Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Outlander trekhaak

Filluar nga Willyv, Shtator 25, 2012, 10:27:30 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Willyv

Ik heb een trekhaak staan op mijn Outlander, nog met 7 pins. Omdat weldra mijn nieuwe caravan eraan komt moet dit een 13 pins worden. Iemand enig idee of ik de bestaande kabelboom moet vervangen of enkel het stopcontact aan de trekhaak?

OutlandEric

Ga er vanuit dat je de complete kabelboom incl. stekkerdoos moet vervangen en dat het niet goedkoop is. Ik heb onlangs een trekhaak laten monteren en moest toen kiezen voor een 7-pins of 13-pins kabelboom met bijbehorende stekkerdoos. Meerprijs voor 13-pins was ± € 60. Als ik echter 7-pins liet monteren en die later alsnog door 13-pins wilde laten vervangen (waarover ik dacht) dan zou een losse 13-pins kabelboom met stekkerdoos ± € 250 kosten als ik het me goed herinner.

robsel

Volgens mij is het verschil tussen een 7 en 13 polige alleen 1 kabel die op permanente stroom aangesloten moet worden. Dat is dus 1 kabel van achteren binnendoor naar de zekeringendoos in het motorcompartiment waar al een aansluiting aanwezig moet zijn.
En natuurlijk een andere stekkerdoos, kost niet echt veel..........alleen wat tijd om de kabel te trekken onder de bekleding/deurlijsten.

Maar ik kan het ook mis hebben....!

gr

Willyv

bij 13 pins is achterlicht gesplitst in L en R, met mijn 7 pins heb ik al 12v directe stroom dus dat is het grote verschil niet denk ik

Waterkastanje

#4
Beste Willy, ik heb deze topic te laat bemerkt, er bestaan verloopstukken van 7 naar 13 en omgedraaid, die plaats je gewoon op je 7polige en je Jaeger/13polige aansluiting van je caravan steek je daar gewoon in, dan moet je niks veranderen, dit verloopstuk kost 12.95€ en kan je bijvoorbeeld vinden op kampeertopper.nl, Erg handig ook als je nog een oude fietsdrager hebt, zoals ik, met een 7polige stekker.  Ik hoop dat het niet te laat is en je hier iets aan hebt.
Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe caravan, wat is het geworden?

Willyv

Hallo, neen is nog niet te laat. alleen ik denk dat een verloopstekker niet gaat werken.
de nieuwe zijn ijskast staat op een apart circuit, dat schakelt uit als de motor niet draait maar de binnenverlichting blijft branden dus ik heb 2 constante spanningen nodig dan nog heeft dubbele mistachterlichten en 2 achteruitrijlampen dus veel te veel draadjes en pinnetjes om via een verloopstekker op te lossen vrees ik.

Veldje21

Is dit ook van toepassing op de Outlander Sport (oftewel Outlander I)? Mijn huidige 7-polige aansluiting is "afgetapt" van de achterverlichting. Ik neem aan dat er standaard dus nooit voorzieningen zijn getroffen voor de elektra voor een aanhanger?

Chaoth

Dat wordt volgens mij bijna nooit gedaan door de fabrikant. Kost namelijk veel centjes als je alle auto's daar op moet voorbereiden.

Hoe het systeem aangesloten wordt is afhankelijk van de auto en de aanwezige systemen zoals bijvoorbeeld CANbus