteit aan het worden is. De electrode afstand van de bougie moet op 0,8 afgesteld zijn met LPG (is standaard 1,1 meen ik te weten).
En anders is de bobine inderdaad een verdachte of de bougiedop/schacht. Dit omdat een bobine toch 2 cilinders van een vonk voorziet? Ja verwacht dan op 2 cilinders problemen.
Gr, Cees

Chrisje

Hallo

Of het probleem zich ook op benzine voor deed weet ik niet.
Op benzine rijden is het laatste wat je wil met een auto op lpg.
De auto draaide een paar seconden op 3 cilinders en liep verder weer normaal maar ondertussen bleef wel het motormanagement lampje een tijd branden( ik heb mij laten vertellen dat dit na 5x starten weer uit blijft)
Als laatste heeft de garage de cilinder kop er af gehaald en waren helaas toch de kleppen verbrand.
Ik beweer niet dat met jou auto hetzelfde aan de hand is maar heb verder geen enkele reden om aan te nemen dat mijn garage een verkeerde diagnose gesteld heeft mede omdat alle werkzaamheden onder garantie uitgevoerd waren.
Korte tijd na de reparatie hebben wij de lancer ingeruild voor onze huidige ASX wat een totaal andere auto is.
Ik heb wel 4 jaar met veel plezier in de Lancer gereden.

Chris

CvW

Jouw opmerking is ook niet verkeerd hoor Chris. LPG kan zeker ingebrande kleppen veroorzaken. Martijn gaf echter aan dat het probleem na overschakeling op benzine direct verdween. Met een LPi installatie is het risico op ingebrande kleppen wel heel wat kleiner doordat het gas vloeibaar geïnjecteerd wordt en voor koeling zorgt en niet zoals bij een verdamperinstallatie voor een hogere verbrandingstemperatuur.
Zoals een LPG rijder niet graag op benzine rijdt zal een garagebedrijf niet graag de cilinderkop eraf halen onder garantie. Dan moeten ze redelijk zeker weten dat het nodig is.  :)

trancedrift

Check inderdaad je bougie elektrode afstand, moet 0.8 mm is ook standaard op de BKR # EIX modellen van NGK, en je moet tenminste heat range 8 bougie gebruiken als wil meer kilometers uit een bougie kunnen halen.

martman

Hallo,

De auto heeft net een grote beurt gehad en daarbij is de bougie ook vervangen. De garage heeft veel ervaring met gas, dus de bougie zal daar op zijn uitgekozen. Wat betreft het lampje wat uitgaat, dat is bij inderdaad ook zo. Na een paar dagen gaat het weer uit. Rij nu weer enige tijd zonder lampje...

Inderdaad rij ik liefst zo min mogelijk op benzine, maar als dit nodig is voor een goede diagnose, dan zal ik dat eens een tijdje proberen. Ik wacht nog even tot de tijd tussen de klachten veel korter wordt denk ik.

gr Martijn

Mecallie

#9
Citim nga: martman ne Shkurt 05, 2015, 08:52:38 MD
Hallo,

De auto heeft net een grote beurt gehad en daarbij is de bougie ook vervangen. De garage heeft veel ervaring met gas, dus de bougie zal daar op zijn uitgekozen. Wat betreft het lampje wat uitgaat, dat is bij inderdaad ook zo. Na een paar dagen gaat het weer uit. Rij nu weer enige tijd zonder lampje...

Inderdaad rij ik liefst zo min mogelijk op benzine, maar als dit nodig is voor een goede diagnose, dan zal ik dat eens een tijdje proberen. Ik wacht nog even tot de tijd tussen de klachten veel korter wordt denk ik.

gr Martijn

Hoi Martman,

Heb je een Vialle LPI installatie toevallig?

Zo ja, dan durf ik met 95% zekerheid te zeggen dat je uitstroompijpjes van de LPG installatie vervuild/stuk zijn. Ik heb precies het zelfde gehad met mijn Lancer Intense Edition 2.0 uit 2007. Vooral na een lange snelweg rit gas loslaten veroorzaakt dan bijna zeker dat stotterige gedrag, motorlampje gaat ook meteen branden. Gaat na 5 keer starten weer uit en het is erger bij kouder/vochtiger weer. Die injector zit dan een vernouwing in, daar bevriest het gas. Zodra je weer snelheid mindert ontdooit de LPG en krijgt een van je cilinders een veel te rijk mengsel. LPG boer wist het direct, pijpjes vervangen en nooit weer last gehad.

Oh ja: mijn Mitsubishi Galant uit 2001 (ook met Vialle) had trouwens bij een dikke twee ton ook dit probleem. Die had alleen nog niet zo'n irritant lampje, dus heb ik daar niets aan gedaan :P

Mijn ervaring met de Mitsubishi is trouwens dat de bougie niet zoveel uit maakt, ook niet op lpg. Het ding rijdt volgens mij nog op een champion brommer bougietje. Als ik bij de Ford van mijn vriendin niet de originele, idioot dure, bougies gebruik dan stottert het ding als een gek.

martman

#10
thanx! scheelt weer een bobine!  Daar ging ik zowiezo niet meer vanuit, omdat de klacht alweer en tijd weg is gebleven. Dacht zelf aan de merknaam van het gas. Tank  bij andere pomp en lijkt over...   Jouw verhaal  klinkt ook niet vreemd Mecallie.


gr Martijn

Donkervoortje

He Mecallie, een hele late reactie maar ik hoop dat je hem  tegenkomt. De verschijnselen zijn bij mij zo als je omschrijft. Genoemde LPG installatie in mijn Lancer van 2008
Deze week de ultime test in Frankrijk. Bij gebrek aan LPG op benzine gereden. Geen enkel probleem. Gisteren weer LPG en bij de eerste lange afdaling: daar was het lampje weer.
Wie is jouw LPG mannetje die het ineens wist?. De mijne wilde het hele circus in werking zitten en dan ben ik ik zo weer een aantal werkplaatsuren verder.
Lees graag


Donkervoortje

Citim nga: Mecallie ne Shkurt 24, 2015, 02:25:15 MD
Hoi Martman,

Heb je een Vialle LPI installatie toevallig?

Zo ja, dan durf ik met 95% zekerheid te zeggen dat je uitstroompijpjes van de LPG installatie vervuild/stuk zijn. Ik heb precies het zelfde gehad met mijn Lancer Intense Edition 2.0 uit 2007. Vooral na een lange snelweg rit gas loslaten veroorzaakt dan bijna zeker dat stotterige gedrag, motorlampje gaat ook meteen branden. Gaat na 5 keer starten weer uit en het is erger bij kouder/vochtiger weer. Die injector zit dan een vernouwing in, daar bevriest het gas. Zodra je weer snelheid mindert ontdooit de LPG en krijgt een van je cilinders een veel te rijk mengsel. LPG boer wist het direct, pijpjes vervangen en nooit weer last gehad.

Oh ja: mijn Mitsubishi Galant uit 2001 (ook met Vialle) had trouwens bij een dikke twee ton ook dit probleem. Die had alleen nog niet zo'n irritant lampje, dus heb ik daar niets aan gedaan :P

Mijn ervaring met de Mitsubishi is trouwens dat de bougie niet zoveel uit maakt, ook niet op lpg. Het ding rijdt volgens mij nog op een champion brommer bougietje. Als ik bij de Ford van mijn vriendin niet de originele, idioot dure, bougies gebruik dan stottert het ding als een gek.

baas




98% zeker dat de inspuitmondjes het probleem is.
Heeft mij 225 euro gekost.
Die 2%zou de lpg brandstofpomp kunnen zijn. Maar dan bokt de motor meer ipv op 3 cilinders rijden.